اظهارات عجیب دبیر انجمن خودروسازان/ در فروش هر پژوپارس ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهیم

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: نقدینگی جامعه ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، زمانی که یک آگهی برای فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش داده می‌شود این میزان از نقدینگی به سمت این بازار می‌آید. مطالعات میدانی ما نشان داده ۸۰ درصد این ثبت‌نام‌ها سرمایه‌گذاری است.

احمد نعمت‌بخش در مورد افزایش عرضه خودرو و همچنین عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه که بعد از دستور سازمان بازرسی باید انجام شود اظهار کرد: با آمدن دولت جدید آقای وزیر تاکید کردند که افزایش تولید داشته باشیم تا میزان تولید را امسال به ۱ میلیون دستگاه برسانیم. تلاش شبانه روزی خودروساز هم این است که به این هدف دست پیدا کنند اما یک سری از مشکلات به قوت خود باقی است. برای مثال در مورد چیپست در دنیا کمبود وجود دارد و کمپانی‌هایی مانند فولکس تولید خود را کم کرده‌اند تا بعد از اینکه چیپست را با قیمت مناسب خریدند افزایش تولید دهند اما ما با سیاست‌گذاری وزارت صمت مجبور به افزایش تولید شدیم، به هرحال با کمبود چیپست مواجه هستیم که همین موضوع منجر به این شده که  ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌ها باشند.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم که چیپست خریداری کنیم حتی اگر قیمت آن ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت قبلی باشد. حتی حاضریم که چیپست ۲ تا ۳ دلاری را تا ۴۰ دلار خریداری کنیم تا تولید خود را افزایش دهیم و هم خودروی ناقص را تکمیل کنیم اما همچنان قیمت‌های دستوری علی رغم افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروها هنوز زیر قیمت تمام شده خودرو می‌فروشیم. افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت خودرو اصلا قابل مقایسه نیست. ۱۸ درصد همان فرمول شورای رقابت بود که با تاخیر هم اقدام شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه خودروسازی‌ها همچنان زیان‌ده هستند گفت:  زیان کمتر شده اما همچنان وجود دارد ما الان ۴۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهی داریم. گاها قطعه‌سازان هم توان تولید قطعه را ندارند چراکه آنها هم از ما طلبکار هستند و نتوانسته‌ایم پول آنها را بدهیم و درنتیجه آنها هم دچار مشکل هستند. با این حال در حال تلاش هستیم که بر مشکلات فائق بیاییم. اما همچنان از دونرخی بودن قیمت خودرو رنج می‌بریم. در فروش جدید ایران خودرو برای ۷۰۰۰ خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند یعنی به ازای هر هزار نفر دو نفر برنده می‌شوند. علت این است که اختلاف قیمت بازار با کارخانه قابل توجه است.

وی در ادامه اضافه کرد: نقدینگی جامعه ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، زمانی که یک آگهی برای فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش داده می‌شود این میزان از نقدینگی به سمت این بازار می‌آید. مطالعات میدانی ما نشان داده ۸۰ درصد این ثبت نام‌ها سرمایه‌گذاری است، یعنی فرد خودرو را می‌خرد و می‌فروشد و پول مفتی از آن به دست می‌آورد و مالیات هم نمی‌دهد. این روش درست نیست؛ دوستان باید تجربه دهه ۷۰ را مورد استفاده قرار دهند تا خودرو تک‌نرخی شود.

نعمت‌بخش تصریح کرد: هر کالای دونرخی منشا رانت و فساد است که خودرو هم درگیر چنین وضعیتی است. برای پژو پارس کارخانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کند و ۸۰ درصد کسانی که خودرو می‌خرند و برنده می‌شوند، ۱۷۰ میلیون تومان سود می‌کنند. مشخص نیست تا کی این بی‌تدبیری ادامه پیدا می‌کند. ما سعی می‌کنیم به مسئولین راهکار نشان دهیم اما گوش شنوایی در کار نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خودروسازان برنامه دارند اما به دلیل مشکلات موجود اجرای برنامه‌ها با تاخیر روبرو می‌شود. اما تلاش ما این است به یک میلیون دستگاه تولید در سال جاری برسانیم. وقتی مشکل حمل و نقل داریم و برای آوردن قطعه هر هواپیمایی نمی‌تواند بار بیاید، وقتی روی فروش هر خودرو ضرر می‌کنیم و بدهی‌مان افزایش می‌یابد باعث می‌شود که زمان‌بندی به درستی و دقیق پیش نرود.

اظهارات عجیب دبیر انجمن خودروسازان/ در فروش هر پژوپارس ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهیم

نعمت‌بخش در مورد اتهام احتکار خودرو توسط خودروسازان که از طرف سازمان بازرسی مطرح شد بیان کرد: بعد از آنکه در اخبار منتشر شد که سازمان بازرسی به خودروسازها تفهیم اتهام کرده‌اند، من به نماینده سازمان بازرسی در کمیته خودرو اعتراض کردم که چرا با وجود آنکه از کم و کیف کار مطلع هستید مدیران عامل را متهم به احتکار می‌کنید؟ اصلا احتکاری در کار نیست. کدام خودرو در کارخانه کامل بوده که تحویل نداده‌ایم؟ برخی می‌گویند این خودروها مانده تا افزایش قیمت داده شود. اول اینکه ما می‌دانیم در سال جاری افزایش قیمت دیگری در کار نخواهد بود علاوه بر این تحویل با تاخیر منجر به جریمه تاخیر می‌شود. هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد.

وی افزود: گله ما هم از سازمان بازرسی این بود که با وجود آنکه از این کمبودها اطلاع داشتند چرا آبروی مدیران ایران خودرو و سایپا را بردند. من فکر می‌کنم که آقایان هم خودشان متوجه شدند چون در غیر این صورت باید مدیران ما را برای تعقیب قضایی به قوه قضاییه معرفی می‌کردند ولی برایشان ثابت شد که اگر خودرویی در کارخانه است ناقص بوده و شرایط کشور هم تحریمی است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به اینکه گفته می‌شود خودروسازان با کاهش عرضه خود به دنبال افزایش قیمت در بازار و به تبع آن در کارخانه هستند خاطرنشان ساخت: وزارت صمت، سازمان گسترش، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حتی سازمان بازرسی کل کشور بر خودروسازان نظارت دارند، مگر خودروسازان می‌توانند دست از پا خطا کنند؟ من این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1591089

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    55 1
    اگه خودرو ساز فقط کارش خودروسازي باشه و جاي ديگه سرمايه گذاري نکنه مکشلاتش حل مي‌شه.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 1
      خودروساز، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزیر صمت، نماینده کمیسیون صنعت همه یک طرف قضیه و خریدار و مصرف کننده طرف دیگر در نبردی نابرابر ....
  • FR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    101 0
    اگر صنعت خودرو سازی ضررده هست به نظرم جمعش کنیم
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    46 0
    خوب تکلیف مصرف کننده چیه؟
  • قطعه ساز IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 105
    صحبت ایشان در مورد ضرر 20 30 میلیونی پژو پارس و بعضی از ماشین ها کاملا درست است.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      78 0
      تویوتا ماشین تولید میکنه بدون حمایت دولت و تزریق پول بیت المال با اون دستمزد کارگر و خدمات از ماشینای آشغال تولید داخل ما ارزونتر میفروشه تازه ضرر هم نمیکنه
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      50 0
      فرضا 30 میلیون ضرر میده. اگه 30 میلیون روی قیمت بکشیم و 20 میلیون هم سود خودروساز روش بکشیم بازهم قیمت میشه 70 درصد قیمت بازار آزاد. ایا میتونه تقاضای بازار رو به روز پاسخ بده؟ پس مشکل جای دیگه است و نه قیمت.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      45 0
      قطعتو بساز تو بحث قیمتی خیلی وارد نشو
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      34 0
      چون شما نمی توانید قطعه با کیفیت و قیمت مناسب بسازید مردم باید تاوان آن را پرداخت کنند
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    101 1
    ما راضی به ضرر شما نیستیم. لطفا تولید نکنید ولی اجازه بدید خودرو وارد بشه.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      47 0
      الله اکبرخودرو وارد کنید ،بابهترین برند سودشم خودتون بگیرید
    • احمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      6 0
      یکدفعه قیممتو ۲ میلیارد تومن بزارید احتمالا ضرر نمیکنید به شرطی با هماهنگی مجلس و دیگران سالی یک میلیارد اضافه شود
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    46 0
    آقا چه کاریه خب وقتی این همه ضرر دارید میدید؟
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    46 0
    تعطیل کنید هم ملتو راحت کنید هم ضررنکنید اجازه واردات بدید تمام سود شما در گرو عدم واراداته اونوقت ضرر میکنید
  • صالح کعب IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    28 1
    شما که هنگام که زمان که ۱۸ میلیون ۳ی صد ماشین پارس کسی نمیخرید الان که ۱۰ برابر شاید هم بیشتر حال میگید ضرر
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    28 0
    بنگاه اقتصادی که ضررده باشد و سودی نداشته باشد یعنی ورشکسته هست ! با این حساب ایرانخودرو و سایپا بیاد کلا جمع کنند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    18 0
    خودشون از هر هزارتا یکیشو قیمت کارخونه میدن 999 تا شو قیمت آزاد از رو هم نمیرن
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    عجب
  • مسعود IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    16 0
    اخه چرا خودتون تو کیفیت با فولوکس و... مقایسه نمیکنید
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      5 0
      آقاجمع نکنیدتخته کنیدوخیال این ملت راحت بشه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 0
    این دومینو قیمت بازار کارخانه تا به خاک سیاه نشوندن همه ادامه داره واقعا ادم یاد فیلم هندیایی قدیم میوفته یه سریا قانون زیر پا میگذاشتن بقیه فقط تماشاچی وباج خور بودن فقط با این تفاوت که ما قهرمان قصه نداریم که بیاد ما رو از دست جبار سینگ نجات بده خخخخخ
  • ابراهیم IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    6 0
    چقدر براتون می صرفه همونو اعلام کنید تاخیال همه راحت بشه از دلال تا خریدار.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    عجب
  • M IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    7 0
    ما اصلا راضی به ضرر شما نیستیم.لطفا تعطیل کنید
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    6 0
    جمعشون کنین اینا خودروساز نیستن که اینا دارن جیب مردم و دولت رو خالی میکنن فقط قطعه سازی کنن بهتره والله بالله اگه واردات رو آزاد کنن هم دولت هم مردم کمتر ضرر میزنن فرغون درست میکنن دوتا رنگ قرمز میزنن اینور اونورش گرون میدن به مردم
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    از اون حرفا
  • شاه دو ماد هستم IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    راست ميگه اين يه قلمو اما نمي گه علتش هزينه هاي بالاي توليد و بي كفايتي در طراحي زنجيره تامين مناسبه
  • GB ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    راستش رو بگید
  • مهدی ظریف IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    6 0
    خب اگر ضرر داره این فرغون سازی رو تعطیل کنید
  • ناشناس IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 0
    وقتی من دنبال کاری میروم که زیان مکنم ‌ چرا تولید می کنید
  • US ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    مگه قطعاتشون از طلا ک نیست؟
  • حسن IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    خوب صد میلیون گرونتر بفروشید کی جرات داره به شما بگه روی چشتون ابروه.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 1
    صنعت خودرو سازی ما که نابود هست ،قطعات چینی مونتاژی که نشد خودرو سازی به امید رونق این صنعت در کشور
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    خودرو سازان پیش قراول گرانی و گرانتر کردن همه کالا در کشورند
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 1
    خب تعطیلش کنید
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    خوب جمش کنید ضرر ندید مردم هم نجات پیدا کنند
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    زندگی عمرمون ضرر کردیم
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 0
    آقا ما راضی به ضرر شما نیستیم کارخانه رو ببندید .واردات را آزاد کنیم ما به همان خودرو بی کیفیت خارجی راضی هستیم .حیف نیست ماشین های شما زیر پای ما باشه.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 0
    با گرون کردن ماشین،میخوان زیانی که خودشون مسببش بودند رو از جیب مردم بگیرن
  • IE ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    9 0
    قیمت ارزونترین ماشینهاشون از دیه یه انسان در مملکت بیشتر است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین