ایجاد تفاوت و تمایز میان میدان و دیپلماسی به صلاح و ثواب منافع ملی نبوده و نیست

کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در گفتگویی با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی در آغاز راه قرار دارد و نمی‌توان در بُعد آسیب شناسانه و دستاوردها ارزیابی دقیقی از عملکرد آن در حوزه سیاست خارجی و نگاه به شرق داشته باشیم گفت: نباید به قضایا به صورت سیاه‌وسفید نگاه کنیم

به گزارش خبرآنلاین، محمدفرهاد کلینی در خصوص موضوع تقویت نگاه به شرق در دولت سیزدهم گفت: ما در خصوص سیاست نگاه به شرق شاهد آن هستیم که این سیاست از دولت پیشین کلید خورد و همان‌طور که شاهد بودیم سند همکاری‌های جامع ایران و چین در زمان دولت قبل و تصدی جناب آقای ظریف بر وزارت خارجه به امضا رسید. و جدا از این با تداوم این سیاست و تقویم سیاسی نوبت به اجلاس شانگهای رسید که طی آن جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان و ادامه پروسه تکمیل عضویت درآمد. این نمونه‌ای است که نشان می‌دهد دولت‌ها چگونه‌ می‌توانند طبق منافع ملی عمل کنند. دولت سیزدهم نیز در عرصه سیاست خارجی در آغاز راه قرار دارد و نمی‌توان در بُعد آسیب شناسانه و دستاوردها ارزیابی دقیقی از عملکرد آن در حوزه سیاست خارجی و نگاه به شرق داشته باشیم. به‌جای اینکه سیاه‌وسفید به قضایا نگاه کنیم  باید مسائل مختلف را در طیف‌های گوناگون سیاست خارجی درست تشخیص بدهیم و سپس به قضاوت بپردازیم. چنین قضاوتی کمک خواهد کرد که ما ارزش‌گذاری صحیح‌تری نسبت به شرایط موجود داشته باشیم. توجه به سیاست منسجم همسایگی و ایجاد توازن در سیاست خارجی و تقویت نگاه آسیایی بر اساس تعاملی هوشمندانه و همگرایی مطلوب در آغاز راه است.

کلینی در تشریح اهمیت میدان و دیپلماسی در سیاست خارجی نیز گفت: در بحث دیپلماسی و میدان نیز به همین‌گونه است. سیاست‌ها نشان می‌دهند که کجا نیاز است رفتار سخت داشته باشیم، یا رفتار نیمه سخت و یا رفتار نرم و یا ترکیب نرم و نیمه سخت داشته باشیم که می‌تواند در برخی موارد ایجابی باشد و در زمانی که تهدید دشمن افزایش می‌یابد می‌تواند حالت بازدارندگی نیز پیدا کند. ایجاد تفاوت و تمایز میان میدان و دیپلماسی به صلاح و ثواب منافع ملی نبوده و نیست. همواره میدان در خدمت دیپلماسی و دیپلماسی در خدمت میدان برای حصول منافع ملی کشور بوده است و باید هم این‌گونه باشد. در اکثر کشورهای مطرح نیز وضعیت چنین است و نمونه‌های آن بسیار است و مختص به کشور خودمان نمی‌شود.
 

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:

کلینی: سیاست قاشق خالی غرب باید پایان پذیرد

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1591428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =