۳۰ نفر
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
این شعر معروف شاهنامه جعلی است؟

ایسنا نوشت: سعید حمیدیان «بسی رنج بردم...» را بیت جعلی می‌داند و برای بیت «چو ایران نباشد...» تردید دارد که برای فردوسی باشد یا نه. البته او با اشاره به فاصله زمان خلق شاهنامه و قدیمی‌ترین نسخه‌ خطی موجود از آن می‌گوید: در حدود دو ‌سه قرن ممکن است خیلی بلاها سر یک متن بیاید و نمی‌توانیم روی اصالت ابیات شاهنامه قسم حضرت عباس بخوریم.

این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی درباره بیت‌های «شاهنامه» که در انتساب آن‌ها به فردوسی تردید وجود دارد، اظهار می‌کند: بیت «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی» جعلی شمرده می‌شود. «چو ایران‌ نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را تردید دارم که جعلی باشد.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: البته منطقی به نظر می‌آید مصرع دوم «چو ایران نباشد» ساختگی باشد؛ مصرع اول معقول و منطقی است و مشکلی نیست  زیرا خیلی‌ها می‌گویند اگر ایران نباشد بهتر است من هم  نباشم. اما در مصرع  دوم «بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را خیلی افراطی و غیرمنطقی می‌دانم زیرا مانند این است که ما از همه ساکنان کره زمین نیابت داریم بگوییم اگر ایران نباشد اصلا هیچ کسی وجود نداشته باشد. این طرز فکر افراطی یا به قول امروزی‌های شوونیستی است.

حمیدیان درباره بیت «بسی رنج بردم...» هم بیان می‌کند: از مفردات این بیت برمی‌آید که جعلی باشد؛ در «عجم زنده کردم بدین پارسی» واژه عجم یکی از  کلماتی است که شک داریم کاربرد فردوسی باشد. اگر این بیت را جعلی می‌دانم برای همین است، زیرا عجم معمولا کاربرد فردوسی نیست و تا جایی که می‌دانم فردوسی شاید دو یا سه بار احتمال داده می‌شود  که «عجم» را به کار برده باشد. عجم کلمه خوبی نیست و به نظرم فردوسی از به کاربردن این کلمه پرهیز داشته است، زیرا معنای اصلی عجم یعنی گنگ. اعراب خود را صاحب زبان  قوی و چنین و چنان می‌دانستند و اقوام دیگر را عجم می‌گفتند، به این معنا که گنگ هستند و زبان درست و حسابی ندارند.

نویسنده «شاهنامه فردوسی: متن کامل (براساس چاپ مسکو)»، «شرح شوق (شرح و تحلیل اشعار حافظ)» و «سعدی در غزل» درباره دلیل شهرت این بیت‌های جعلی نیز می‌گوید: مسائل بسیاری در این زمینه دخالت دارد، این متن  به دست خیلی‌ از گروه‌ها افتاده که هرکدام گرایش خاص خود را داشته و بر اساس میل یا ایدئولوژی خود تغییراتی به وجود آورده‌اند؛ برای مثال آن‌هایی که گرایش مارکسیستی داشتند، مطابق میل خود یک جور تغییرات داده‌اند و آن‌هایی که مذهبی بودند کارهای دیگری کرده‌اند.  دیباچه شاهنامه اولین جایی است که تغییراتی ایجاد شده و بیت‌هایی اضافه کرده‌اند. آن‌جایی که درباره حضرت علی (ع) صحبت می‌کند و بعد ابوبکر و عمر و عثمان را می‌آورند. گفته‌اند جز بخش حضرت علی‌(ع) بقیه ابیات الحاقی است زیرا فردوسی شیعه بوده و به حضرت علی (ع) عشق می‌ورزیده است. 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: فردوسی اوایل قرن پنجم فوت شد و چند سالی را که در قرن پنجم زندگی می‌کرده مصادف با روزهای پیری و ناداری و وضع خراب مالی و بیماری‌های مختلف و سستی دست و پا بوده است. در واقع اصل شاهنامه در قرن چهارم شکل گرفته است، اما وقتی به قدیمی‌ترین نسخه‌ای که از شاهنامه به جا مانده، مراجعه می‌کنیم یک نسخه لندن مورخ ۶۷۵  قمری بوده که می‌شود اواخر قرن هفتم و دیگری نسخه مورد استفاده آقای خالقی مطلق که نسخه فلورانس باشد، خیلی هم درباره‌اش گرد و خاک و بگو و مگو کردند برای سال ۶۱۴ قمری بوده است. در هر حال حدود نزدیک به سه قرن بین فوت فردوسی بزرگوار تا قدیمی‌ترین نسخه خطی که ما در دسترس داریم، فاصله بوده است. در حدود دو ‌سه قرن ممکن است خیلی بلاها سر یک متن بیاید. باید به این موضوع توجه کرد؛ اگر الان به دو کاتب بگویید که به هر کدام فلان قدر مزد می‌دهید و بیاید شاهنامه را با خط خودتان برای ما کتابت کنید، اگر کار آن‌ها را با هم مقایسه کنید، با این‌که دو نفر هستند و هم‌زمان‌ کار می‌کنند، ممکن است کلی تفاوت ببینید، کلی حذف و اضافه و تکرار باشد و حتی ممکن است کلی کلمات را غلط‌خوانی داشته باشند، چه رسد به این‌که بیش از دو قرن فاصله باشد و هیچ نسخه دیگری هم وجود نداشته باشد که لااقل ما را کمابیش از اصالت ابیات خاطرجمع کند. دلیل اصلی‌اش این است. مرحوم استاد علامه مجتبی مینوی می‌گفت «شاهنامه‌ای که در دست ماست، حرامزاده است». او نمی‌خواست اهانت کند زیرا خود شیفته و بزرگ‌شده «شاهنامه» بود ولی می‌گفت به این دلایل و به انگیزه‌های مختلف و در فاصله زمانی معلوم نیست چه متنی برای‌مان پدید آورده‌اند. در واقع نمی‌توانیم روی اصالت ابیات آن قسم حضرت عباس بخوریم. بحث بر سر این است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واحد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    همش جعلی است یه ادم ... یه بلغوری کرده یه عده هم واسش اومدن قابلمه دورش چیدن
    • فلاکت IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      یه نگاه به شناسنامه بندازببین ازکدوم کشوربه ایران پناه اوردی که مشاهیرمارا نمیشناسی.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      کاملا مشخصه که یکی از پان ها هستی
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      جواب واحد را ندهید. داره حرص میخوره و حسادت میکنه که چرا ما مفاخر بزرگی مثل فردوسی را داریم
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      2 3
      برو همون خراب شده ای که ازش اومدی اینجا ایران کشور قهرمانان و مشاهیره
    • پارسا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      واحد از اسمت مشخصه که فارسی رو هم بلد نیستی درست حرف بزنی بعد میای در مورد فخر ایران زمین فردوسی نظر میدی؟
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      اگر فردوسی نبود، مولانا و نظامی گنجوی هم نبودند که دو کشور بی ریشه همسایه، این دو شاعر پارسی گو را به نام خودشان معرفی کنند.
    • داور IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      خوب است آن ها که کشور محبوب شان جعلی است و بر خانه مردم یونانی و ارمنی و کرد و فارس بنا شده ، فردوسی را جعلی می خوانند .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      خشک مغز
    • بهزاد ایلام ملکشاهی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      توهویتت جعلی است معلوم نیست درکجایی این جغرافیابوده ای اهانت به تاریخ یک کشورحکمت دیوانگی است ودیوانه خانه
    • علیرضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      آقای واحد، وقتی اسطوره شعر و موسیقی تو امثال تتلو ... و ساسی مانکن ... ، انتظاری ازت نداریم.
    • محمود محبی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      همه می دونیم که پول ملی هر کشور بر پایه ی گنجینه ای که در بانک مرکزی اون کشور وجود داره انتشار پیدا می کنه . اگر در تمام دنیا دلار آمریکا وجود داره به همون اندازه طلا در بانک مرکزی آمریکا هست که بهش پشتوانه ی پول ملی میگن. پشتوانه ی هر زبان هم آثار ادبی هست که در اون زبان گفته و سروده شده. خوشبختانه آثار ادبی که در زبان فارسی سروده شده اند به قدری زیاد و پربار هستن که به راحتی میشه زبان فارسی رو یکی از سه زبان ثروتمند دنیا قلمداد کرد. شاهنامه یکی از مهمترین گنجینه های زبان ماست که نمیشه و نباید با این حرفهای نامربوط و خیالی خدشه ای بهش وارد کرد.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      واحد جان ظاهراً خیلی عصبانی هستی. برای اینکه بیشتر عصبانی بشی خدمتت عرض کنم که در شاهنامه بیش از 800 بار نام ایران اومده.
    • FR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      آدم جعلی و بی ریشه همه چیز را جعلی می بیند
    • هستم IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      بی هویت تو اصلا در رابطه با شعر چیزی می دونی هویت اصالت فرهنگ در طول سالیان دراز شکل میگیره بعد سبک مغزی مثل تو باید اینطور ابهام ایجاد کنه
    • مرتضایی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 2
      ادبیات فارسی که صدها شاعر و نویسنده بزرگ را در دامان خود پرورانده ، وامدار فردوسی و شاهنامه است.
    • فرزاد فر IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      فردوسی را در اندازه هومر در جهان ارج می نهند و آن وقت یک بیسواد همین طور می آید این جا کامنت می گذارد
    • A.S IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 1
      تو کی هستی که درباره یکی از بزرگترین شاعر های ایران صحبت می‌کنی. همین زبونی که داری حرف میزنی از صدقه سری فردوسیه
    • ماهیار IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 3
      جعلی کشور ترکیه و جمهوری بادکوبه است.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      اشتباهی تایید کردم
    • موسوی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      ما با مردم جمهوری آذربایجان (اران- شمال رود ارس) اگرچه از نظر زبانی تفاوت پیدا کردیم ولی فرهنگ و آداب و رسومان یکی است. از نوروز بگیر تا جشن شب چله و از احترام گذاشتن به زرتشت بگیر تا اشتراکات مذهبی. کسانی که دنبال اختلاف بین ایرانی ها هستند ، کور خوانده اند.
    • AU ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 1
      فخر ما ایرانیان که اگر فردوسی بزرگ نبود زبان ملی ما مانند مصریان ریشه کن می شد
    • ارش IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 1
      شاید شما ها اصل و نصبتان جعلی است و ایرانی نیستید امدید در این کشور .هر چه خرافات است را به نام دین دست می دانید .ولی شاهنامه که شناسنامه ایرانی است را جعلی میدانید .
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 1
      نامت که به ایرانی ها نمی خورد .واحد. کدام ایرانی چنین نامی دارد کشور ما گرفتار بی وطنان و بی ریشه ها شده
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    یک بار اگر این استاد ادبیات فارسی شاهنامه را می خواند، دیگر تردید نمی کرد. "بسی رنج بردم" در تذکره دولتشاه سمرقندی به فردوسی نسبت داده شده و در شاهنامه نیست. "چو ایران نباشد" هم به قول مرحوم مینوی بیت حرامزاده ایست که به فردوسی نسبت می دهند. آنچه فردوسی گفته این است: چو گودرز و هفتاد پور گزین/همه پهلوانان با آفرین/نباشد به ایران تن من مباد/چنین دارم از موبد پاک یاد
    • ندای IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      بیا پایین سرمون درد گرفت😐
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    واسه مشهور شدن دری وری نگو بابا
    • SG ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      59 81
      به جای توهین منطقی فکر کن. من هم مقالات فردوسی شناسان بزرگ را هم خوانده ام که آنها هم گفته اند این چند بیت احتمالش زیاد هست که به فردوسی نسبت داده شده باشه. این چیزی از عظمت فردوسی و شاهکارش کم نمیکنه. شما چطور میتونی تضمین کنی که آثار یک شاعر از نزدیک هزار سال پیش تا الان دستککاری نشده باشه
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      قول میدم این استاد از اون هایی بوده کسی در دانشگاه اصلا قبولش نداره
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    (زیرا عجم معمولا کاربرد فردوسی نیست و تا جایی که می‌دانم فردوسی شاید دو یا سه بار احتمال داده می‌شود که «عجم» را به کار برده باشد. ) خب جناب استاد وقتی خودت میگی سه بار به کار برده لابد در آن شعر هم به کار برده است
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    درود . .این دیگه چه نوع خصومت با شاعری وطن پرست و اصیل ایران زمین است. تا به کی این عداوت های بی اساس ادامه خواهد داشت داشتن کمی شرم و حیا هم خوب است. تمام
    • SG ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      31 62
      این خصومت نیست. من مقالات فردوسی شناسان بزرگ را هم خوانده ام که آنها هم گفته اند این چند بیت احتمالش زیاد هست که به فردوسی نسبت داده شده باشه. این چیزی از عظمت فردوسی و شاهکارش کم نمیکنه. شما چطور میتونی تضمین کنی که آثار یک شاعر از نزدیک هزار سال پیش تا الان دستککاری نشده باشه
    • SG ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      21 52
      این خصومت نیست. من مقالات فردوسی شناسان بزرگ را هم خوانده ام که آنها هم گفته اند این چند بیت احتمالش زیاد هست که به فردوسی نسبت داده شده باشه. این چیزی از عظمت فردوسی و شاهکارش کم نمیکنه. شما چطور میتونی تضمین کنی که آثار یک شاعر از نزدیک هزار سال پیش تا الان دستککاری نشده باشه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    این شعر شاهنامه هم به نظرم شکال دارد. توانا بود هرکه دانابود. چون مرحوم فردوسی میخواسته بگه : ((توانا بود هرکه دارا بود نه هرکه دانا بود. ))
    • مهر IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      حالا خود شاهنامه رو خوندین که اینقدر نظر میدین ؟
  • سید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    همین بس که روز شعر و ادب فارسی به نام استاد شهریار است .
    • کامران IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      شهریار را باید بهترین عزل سرای ایران پس از حافظ دانست .
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      شهریار هم از شاعران پارسی گوی بزرگی است که خدمات وی به شعر و ادب پارسی در دوران معاصر بسیار حائز اهمیت است. شهریار دیوان قطوری از شعر را به گنجینه ی ادب پارسی اضافه کره و نکته ی مهم قضیه این است که این اتفاق در دوران معاصر اتفاق افتاده.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      درود بر بزرگمردانی چون شهریار که از آذربایجان برخاستند و شعر و ادب پارسی و ترکی ایرانی را سربلند ساختند.
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    لازم نیست برای حکیم فردوسی تعیین تکلیف کنید شعرای بزرگ مثل فردوسی ، سعدی، حافظ ، مولوی و ..... خود بهتر می دانستند چگونه شعر بگویند احتیاج به این تصحیح کردن های خیالی نداشتند.
  • استاد بازنشسته ادبیات IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    بزرگ استادان ادبیات این مرز و بوم مانند زنده یاد بهار وقتی در مورد بیتی میخواستند نظری بدهند میگفتند به گمانم شاید به نظر میرسد حال امروزه هر دانشجویی که هنوز مهر فارغ التحصیلی مدرکش خشک نشده به خود اجازه میدهد درباره مسائلی که سالها دیگران تحقیق کرده اند و هنوز با قاطعی نمیتوانند نظر قطعی دهند یک شبه نظر قطعی دهد که خود نشانه باد دار بودن کله است
  • کوروش IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    44 92
    کلکم کذب و دروغ است،اشعار در سبک تهرانی های امروزی سروده شده،اگه فردوسی خراسانی بوده چرا یک کلمه به لهجه خراسانی نیاورده؟دست خط این شاعر را چرا رونمایی نمی کنید؟
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      سند این اشعار برای خیلی قبل تر از تشکیل تهران امروز می‌باشد .
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      مثل اینکه کلاً از هفت دولت آزادی . نه از ادبیات چیزی میدونی نه از تاریخ . خوش به حالت .
    • کامیاب IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      عزیزم، سخنرانی فوردکاپولا را دربارهٔ فردوسی بشنو تا بدانی دربارهٔ کی حرف می‌زنی. تو نباید خودت را در برابر این فرهنگ قرار دهی چون تو هم بخشی از این فرهنگی ...
    • منظوم IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      فردوسی آن چه را از حکمت خسروانی و ادبیات پارسی میانه (پهلوی) و فرهنگ کهن ایرانی به جا مانده بو د را به دست ما رساند
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    52 5
    اینا رو از کجا پیدا میکنند ...
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    عجم زنده کردم بدین پارسی متعلق به فردوسی نیست؟ کجای درس میدی متوجه کنایه زیبای فردوسی نمیشی ... فردوسی میگه عجم که ایرانی مرده بی زبان گنگ بود رو با این پارسی شاهنامه زنده کردم والله دولت یه ماه نباید بهت حقوق بده
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    قسم حضرت عباس در کار علمی و تفحص کارایی نداره.علمی دلیل بیاورید لطفا،ان هم به میزان لازم در حد فردوسی بزرگ.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    طرف مثل رفته تحقیق کرده، بابا برو دنبال شیر خشک و پرداخت اجاره خونه و پول آب و برقت.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    به قول آتقی تو دوغت رو بنوش
  • رضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    شمادرحدی نیستید که درباره فردوسی حرف بزنیدیااظهارنظرکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    اینو چی قبول داری؟؟ زشیرشترخوردن و سوسمار عرب را به جایی رسانید است کار که تاج کیانی کند آرزو تفو برتو ای چرخ گردون تفو
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    حالا هم جعلی باشه تو ایرانی هستی عجب روزگار تنگیه آیا تاریخ میتوناید عوض کنید گمان نکنم فلانی بروبیسواد از استادان زبان فارسی که واقعا سواد دارن نه استادان الان که به اندازه سر انگشت سواد ندارن بپرس بی خودی شعر رو عوض نکن خیلی بیکاری جتما کتابتم چاپ میشه
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 0
    شعرهایی که در مدح اعراب در شاهنامه هست جعلیه نه این ابیات
  • هرمز IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    سلام فرض بر اینکه این شعر ها از فردوسی بزرگ نباشد شما چه نفعی می بری تو این شرایط این مسئله را بیان میکنی. ۲۰۰ سال عربهای حجازی به ما میگفتن مجوس و عجم آیا این درسته که شما بیاید شعر هایی که ملی هست رو منکرش بشی. که مثلاً ما پژوهش کردیم.
  • ایرانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    شمادرحدی واندازه ای نیستی که درباره ادبیات ایران وشعرفردوسی نظربدهید. حتی اگر جعلی هم باشدمافردوسی بزرگ راسراینده آنها می دانیم کس دیگری لایق سرودن آنها نیست ومطمئن هستم که جعلی نیست . این شمائید که مرض دارید.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    خیلی هم منطقی هست چند روز قبل داستان مشابهی دیدم از انجام هم کلمه( ری) را به (وی )تغییر داده بودن چرا که در آن زمان ری پایتخت ایران بود برای اینکه در آن زمان مشکلات حکومت همانند امروز ما به سختی برای مردم بود و مرد بامشقت و سختی زندگی‌میکردن رو تغییر دادن حالا بازم جای شک و تردید نیست که این بیت رو هم تغییر نداده باشن البته شک‌کردید شعر ملک شعرا دماوند البته خیلی ها حفظ هم هستن البته از این موارد زیاد دیدم این نشان این رو میده که چقدر تاریخ تحریف و عوض شده بخصوص بعد از صد اسلام وفقط مانور دوستان بهگر آنچه خودشان قبول دارن هست، بجایتجربه از گذشته همان رو تکرار میکنند، کمی قبول کنیم که دنیا پیشرفت کرده و مردم هرآنچه آنها می‌گویند رو قبول نمیکنند کمی بیشتر فکر کنیم .
  • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
  • کوروش IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    هیچ کدام ازاین ابیات جعلی نیستند شماهاجعلی هستیدکه حکیم فردوسی شماراخیلی وقت پیش اخراج کرد.
  • چراغی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    1000 سال از آفرینش شاهنامه گذشته و هنوز که هنوز است همچنان تازه و درس آموز است
  • FR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    سراینده شعر مهم است ، ولی مهمتر از آن مفهوم و ارزش معنایی اشعار است که ایرانیان به آن باور و اعتقاد دارند !
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    این حمیدیان استادمون بود،چهارتا کلام ازش یاد نگرفتیم😄😄😄خیلی روی ادبیات کشورهای بیگانه از جمله روسیه تاکید میکرد
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    واقعا جای تاسف داره خودت برای زبان فارسی چی کار کردی که طلبکاری و نظر میدی فردوسی شاعر بزرگ باعث افتخار ملت هست
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    به نظر من عجم زنده کردم بدین پارسی جعلی نباشه چون فردوسی بزرگ به این مصرع عمل کرده و باعث شناساندن زبان فارسی به دنیا شده و از عجم (گنگ لال بیگانه) ماندن پارسی جلو گیری کرده روحش شاد
  • قوتی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    خالقی مطلق پس از نیم قرن کار روی شاهنامه به گفته خودش هر روز چیزی تازه از این میراث بزرگ فرهنگ جهانی یاد می گیرد.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    آقای بی نام شما اول برو معرفت یاد بگیر بعد از فردوسی و سعدی دفاع کن!!!!
  • B. Kiani IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    عجم زنده کردم بدین پارسی از فردوسی است او نگفته که پارسی عجم است استعاره عجم را که اعراب به غیر می‌گفتند را منکوب کرده که پارسی از این عائله دور نگهداشته شده نه پارسی را ع یا ایرانی را گنک نسبت داده باشد .
  • شادمهر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    آن ها که بزرگی فردوسی و شاهنامه را نمی فهمند بروند سخنان ایلبر اورتایلی را که استاد دانشکده گالاتاسرای استانبول و عاشق شاهنامه است ، گوش کنند.
  • سعید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    ایرانی نیستی که همچین نظری میدی
  • خوش بین IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    وقتی هویت ملی نداشته باشی میری دنبال انکاراصالت ایران و ایرانی .
  • بنیامین IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    من اگر بجای مدیر سایت بودم اجازه ی انتشار این مقاله ی توهین آمیز رو نمیدادم
  • زیبا IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    هیچی نمی گم
  • ناشناس FR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    حالا چه اتفاقی افتاده که اینهمه مشکل توی این کشور هست وشما چسبید به فردوسی که مثلا هزارواندی سال پیش که چرا اینرا گفته وچرابن گفته چرا اونو نگفته
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 0
    چها روز دیگه میگن کل شاهنامه جعلی بوده اصلا ایران کجا بوده ما زبان فارسی تو ایران نداشتیم .باید جلوی این خائن ها رو گرفت که میخان هویت ایران و ایرانی رو از بین ببرند بعد بزارن فردوسی رو هم کشورهای دیگه به نام خودشون بزنن .اینا یا خائن هستن یا احمق
  • ابی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    آخه بی مایه تو را چه به نقد اشعار فردوسی اینهمه بزرگان که بعد فرودسی اومدند حواسشان نبوده تو حالا اومدی خودشیرینی کنی و اسم ورسمی از فردوسی بزرگ ببری.
  • حشمت US ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر همه ایرانیان با هر زبان و دینی
  • علی طالویی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    خودت جعلی هستی. نه شاهنامه فردوسی
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    مطمئن هستید که این استاد هم درراستای حقیقت فدای مصلحت که اکثر زردوستان ومقام پرستان گرفتارند گرفتار نشده؟درطول تاریخ خیییلی با سوادتراز ایشان چنین ادعایی نکردند حالا این مغز متفکر فقط فهمیده ؟ الهی مارا گرفتار دنیاپرستی نفرما که ب هرچی گیر بیهوده بدیم آمین.
  • بازنشسته IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتی در دوران حاضر میگویند کلمه شراب و امثال آن نباید در چاپ جدید دیوان حافظ لحاظ شود دیگر چه امیدی به شاهنامه فردوسی است؟
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    بی سواد بی سواد بی سواد
  • کیارنگ IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند
  • هر چی شد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    هنوز چیزی به اثبات نرسیده ی نظر داده باید ادیبان و عالمان ادبیات فارسی نظر و تصدیق کنن منم میگم اصلا فردوسی ایرانی نیست باید دلیل منطقی بیارم که بیسواد قبول نکنه استادان ادبیات فارسی تایید کنن
  • داود IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلا نه فردوسی وجود داشته نه شاهنامه ایی بوده و نه خدایی نامه و نه ایران و ما هم ایرانی نیستیم.خوبه دیگه راحت نیستید و آروم می نشینید.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    خوب مثل اینکه دامنه تحریف و تاریخ سازیهاتون این دفعه به شاهنامه و فردوسی رسیده چقدر حرص میخورید که نمیتونید گذشته‌ این آب و خاک رو کلا سانسور کنید
  • حمید IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    بزرگترین ضربه ها به زبان فارسی توسط به اصطلاح استادان این زبان زده شده ...چطور یک استاد زبان به خود اجازه میدهد چنین نام زشت و سخیفی را برای شاهنامه این اثر سترگ بگذارد این نهایت نادانی است
  • ر IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    این حرفها همش دروغه خودشان ساختگی هستن فردوسی یک ایرانی وطن پرست بود و موجب سربلندی ایران وایرانی شد دشمنان آن زمان حالا هم علیه مردم ایران از هیچ اقدامی دریغ نمی ورزند
  • یعقوبی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    فردوسی افتخار هر ایرانی است