حمله تند خبرگزاری «تسنیم» به امیرعبداللهیان / چرا روسیه و چین را نگران کردی؟

خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درمورد روابط متوزان با شرق و غرب انتقاد کرده است.

​در یادداشت تسنیم  با تیتر «آقای امیرعبداللهیان؛ راهبرد «نگاه به شرق» این نیست »، آمده است: «آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیراً در مدت حضور خود در قطر با شبکه الجزیره گفتگویی انجام داده است که متن آن در رسانه‌های دنیا از جمله رسانه‌های داخلی کشور نیز منتشر شده است.

ایشان در این گفتگو درباره مسائلی مانند مذاکرات جاری وین، نقض تعهدات طرف غربی 1+5 در برجام، مباحث منطقه‌ای، موضوع فلسطین و صهیونیست‌ها و... مباحث خوبی را مطرح کرده است، با این حال در پاسخ به پرسشی درباره «قصد ایران و روسیه مبنی بر امضای یک توافق راهبردی بلندمدت» می‌گوید که "ما در سیاست خارجی متوازن رابطه با غرب و شرق را همزمان دیده‌ایم، این‌که برخی ما را متهم می‌کنند که «شما فقط به‌دنبال رابطه با روسیه و چین هستید و رابطه با غرب را نمی‌خواهید»، یک اتهام و حرف نادرستی است، ما سیاست خارجی متوازن با همه بخش‌های جهان و شرق و غرب عالم را می‌خواهیم".

این سخن جناب وزیر امور خارجه هم به‌لحاظ «محتوا» و هم به‌لحاظ «کارکرد» می‌تواند دارای اشکالاتی باشد که برخی از آن را می‌توان به‌شرح ذیل فهرست کرد:

1 ـ جملات جناب وزیر محترم امور خارجه بیش از هر چیز احتمالاً نشانه عدم دقت نظر کافی در معنای کامل سیاست راهبردی نگاه به شرق است، چند سالی است که پس از مطرح شدن جدی‌تر راهبرد نگاه به شرق، فضاسازی سنگینی به‌خصوص از ناحیه رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌ها و شخصیت‌های مایل به غرب علیه این سیاست صورت گرفته است. آنها که اساساً نه امام خمینی(ره) را قبول دارند و نه انقلاب او را برمی‌تابند و نه اساساً ملتی را که انقلاب کرده‌اند شایسته بخشش می‌شناسند، حالا ضمن سفسطه در معنای نگاه به شرق، خود را وارثان و پاسداران و مفسّران اصلی سیاست «نه شرقی، نه غربی» انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و برای آن کفن‌پوش شده‌اند!

محتوای سفسطه آنان چیز پیچیده‌ای نیست؛ آنها به‌جای آنکه شرق و غرب را «معنایی» و محتوایی تعریف کنند، به آن معنای صرفاً «جغرافیایی» حمل می‌کنند! حال آنکه اولاً: مراد از این سخن که سیاست قاطع جمهوری اسلامی است، در حقیقت «نه به پذیرش سلطه» است؛ چه این سلطه و استثمار غربی و لیبرالی باشد و چه کمونیستی و شرقی؛ یعنی از جنس همان ایدئولوژی ضدانسانی که روزگاری در شوروی سابق حکمفرما بود.

ثانیاً: اگر غرب و شرق را آن‌طور که اینان به‌صورت صرفاً جغرافیایی در نظر می‌گیرند، محسوب کنیم، هرآنچه در غرب و شرق جغرافیایی عالم قرار می‌گیرند باید در سیاست خارجی و مراودات بین‌المللی ایران مستثنی تلقی شوند؛ که غیرعقلانی بودن این سیاست نیاز به تحلیل هم ندارد!

ثالثاً: آنها که خوشبختانه(!) کفن‌پوش «نه شرقی و نه غربی» شده‌اند متأسفانه در همین کفن‌پوشی هم صادق نیستند و ریاکارانه عمل می‌کنند، چه آنکه از این محمل، بیش از هرچیز ضرورت رفتن زیر سلطه غرب را فریاد می‌زنند و تجویز می‌کنند، لذا اگر می‌گویند «نگاه به شرق را کنار بگذارید!»، به‌معنای رفتن زیر بار تسلط و هژمونی غربی‌هاست والّا آنان نه مشکل خاصی با استعمار دارند و نه میانه چندانی با این کفن‌پوشی‌ها دارند!

حمله تند خبرگزاری «تسنیم» به امیرعبداللهیان / چرا روسیه و چین را نگران کردی؟

بیشتر بخوانید : 

رابعاً: اگرچه امروز غرب به‌سردمداری آمریکا و ایدئولوژی ضدانسانی لیبرالی تقریباً به همان شکل سابق پابرجاست، اما اثری از شرق کمونیستی سابق نیست؛ نه روسیه امروز همان شوروی است و نه ایدئولوژی حاکم بر او کمونیسم است؛ کمونیسم به تاریخ پیوسته است و روسیه و واضح‌تر از آن چین هم مدعای شرق سابق را ندارند که اگر داشتند و یا در آینده به همان ایده‌ها برگردند، قاعدتاً سیاست ایران نیز نسبت به آنها بدون هیچ تردیدی تغییر می‌کند.

به‌هرحال احتمالاً جناب وزیر امور خارجه برای آنکه از دام این سخنان مغرضانه و نقدهای سوفسطائیان سیاست بگریزد، اعلام کرده است که ایران سیاست روابط با شرق و غرب را به‌صورت متوازن دنبال می‌کند(!) تا از این رهگذر گزکی به دست غربگرایان مغرض و منتقدان سیاست نگاه به شرق هم نداده باشد، حال آنکه چنین تفسیری از معنای رابطه با شرق و غرب، دقیق نیست.

2‌ـ «ارتباط متوازن با غرب و شرق» در کانتکست و بستری که جناب وزیر مطرح کرده است می‌تواند یادآور سیاست‌های موازنه مثبت یا موازنه منفی‌ای باشد که به‌ویژه در ایران پیش از انقلاب برخی نسبت به قدرت‌های مسلط در دنیا توصیه می‌کردند؛ موازنه مثبت به این صورت است که مثلاً اگر قراردادی با یکی از این قدرتها و قطب‌ها وضع شد، قرارداد مثبت دیگری هم با قطب دیگر امضا شود تا هر دو احساس انتفاع کنند. موازنه منفی عکس این حالت و بدان معناست که اگر قراردادی یا تفاهمی با یکی از این قطبها فسخ شد، نسبت به دیگری هم همین اقدام مشابه صورت گیرد تا تزاحم میان آن قطب‌ها، قمر مستأصلی مثل ایران را درگیر خود نکند!

لذا اینکه آقای وزیر در پاسخ به سؤالی راجع به رابطه با روسیه می‌فرمایند "می‌خواهیم با غرب و شرق سیاست متوازن داشته باشیم" و با این جمله می‌خواهند دهان کفن‌پوشان ریاکار نه‌شرقی نه غربی را ببندند، در کنه ماجرا می‌تواند چنین معنای ناصحیحی را متبادر کند که ما اگر آن موازنه منفی نه‌شرقی نه‌غربی را کنار گذاشتیم (نه این و نه آن)، به‌عوض و به‌جای آن موازنه مثبت را پیش گرفته‌ایم (هم این و هم آن)! حال آنکه این پیش‌فرض از اساس نادرست است. سیاست نگاه به شرق، موازنه مثبت میان شرق و غرب نیست، بلکه ایجاد یک ارتباط راهبردی در جهت منافع مشترک میان ایران با روسیه و چین و دیگر کشورهای قدرتمند شرقی است و اساساً هیچ ارتباطی با نه‌شرقی نه‌غربی ندارد که حال با آن پیش‌فرض نادقیق بخواهیم به توجیه این‌چنینی نیز اتکا کنیم.

3‌ـ این سخنان وزیر محترم امور خارجه غیر از «محتوا»ی نادقیق، ناخواسته می‌تواند «کارکرد» نامناسبی هم داشته باشد. روس‌ها و چینی‌ها بعد از سالها از طرح این بحث و پیگیری آن در عالی‌ترین سطوح جمهوری اسلامی می‌دانند که سیاست نگاه به شرق یک موضع راهبردی جدّی برای جمهوری اسلامی ـ در جهت منافع مشترک، حفظ استقلال و احترام متقابل ـ است و ایران برای عملیاتی کردن آن مصمم است. سفر مهم قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به روسیه و برنامه ویژه‌ای که برای این ملاقات تدارک دیده شده نیز نشانه‌ مهمی بر همین عزم است، امّا چنین جملاتی می‌تواند برای برخی این شبهه را تولید کند و یا چنین دستمایه‌ای را برای تبلیغ بسازد که ادبیات تولیدشده در ایران مبنی بر نگاه به شرق، یک ایده و سیاست تاکتیکی و صرفاً برای امتیازگیری از غرب است و در صورتی که ایران از این نمد بتواند کلاهی برای خود در تفاهم و رابطه با غرب ببافد، احتمالاً موضوع نگاه به شرق را هم سالبه به‌انتفاع موضوع خواهد یافت و از آن دست خواهد کشید! چنین برداشت‌های اشتباهی می‌تواند مانع پیگیری جامع‌تر و با اعتماد متقابل کامل‌تر درباره نگاه به شرق باشد.»

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1594073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    عبداللهیان که از خودتان است ، حداقل با خودتان بسازید !
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      الان باز عقب افتاده های ذهنی معتقد! به سهم ۵۰ درصدی ایران در خزر در دوران پهلوی و باج دادن اون به روسیه میریزند اینجا و بسان کتاب ابر مبتذل ولی مد شده قلعه حیوانات میگند چهارپا خوب دوپا بد ( مثالی زدم که تنها بخش خوب کتابه، البته برای توصیف جماعت برانداز )
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      بی نام 9:57 اسن همه سنگ روسیه را به جیب میزنید این همون روسیه هست که حرم امام رضا را در سال 1290 به توپ بست و کلی ادم را شهید کرد ولی روسیه تاکنون بابت آن عذرخواهی نکرده اگر حداقل برای اهل بیت ارزش قایل بودید در خواست میکردید که روسیه عذر خواهی کنه اگر یک کشور غربی این کار کرده بود معلوم نبود که چه کار کرده بودید
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      چاکر روسیه هم هستیم به مولا
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      در پاسخ به ۰۹:۵۷ روزی رو میبینم که سربازهای روس تو خیابونها دارن جولون میدن و به نوامیس مردم دست درازی میکنند . باز هم اوقت وطن فروشایی مثل تو برای توجیه کارشون روایت جعل میکنند .
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    یک تحلیل بسیار ساده و سطحی با کوبیدن و غرب گرا خواندن منتقدین ! همه حرف منتقدین این است که نگاه به شرق باید هوشیارانه و دقیق باشد ! و با غرب هم میشود این نگاه را داشت ! مشکل اصلی این گونه تحلیل های یک طرفه که از لحن صحبت آنها مشخص است و خطرناکتر از خود رابطه است تقدس زایی برای شرق و ارتباط با آن است ... مانند آنچه در مذاکرات برجام می بینیم که روسیه شده است واسطه بین ایران و آمریکا !
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      مشکل ما در دولت روحانی همین بود که 8 سال به غرب چرخید و همه چیز کشور متوقف شد. شرق هم مثل غرب است. باید روی پا خود بایستیم البته با تعامل با دنیا...
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    در خود چین و روسیه هم اینگونه از منافع آنها دفاع نمی شود
  • نون خ IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    231 9
    امیر عبدالهیان راست میگه سیاست یه طرفه در نهایت باعث باج دادن میشه دقیقا باید متوازن باشه
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    215 5
    مگر غیراز این هست خود مسولین هم می دانند که روس وچین قابل اعتماد نیستند همانطور که غرب نیست .مگه ما از روس وچین می ترسیم جز اینکه آنها بیشتر به فکر منافع خودشان هستند
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    و خدا انسان را آفرید تا توجیه کند!
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    بنظرم مقاله بسیار دقیقی بود و نکته خیلی مهمی را وزارتخارجه دریافت کرده
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    چهل سال است مردم ایران نفس درست نتوانسته بکشد ازدست آمریکا، به این زودی فراموش شد جنایات آمریکا حالا رابطه متوازن داشته باشید آمریکا هرچه بلد بود سر ملت ایران آورد، یا خدا،،،،،،،،
    • شربیانی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      204 2
      پس حتما بخاطر نفس راحت نکشیدن است که آقازاده ها رفته اند ینگه دنیا تا اونجا مستقیما نفس راحتی بکشند؟ آفرین به این آقازاده های کاردان و کاربلد...
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    ما باید نوکر باشیم چه روسیه وچین ویا آمریکا وانگلیس چه فرقی داره
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      71 6
      آقاي ظريف تو فايل صوتي اشون به اين مساله ميدان روسيه سياست خارجي كشور پرداختن پيشنهاد ميكنم همه دوباره گوش كنيم
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    98 4
    قطعا تو که اینارو نوشتی حتما دقت و مطالعه داشته ای که دردوران مختلف بین غرب و شرق و موضوع ایران ما دچار فراز و نشیب بوده ایم پس سیاست متوازن شاید بهترین گزینه باشد
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    79 7
    سیاست ،سیاستمدار میخواد نه.....
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    غرب و شرق باید اروپا و آمریکا و چین باشه . روسیه قدرت اقتصادی نداره که ما بخواهیم آنقدر هزینه بدیم . قدرت اقتصادی روسیه اگر نفت و گاز را ازش کم کنن اندازه یه کشور کوچک اروپایی میشه
  • NL ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    146 6
    هر چه پیش میرویم معنای تمام تعابیر و شعارهای انقلابی توسط مدعیان اصل انقلاب ،قلب میشود ،یکروز معنای مستضعفان از فقرا به قسمتی از حاکمان تغییر میکند،یک روز معنای معترض و معاند و یک روز معنای شرق و غرب ،دیری نخواهد پایید که معنی فقر و غنا ،ظلم و عدل ..و در نهایت کفر و ایمان توسط مدعیان ارزشی واژگونه میشود بدون آنکه این جماعت خود محور اندکی به این موضوع فکر کنند که صاحبان اصلی این کشور مردم آنند و شاید یک نظرخواهی کوچک در موارد مهم حداقل ظاهر کارشان را اندکی از این حالت خودخواهی مضحک خارج کند
  • علیرضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    127 6
    چقدر بعضی ها به شرق وادادگی دارند بابا خود ملت های اینا هم دلخوشی از حکام خودشان ندارند حداقل زیر سلطه کشورهایی برویم که اکثریت را قبول دارند
  • رضا IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    126 7
    این چه سیاست خارجی است که در پیش گرفته شده است ؟؟؟ ادعای عزت در مذاکرات وین دارید ولی خودتان را در اتاق مذاکرات راه نمی دهند ؟؟؟؟ روسیه و چین و آمریکا پشت درهای بسته درخصوص مسایل هسته ای و امنیتی ایران بزرگ و قدرتمند مذاکره میکنند و تصمیم میگیرند . این است عزت ؟؟؟؟ این است سیاست قدرتمند دولت سیزدهم ؟؟؟؟ این که وابستگی به روسیه و قیمومیت است .
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    76 6
    این خبرگزاری که از مال ملت بهره می گیرد بهتر است به فکر و اندیشه ظیف های محتلف مردم هم توجه جدی کند
  • میر IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    55 2
    تمام کشورها دنبال منافع خودشان هستند واین یک اصل پذیرفته شده است و کسی به آن اعتراض نمی کند
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    114 0
    خیلی تحلیل آبکی بود. کسی مشکلی با ارتباط با شرق نداره. مساله در اینجا چالش و درگیری با غرب و افتادن در دامن شرق هست. وقتی تمام سیاست خارجی ایران دشمنی با غرب می‌شه طبیعتا زمینه سواستفاده و ایجاد سلطه در رابطه ایران با شرق برای چین و روسیه فراهم می‌شه. و اینجاست که جمله نه شرقی و نه غربی یادآوری همین نکته مهم هست که به بهای نپذیرفتن سلطه غرب نباید تن به سلطه شرق داد. راه درست تعامل با شرق و غرب و بازی کردن با هر دو کارت در برابر دیگری است که منجر به حفظ استقلال و عزت ملی می‌شه. امری که متاسفانه فراموش شده و ما بازیچه دست چین و روسیه در مواجه اونها با غرب شدیم.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    30 95
    این نظر بخشی از مردم عزیز کشورمان هست که سابقه و تجربه بدی از همکاری با روسیه نه دیدند و نه شنیدند
    • حمید IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      105 4
      اینکه شما سواد خواندن تاریخ رو ندارید تقصیر مردم عزیز کشورمان نیست. برید ببینید بیشتر ضربه رو از کدوم کشور خوردیم . بدترین و ننگین ترین قراردادها با کدوم کشور بوده و همچنین دخالت نظامی کدوم کشور داشته .
  • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    60 3
    آقاامیر کارت درسته مشکلی نیست که چین و روسیه ناراحت شدن ..در عوضش مردم کشورت ازین حرفت خوشحال شدن ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    69 6
    اولا خبر گذاری تسنیم تو چه کاره مملکت هستی که دخالت در کار بزرگان می کنی دوما مگر امام نفرمود نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی کاری نکنید که مردم دربمرکز شما را تخته کنند
  • بابک IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    77 3
    چین و روسیه هم دربرابر ایران خوش رقصی و بد عهدی کردند پس حفط کشور و منافع ملی مهم است و بس
  • بازنشسته IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    82 4
    این روده درازیها یعنی توجیه کردن قراردادهای ننگین ربع قرنی با چین و روسیه..والبته سود سرشاری که امضا کنندگان این قراردادها از فریز کردم اقتصادبیمار ایران می برند..براستی اگر دوستی به غرب به هر دلیلی برقرار شود آنگاه این دلسوختگان شرق چگونه خواهند توانست فساد و سو مدیریت خود را توجیه کنند ؟همان کاری که اکنون به بهانه کمین کردن دشمن درپشت مرزهای ایران میکنند و چهل و اندی سال مردم را به این بهانه فریب میدهند اماخود در همان کشورها سرمایه گذاری و فرزندانشان نیز در همان کشورها تحصیل و زندگی میکنند؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    43 4
    از شعار نه شرقی نه غربی به کجا رسیدیم!!!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    37 4
    شما انگار نمی دانید در چه وضعیت و بدبختی هستیم.انگار نمی دانید بغیر از خودتان که حتی بلد نیستیید درد را تلفظ کنید مردم در شعب ابیطالب گیر کردند. چرا اینقدر به وزیر بدبخت گیر میدید.وزیر امور خارجه به کدوم ساز شما برقصد! بس کنید شوروی و روسیه هیچ تفاوت راهبردی ندارند آنها همانند گرگی هستند که شاید اگر لاشه ای ماند به کسی دیگر بدهند...بگذارید وزیر کارخودش را انجام دهد.
  • سامان IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    80 3
    به جهنم که چین و روسیه ناراحت بشن ما باید دنبال منافع جامعه و مردممون باشیم نه خوشایند چین و روسیه باید عاقلانه تصمیم بگیریم اتفاقا عبداللهیان درست می گه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    42 0
    نظرشما و امثال شما که خود را انقلابی می پندارید و از غرش تهی غرب به شرق پناه برده اید برای مردم عجیب است که شعار حفظ کشور می دهید ولی برای خودتان خوب است و لا غیر
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    59 5
    روسیه و چین کاش از ایران دست بردارند بروند
  • م IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    57 3
    چین و روسیه خوب سوراخی پیدا کردن برای چاپیدن..... فکر نکنم زیان و ضرری از گذشته تا الان از روسیه دیدیم به پای آمریکا و غرب برسه.... سیاست همینه. وقتی ضعیفی یا باید مثل یکی پشتش به آمریکا گرم باشه،،، یکی هم به روسیه
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    5 1
    ترس هم یک محبت و فطرت الهی است برای حفاظت از جان
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    54 0
    وقتی منافع چین روسیه از منافع مردم مهم تر میشه انتظار پشتوانه مردمی نباید داشت
  • کارمند ساده IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    13 1
    کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا شاید به این توجه دارد که زمان و مکان را دریابید تا در یابید و حالا تو خود بخوان حدیث مفصل از اینکه شرق و غرب کنونی با شرق و غرب گذشته چه فرقی دارند که همگی در پشت سر صدا م حسین نامرد ایستاده بودند ....
  • اکبر رسولی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    12 1
    نفهمیدیم بالاخره .یعنی هم شرقی هم غربی؟بقول مهران مدیری صلوات جی شو
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    28 0
    یکی توئیت زده بود راجع به تغییر معانی و مقاهیم در ایران که بسیاری از آنها وارونه شده است و اینکه کلا ایران سرزمین مقاهیم وارونه است ... این هم روش !
  • مهدی US ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    33 1
    آره بابا ی وقت چیزز نگویید که به تزارها وچینی ها بربخورد آخه گفتیم نه غربی نه شرقی
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    23 1
    ما باید بر اساس منافع ملی خودمان حرکت کنیم .مانند همه کشور ها شرق و غرب برامان فرقی نداشته باشد .این شرق که گروهی عاشقش هستند.هم چین و هم روس هردوتاشان بهترین روابط اقتصادی وسیاسی را با غرب و امریکا واسرائیل و عربستان دارند و بیشتر از اسراییل مسلمانان خودشان را سرکوب می کنند .اگر در سیاست باید روراست و درستکار باشیم و فریب نمی خواهیم بدهیم این واقعیت جهان امروز است .این که روس به جای ما با امریکا مذاکره کند استقلال ما خدشه دار شده ما که صغییر نیستیم
  • US ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    27 0
    چه قشنگ از رو «مزرعه حیوانات» کپی میکنید توجیهاتتون رو.
  • ارش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    31 0
    منافع ملی با لجبازی و باند بازی و شرقی غربی پدید نمی اید .در منافع ملی .هم با شرق هم با غرب میشود رابطه داشت .و توازن داشت .
  • عبدالعلی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    40 3
    کشورهای بلوک شرق کلک ودورویی بیشتری دارند بخصوص چین وروسیه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    26 1
    سیاست خارجی باید بانگاه منافع ملی باشد نه نگاه مطلق به شرق یا غرب مانند سیاست خارجی ترکیه
  • رنجبر IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    3 22
    اینطور شما صحبت می کنیدمایادقوم بنی اسراییل می افتیم یعنی درهرصورت یکسری دنبال فقط ایراد گیری هستن چه غرب باشه وچه شرق باشی ایرادهردوطرف بگی بازم ایرادپس نباید به کسانی که فقط مثل قوم بنی اسراییلی می گیرند به حرفشون توجه داشت حرفشون مغرضانه است والسلام
  • لحاف ملا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    28 2
    برخی هنوز در هوای کلاس هستندو معنی نه شرقی نه غربی را به مردم انقلاب کرده و جنگ دیده استخوان شکسته تفسیر میکنندآنها از درک روشهای استعمار نوین بخصوص از نوع شرقی اش عاجزند و روشهای گسترش ونوع حکومت داری چین رادر راستای گسترش ایدیولوژی خود در جغرافیای غرب خیال میکنند وچشم خودرا بر تسلط وقیم مابی روسیه نسبت به کشورهای اقماریش مثل اکراین ولشکر کشی در قرن۲۱رابه مرزهای یک کشور آزاد نادیده میگیرند.ملت ایران با طناب استعمار نوین چپ به چاه تخریب تمدن خودنمیرود.............