سوالاتی درباره سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴

دغدغه فردی من هم مثل دغدغه فردی شما و تک تک ایرانیان در سراسر جهان، توسعه یافته شدن و پیشرفت و اعتلا و عزت و اقتدار و رفاه و موفقیت های بعد از موفقیت های ایران و ایرانیان است .

بحمدلله سند بالادستی برای تحقق این امر از آذر ماه سال 1383 در کشور وجود دارد. ضمن اینکه یکی از اهداف اصلی انقلاب همین موضوع توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جهان اسلام بوده و هنوز هم است .

متاسفانه رسانه های نوشتاری و گفتاری و تصویری از یک طرف و سیاسیون و اقتصادیون و اجتماعیون و ...... ما هم بجای پرداختن به این موضوع و اصل بسیار مهم و بیان زبان مطالبه مردم برای تحقق این توسعه یافتگی کشور و جامعه به موارد و موضوعات حاشیه بی ارزش و یا کم ارزش پرداخت و میپردازند و نمیتوان گفت عامدانه یا سهوا ، اما فضای مطالبه گری مردم را بگونه ای متشوش و متشنج میکنند و به بی راهه نا کجا میبرند که خواسته و ناخواسته در این فضای مبهم آب گل آلود و هوا غبار آلود میشود و فرصت طلبان و مفسدان و ....... و در مجموع بدخواهان ملت بزرگ ایران در این آب گل آلود و فضای غبار آلود در میان دعوا ها ی زرگری کاسبی می کنند و شاه ماهی های درشت و بسیار خوب بگیرند .

بحمدلله و با اراده حاکمیت نظام ، جمهوری اسلامی ایران سند بالا دستی توسعه یافتگی دارد ، اما ظاهرا در مسیر و جداول زمانی و عملیاتی تحقق توسعه یافتگی و تحقق سند چشم انداز 1404 قرار نداریم .

شاید هم باشیم اما آمارها چیزی از حضور و پیشرفت در این مسیر و شاخص ها و مقایسه ها نمی گویند؟

برای شروع و تحلیل وضعیت لازم متن سند مهم چشم انداز ایران در افق 1404 است که در  13 آبان 1383 توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی به روسای قوای سه گانه ابلاغ شده را بخوانیم و در ادامه چند سئوال بپرسیم و منتظر پاسخ باشیم و اگر عمری بود سعادت و لیاقت فرصت نوشتن شد در یادداشت بعدی بیشتر در این مورد صحبت میکنیم ..

مخاطبان محترم حتما مستحضر هستید که :

از روز چهارشنبه 13 آبان 1383 که سند چشم انداز ایران در افق 1404 که توسط رهبر معظم انقلاب به سران سه قوا ابلاغ شد تا امروز که اول بهمن 1400 است  17 سال و 2 ماه و 18 روز می گذرد و تا پایان وقت اداری سال 1404 یعنی 29 اسفند  سال 1404 نیز 4 سال و 2 ماه باقی مانده است.

از آن سال تا امروز هم تعداد زیادی سندهای بسیار ارزشمند برای هدفگذاری ها و سیاست گذاری ها و اداره کشور مثل سند اقتصاد مقاومتی ، سند  جمعیت و سند خانواده و ..... ابلاغ شده اند و باید پیگیر این شویم که چه مقدار این اسناد در مسیر کاری خودش قرار دارند.

ابتدا برای آشنایی و اطلاع شما مخاطب محترم ابتدا متن سند را که از سایت رهبری انقلاب دریافت کردم.

متن کامل سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی؛ که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قوای سه‌گانه ابلاغ شد:

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه‌ی جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی‌، در چشم‌انداز بیست‌ساله،

ایران کشوری است

1- توسعه یافته 2- با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه 3- با هویت اسلامی و انقلابی، 4- الهام‌بخش در جهان اسلام و 5 - با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل. 

جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

ویژگی اول :
1- توسعه یافته، 2- متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، 3- متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، 4- با تأکید بر مردم‌سالاری دینی،5- عدالت اجتماعی، 6- آزادی‌های مشروع، 7- حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و 8- بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی.

ویژگی دوم :
1- برخوردار از دانش پیشرفته، 2- توانا در تولید علم و فناوری، 3- متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ی اجتماعی در تولید ملی. 4- امن، 5- مستقل و مقتدر 6- با سامان دفاعی 7- مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و 8- پیوستگی مردم و حکومت.

ویژگی سوم :
1- برخوردار از سلامت، 2- رفاه، 3- امنیت غذایی، 4-  تأمین اجتماعی، 5- فرصت‌های برابر، 6- توزیع مناسب درآمد، 7- نهاد مستحکم خانواده، 8-  به دور از فقر، 9- تبعیض و
10-  بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

ویژگی چهارم: 
1- فعال، 2- مسئولیت‌پذیر، 3- ایثارگر، 4- مؤمن، 5-  رضایت‌مند، 6- برخوردار از وجدان کاری، 7- انضباط، 8- روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، 9- متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و   شکوفایی ایران و  1- مفتخر به ایرانی بودن.

ویژگی پنجم :
1- دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)

2- با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و 3- تولید علم، 4- رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، 5- ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و 6-  رسیدن به اشتغال کامل.

ویژگی ششم:
1- الهام‌بخش، 2- فعال و مؤثر در جهان اسلام 3- با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، 4- توسعه‌ی کارآمد، 5- جامعه‌ی اخلاقی، 6- نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی،  7- تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره)

ویژگی هفتم:
1- دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول 2- عزت، 3- حکمت و مصلحت.

ملاحظه: در تهیه، تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه، این نکته مورد توجه قرار گیرد که شاخص‌های کمی کلان آن‌ها از قبیل : - نرخ سرمایه‌گذاری، - درآمد سرانه، - تولید ناخالص ملی، - نرخ اشتغال و تورم، - کاهش فاصله‌ی درآمد میان دهکهای بالا و پایین جامعه، - رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانایی‌های دفاعی و امنیتی،

باید متناسب با سیاست‌های توسعه و اهداف و الزامات چشم‌انداز، تنظیم و تعیین گردد و این سیاست‌ها و هدف‌ها به صورت کامل مراعات شود.

این متن سند چشم انداز ایران توسعه یافته برای  افق پایان سال 1404 است و با تمام اوصافی که در آن نوشته شده میباید محقق شود و یا حداقل تا حدود 85% آن اجرایی شود .

برای انجام این امر تا پایان وقت سند هم حدودا  1523 روز دیگر وقت داریم . یعنی وقت زیادی هم نداریم .

سئوالات :

1- آیا ما ( منظور کشور جمهوری اسلامی ایران و جامعه ایران اسلامی) مطابق سند و ان شاء الله مطابق برنامه زمانی و اجرایی در مسیر توسعه یافتگی و تحقق نظرات و اهداف سند قرار داریم ؟

2-  اگر در مسیر روند توسعه یافتگی قرار داریم ، لطفا بگویید کشور ایران و جامعه ایران اسلامی در کجای کار  انتظارات و آمارهای این سند قرار گرفته  ؟

3- مسئول اجرا و حسن اجرا و ناظر بر کیفیت و شان این سند کیست ؟

4- اگر در مسیر برنامه تحقق سند چشم انداز قرار گرفته ایم از مسئولین و ناظران محترم سپاسگزاریم .

5- اما اگر قرار نداریم لطفا و حتما پاسخ دهید چرا ؟

6- کجای کار ایراد دارد و مسئول کاستی ها و تعلل ها کیستند ؟

7- ضمن اینکه بفرمایید و شفاف بگویید چه برنامه ای برای جبران کاستی ها و تعلل ها دارید و مشخصا اعلام کنید که سهم مردم در این برنامه چیست و سهم حاکمیت چیست ؟

و نکته آخر اینکه از کلام مولایمان و امیر المومنین علی علیه السلام و الصلوات کمک میگیرم که فرمودند

 عَمُرَتِ البُلدانُ بِحُبِّ الأوطانِ . ( کشورها با میهن دوستی آباد شده اند ).

ضمن اینکه: جهان و جامعه جهانی ، بخاطر موفقیت ها و کامیابی های ما هیچ وقت نه ایستاده و نخواهد ایستاد . این ما و منظورم همه ما ایرانیان هستیم که باید بفکر حال و روز و موفقیت های خودمان در رقابت های زندگی باشیم

* امیر(سرلشگر) بازنشسته خلبان آزاده و جانباز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1594971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نبی زاده IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    بسیار عالی ممنون از مطالب ارزنده و مفید شما