امام (ره) با تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها موافق بودند یا مخالف؟ در کافه خبر امروز به این سوال پاسخ داده شد.

برخی کاربران خبرآنلاین برای خبرهای مرتبط با تفکیک جنسیتی، روایتی از امام (ره) را نقل می کنند که ایشان مخالف تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بوده اند. گویا منبع چنین روایتی هم خانم زهرا اشراقی، نوه ایشان است.

اما دراین باره سید محمود حسینی دولت آبادی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید: "مطلبی دراین باره از مرحوم امام ندیدم. اما اگر چیزی هم بوده، همان کمبود امکانات و فضاهای آموزشی بوده است. چینین چیزی نبوده است."

او که امروز به کافه خبر آمده بود، یکی از دلایل اجرا نشدن تفکیک جنسیتی در سه دهه گذشته را کمبود امکانات فیزیکی در دانشگاه ها می داند: "تاکنون امکانات ما اجازه نمی داد تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها داشته باشیم. اما اکنون تعداد دانشجوهای ما کم شده است و امکاناتمان افزایش داشته. به همین دلیل می توانیم تفکیک جنسیتی را اجرا کنیم."

اما زهرا اشراقی چنین درباره پرده کشیدن میان دختر و پسر در دانشگاه ها روایت کرده است: "او در چند مورد چنین گفته: "در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تحصیل می کردم، ناگهان مدیران آموزشی تصمیم گرفتند که کلاس های درس را با پرده ای جدا کنند. پرده ای کشیده بودند و استاد در قسمت مردان تدریس می کرد و صدایش به بخش دختران می رسید. من به سرعت این موضوع را به امام خمینی منتقل کردم و ایشان به شدت از این موضوع ناراحت شدند و در همان روز مسوولان آموزشی را فراخواندند و تذکر دادند که به این کارها پایان دهید، چون این رفتارها به انقلاب ضربه می زند. گفتند امام خمینى درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه ها ماجرا را شنیدند، بسیار ناراحت شدند و گفتند به این بازی‌ها سریعا خاتمه دهید. مگر دختر و پسر در کلاس درس آن هم در حضور استاد چه می‌خواهند بکنند که باید از دید یکدیگر مخفی باشند؟ این جوانان در آینده‌ای نزدیک قرار است وارد سطوح مدیریتی شوند، چرا با این کارها به مدیران آینده کشور توهین می‌کنید؟"

با این حال حسینی دولت آبادی در پاسخ به منتقدان تفکیک جنسیتی که می گویند باید جایی باشد که دختر و پسر روابط با جنس مخالف را بیاموزند، می گوید: "دانشگاه محل تحصیل است و نه محلی برای همسریابی. دانشگاه قرار است محل تزکیه و علم آموزی باشد. نمونه موفق این قضیه را در حوزه های علمیه داریم. حتی دانشگاه هایی هم که تفکیک جنسیتی داشته اند، می گویند طرح موفقی بوده."

نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین گفت: "همین پیشرفت های علمی که اکنون داریم و چند برابر متوسط دنیاست، به دلیل اجرای قوانین اسلامی در دانشگاه هاست. اگر دستورات اسلام را کامل اجرا کنیم، قطعا نتیجه بهتری می گیریم."

4547

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    4 1
    مطلبی ندیدم که امام با(.....) مخالفت کند. هر چی دوست دارم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    9 1
    ببخشید من از ایشان یک سوال داشتم اگر دانشگاه محل مناسبی برای همسر یابی نیست آیا خیابان جردن و فرشته و فضای اینترنت ، مکان در خور شان جوانان ما جهت همسر یابی می باشد؟ در غیر مکام پیشنهادی ایشان در ایران کجا می باشد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    ایشان می فرمایند از امام(ره) مطلبی ندیدم.ظاهرا نه در رد ونه در تآئید. بسیار خوب.اما چرا از خود نمی پرسند وقیکه کشور ونظام حاضر می شود هزینه تعطیلی دانشگاه ها را برای انقلاب فرهنگی بپردازد چگونه هزینه وامکانات جداسازی را نمی پذیرد. یا چراامام دررابطه با چنین تصمیمی( به قول طـرفداراناش اینقــدرمهم )هیـچ تأکیدی در اجرایش نکرده است آیا بهترین زمان آن انقلاب فرهنگی نبود؟حضرت امام که اهل مماشات وملاحظه کاری در تکلیف وحرام وحلال نبود.
  • زهرا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اتفاقا در سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیئت دولت -زمان دولت قبل- ایشان همین قضیه را ذکر کردند وفرمودند من از طرف امام مامور شدم تا به مسئولین پیغام دهم که این کار (پرده کشیدن در کلاس) را انجام ندهند.
  • وحید CH ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    همین پیشرفت های علمی که اکنون داریم و چند برابر متوسط دنیاست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حالا این بماند آیا این کار با روانشناسان در میان گذاشته اید یا با تفسیری خود از اسلام این طرح را انجام می دهید ؟؟؟
  • دانشجو IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    من فکر میکنم که با این کار: 1- شعور دانشجویان را زیر سوال میبرید 2-وضع دانشگاه هایمان را مثل وضع مدرسه هایمان میکنید. 3-رقابت سالمی که بین دو جنس مخلف هست خود به خود از بین میرود. 4-خودمونو پیش دیگر ملت هاعقب مانده نشان میدهیم 5-فساد رو در جامعه زیاد میکنیم
  • دانشجوی ایرانی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 1
    مقایسه دانشگاه با حوزه ی علمیه کار خیلی اشتباهیه . تفکیک جنسیتی مربوط به دانشگاه هاست ونباید هیچکس جز خود دانشجویان در این مورد تصمیم بگیرد. اصلا چرا تفکیک جنسیتی در دانشگاها انجام میشه و چرا در جاهای دیگر مثل ادارات یا همون مجلس شورای اسلامی انجام نمیشه.این نشون میده که شما فکر میکنید دانشجو بیشعور و نادان و بدون بلوغ فکری هست.
  • دانشجوD : IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    2 0
    به نظر من همه ی این کارا از تفکر عربی منشا میگیره و نه اسلامی.بیایت فکرامونو اسلامی کنیم.آخه شما فکر میکنید که دانشجو بی شعور هست و فقط میات دانشگاه برای جنس مخالف.اگه انسان(چه مرد و چه زن)بخوات چشم چرونی کنه میره تو خیابونا که هیچ کسی هم کاری به آدم نداره دیوونه نیست بره تو دانشگاه که یک محل علمی و با نظارت استاد هست اینکارو بکنه.به نظرم تفکیک جنسیتی به دلیل از بین بردن رقابت درسی بین دو جنس باعث افت شدید علمی در کشور میشه .مثل دبیرستانا که شده محلی برای خوشگزرونی و خلاف شده.
  • بدون نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 1
    حوزه علمیه که واقعا نمونه فوق العاده موفقیه
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    1 0
    این نظر اسلام نیست. خداوند متعال، مرد و زن را با هم و در کنار هم آفریده است. حدود روابط درست و غلط هم مشخص است. این کار افراطی گری است و ر قرآن کریم نیز چنین چیزی نیست. این کار مثل آنست که عده ای، نظر شخصی و سلایق معمولی زندگی را به عنوان قانوناسلامی جا بزنند. این ظلم به اسلام است.
  • آرین IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    2 6
    ما دانشجویان از این طرح استقبال میکنیم
  • یونس IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    1 0
    علی الظاهر در شرایط فعلی به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود افکار و اعتقادات امام است. با اینکار در خط فکری طالبان قرار گرفته ایم. مردم را دین گریز می کنیم. جوانان دانشجو سرخورده و بی اعتماد به مسئولین می شوند. نوع رابطه زنان و مردان جوان در ادارات و مراکز کار متاثر می کنیم.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    1 4
    در خصوص تفکیک جنسی عده ای می گویند امام با آن مخالف بود اولا من که جایی ندیدم امام با این طرح مخالفت کند باید از موسسه حفظ و نشر آثار امام پرسید که آیا امام چنین گفته یا نه ؟ دوما اگر هم بر فرض امام گفته باشد شرایط زمان امام با الآن خیلی فرق کرده و فساد در دانشگاه امروز خیلی بیشتر از آن زمان شده و در واقع اصلا وضعیت دانشگاهها قابل قیاس با دهه شصت نیست . سوما وقتی مراجع تقلید زنده می گویند تفکیک جنسیتی خوب است و باید انجام بگیرد دیگر نیازی به نظر دیگری نیست
  • بدون نام US ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    0 0
    "نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین گفت: "همین پیشرفت های علمی که اکنون داریم و چند برابر متوسط دنیاست،" بله از رتبه ی 938 دانشگاه تهران و رتبه ی 1002 دانشگاه فردوسی مشهد در جهان کاملا مشخص است !!!! http://www.khabaronline.ir/news-132442.aspx