۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۳

مهر نوشت:

بعد از کش و قوس فراوان برای تغییر قیمت محصولات لبنی میان تولیدکنندگان و دولت، بالاخره افزایش قیمت رسمی شیر و محصولات لبنی تایید شد.

اگرچه این اولین باری نیست که تولیدکنندگان لبنیات در سالجاری،‌ دست به افزایش قیمت محصولات و فرآورده‌های لبنی می‌کنند؛ اما این افزایش قیمت با تغییر نرخی که در هفته‌های گذشته صورت داده بود، یک تفاوت دارد و آن اینکه افزایش قیمتی که هم‌اکنون در بازار مواد لبنی صورت گرفته، نتیجه مذاکره با دولت و کارگروه کنترل بازار برای اصلاح نرخ‌ها است در حالی که آنچه در خردادماه رخ داد، ناشی از اقدام خودسرانه برخی برندها برای افزایش قیمت بود.

در عین حال، خبرها از دولت حاکی از آن است که کارگروه کنترل بازار با افزایش نرخ لبنیات موافقت کرده؛ اما میزان این افزایش را منوط به اعمال نظر سازمان‌های بازرگانی استانها کرده است؛ به نحوی که هر سازمان بازرگانی در استان مربوطه، مستندات و آنالیز قیمتی تولیدکنندگان را دریافت کرده و مطابق با آن، درصد تغییرات نرخ را تعیین کند.

بر این اساس، البته نرخ‌ها در مورد برندهای مختلف با هم متفاوت است اما آنچه به نظر می‌رسد در این میان مورد عمل قرار گرفته است، بخشنامه‌ای است که در ماه گذشته دولت به سازمانهای بازرگانی ابلاغ کرد که بر مبنای آن، میانگین تغییرات قیمتی بیش از 10 درصد نباشد.

به این ترتیب، قیمت شیر غیر یارانه‌ای یکی از برندها که در گذشته 850 تومان به فروش می‌رسید، هم‌اکنون با اصلاح نرخ‌ها به 950 تومان رسیده، این درحالی است که قیمت خامه ساده که در گذشته از همین برند به نرخ 400 تومان به فروش می‌رسید، هم اکنون در بازار به نرخ 500 تومان عرضه می‌شود.

در این میان، بستنی هم از این تغییرات نرخ بی‌نصیب نمانده و اگرچه برخی از برندها به صورت خودسرانه قیمت را افزایش داده و از 400 تومان در مورد بستنی مگنوم به 700 تومان رسانده بودند، به نظر می‌رسد همین قیمت را تاکنون هم حفظ کرده‌اند و قصد ندارند تا مطابق با میزان مصوب، نرخ‌ها را اصلاح کنند.

در عین حال، قیمت شیر غیر یارانه‌ای یکی دیگر از برندها که در گذشته 850 تومان بوده است، اکنون به 920 تومان رسیده است و خامه تولیدی همین برند نیز که در گذشته 400 تومان بوده،‌ اکنون به 550 تومان رسیده است.

البته شاید این تنوع قیمتی در بازار محصولات لبنی که هم اکنون مشاهده می‌شود، به دلیل همین تعیین قیمت‌های استانی باشد؛ به این معنا که محصولات هر شرکت لبنی که از هر شهری وارد پایتخت شود، قیمت آن ممکن است متفاوت با قیمت سایر محصولات در برندهای مختلف باشد. بنابراین همین امر سردرگمی در بازار را بوجود خواهد آورد؛ چراکه مردم قیمتهای مشخصی را ندارند و بنابراین نمی‌توانند تشخیص دهند کدام برند، کالا را با قیمت مصوب به فروش می‌رساند.

/39/39

کد خبر 159893

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    خبر انلاين احتمالا اين خبر با دو ماه تاخير منتشر شد چون اين افزايش قيمت توي ارديبهشت رخ داد
  • بي نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    خامه 500 نيست و 530 تومن شده كه فروشندگان 20تومن باقيمانده رو هم نميدن ميشه 550 تومان. اين افزايش 130 تومن هم ميشه 5/32 درصد يا مثلاً بستني مگنوم با افزايش 300توماني ميشه 75درصد. پس چرا به ميگين بيش از 10 درصد نباشه؟!!
  • بدون نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    آقا میشه مردم نفری 40000 تومان ماهیانه بدهند دولت که این طرح بسیار دقیق هدفمندی یارانه ها اجرا نشه؟ دیگه دولت بهتر از این هم میخواد؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    قیمتها نمی تواند یکی باشد چون برندهای معتبر از شیر های صنعتی که بار میکربی کمتری داشته و مرغوب تر هستند استفاده می کنند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    تورم اصلا چی هست
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    به نظر من دولت با اين كارش سعي داره مردم رو به حاشيه بكشونه تا كسي واقعا درك نكنه طرح هدفمندي يارانه ها به نفع چه كسي شد؟ ولي چيزي كه مسلم است اينه كه اين وسط دولت ذينفع بوده نه مردم كه روز به روز مشكلاتشون بيشتر ميشه
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    سلام . یک بنده خدا از خواب بلند میشه میره خامه بخره . مغازه دار میگه 550 تومان . میگه وای ! خاک بر سر من از اصحاب کهف بیشتر خوابیدم.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین