سخنگوی نیروی انتظامی: پلیس اگر از سلاح استفاده کند بعد سین جیم می‌شود

تسنیم نوشت: سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت: اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه‌اش استفاده کرده یعنی بعد از یک عملیات باید وارد پروسه‌های و درگیری‌های قضائی، بازجویی، بازخواست و سؤال و جواب شود.

سردار مهدی حاجیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شهادت ناجونمردانه شهید علی اکبر رنجبر، درباره قانون بکارگیری سلاح اظهار کرد: برای حمل و بکارگیری سلاح، قانون "بکارگیری سلاح" در 17 ماده وجود دارد که مصوبه حدوداً 20 سال پیش است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور افزود: قانون مذکور با عنوان "بکارگیری سلاح" به نیروهای مسلح مخصوصاً انتظامی اختیاراتی داده است، در ماده دو قانون مذکور، شرایطی از جمله سالم بودن مأمور از نظر روانی و آموزش وی، در ماده سه، 10 و در ماده 6، 6 شرط گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: یعنی در موقع درگیری، یک مأمور که در کسری از زمان باید تصمیم بگیرید و از سلاح خود برای دفاع از مردم استفاده کند، شرایط مذکور را باید در ذهن خود پرورش دهد که آیا این شرایط وجود دارد یا خیر لذا شرایط مذکور باعث می‌شود توان ریسک از پلیس گرفته شده و توان عملیاتی پلیس کاهش پیدا می‌کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در روند رسیدگی نیز اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه‌ استفاده کرده است یعنی بعد از یک عملیات قاعدتاً پلیس باید وارد پروسه‌های و درگیری‌های قضائی، بازجویی، بازخواست و سؤال و جواب شود که چرا از اسلحه استفاده کردی؟ چگونه از اسلحه‌ات استفاده کردی؟ آیا شرایط رعایت شده است؟ بعضاً نیز وکیل مدافع [طرف مقابل پرونده] می‌گوید آن شرایط لحاظ نشده و قاعدتاً پلیس را دچار یک درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند که این موضوع توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

شهادت یک مامور پلیس با قمه

قَمه‌کشی و درگیری وحشتناک شدید اراذل و اوباش در ساری!

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    8 2
    یکبار برای همیشه باید این مسئله حل شود وپلیس اینقدر دست بسته نباشد
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    28 1
    مثل همه جای دنیا لباس ماموران رو دوربین دار کنید تا امکان سو استفاده هم نباشه
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    13 1
    مواردی هم بوده که سین جیم نشده
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    13 1
    مردم هم با دزد درگیر بشن باید دیه بدن. چرا دست مردم را بسته اید؟
  • مهران IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    4 1
    من نمیدونم پس این اسلحه رو برای چی دادن دست پلیس ؟ اگر واقعا مجوز استفاده نداره یا اینقدر مصیبت به دنبال داره ، خوب یه اسپری فلفل یا شوکر بدین دست پلیس تا در مواقع خطر ،با فراغ بال ازش استفاده کنه لااقل اون مجرم وحشی رو موقتا زمینگیر کنه .
  • احمدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    19 1
    استفاده ازسلاح باید ضابطه مندباشد به فکرجان مردم هم باشیم احساساتی نشویم
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    12 0
    آیا در همه موارد کارش رو درست انجام میده؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 6
    در همه جای دنیا وقتی ماموری گلوله شلیک میکند، از واحد عملیاتی کنار گذاشته میشود و اصطلاحا به desk duty منتقل میشود تا تحقیقات راجع به علل شلیک انجام شود. این ضعف آموزشی و لجستیکی شماست که پلیس از هر سوال و جوابی میترسد