چگونه تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص دهیم؟

یکی از مقاطع فولادی و از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت اسکلت سازه ها، تیر و ستون کاربرد دارد.

یکی از کارهایی که مهندسان پروژه در صنعت ساختمان سازی و یا هرصنعت دیگری که با مقاطع فولادی سروکار دارد، باید انجام دهند " روش تشخیص آهن آلات اصل از تقلبی" است. ما در ادامه خواهیم گفت:

  • تیرآهن چیست و انواع آن کدام است؟
  • نحوه تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی چیست؟
  • چگونه می توان تیرآهن های کارخانه ذوب آهن اصفهان را مشخص کرد؟

تیرآهن چیست

تیرآهن از دو بخش جان و بال تشکیل شده است.

در واقع از تیرآهن به عنوان تیر یا ستون به صورت تکی یا دوبل در اسکلت ساختمان ها استفاده می گردد تا باری که بر ساختمان وارد می شود را تحمل کنند و آن را به زمین انتقال دهد. لازم است این مطلب را هم درخصوص سایز تیرآهن ها بدانید که ابعاد این محصولات براساس جان آنها مشخص می شود. اما به طورکلی انواع تیرآهن به 4 دسته تقسیم می شود که عبارت است از:

  • IPE
  • INP
  • IPB
  • CNP

نکاتی درتشخیص تیرآهن اصل از تقلبی

حال به پاسخ این سوال می رسیم که چگونه می توان تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص داد؟

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر این مساله میتوان به دو مورد اصلی یعنی قیمت و نشان اختصاری این محصولات اشاره کرد که در ادامه بیشتر درخصوص آنها توضیح خواهیم داد. البته بعد از در نظر گرفتن این دو مورد می توان به مواردی دیگری از جمله استانداردهای به‌کاررفته در تولید تیرآهن، ابعاد و اندازه آن، وزن و طول هر شاخه از تیرآهن و کارخانه تولیدکننده نیز اشاره کرد.

  • تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی از روی قیمت

اولین مورد که باید برای خرید تیرآهن به آن توجه کنید، قیمت تیرآهن است. در ابتدا باید از محدوده نرمال قیمت تیرآهن آگاه باشید و بعد به دنبال جستجوی تیرآهن مناسب خود باشید. یکی از راه های کمک گرفتن برای اطلاع از قیمت مقاطع فولادی بورس کالا است. اینکار به شما کمک می کند تا در مواجه با فردی که  این محصولات را با قیمت متفاوت در رنج نرمال قیمت تیرآهن ها عرضه
می کند، دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهید.

  • توجه به نشان اختصاری تیرآهن

برای تیرآهن ها علائم اختصاری خاصی مشخص شده که تعیین کننده وزن و کیفیت تیرآهن می باشد. به این نکته هم توجه کنید،
تیرآهن هایی که از نظر مواد سازنده یکسان هستند ولی وزن متفاوت دارند دارای قیمت های متفاوتی هستند؛ همچنین نمونه های وزن کم این محصولات نیز دارای قیمت پایین تری می باشند. به طور مثال تیرآهن 14 اصفهان نسبت به تیرآهن 16 اصفهان از قیمت کمتری برخوردار است چراکه با افزایش سایز این مقاطع فولادی وزن آنها نیز افزایش می یابد.

پس به طورکلی میتوان گفت علائم اختصاری که نشان دهنده وزن تیرآهن ها می باشد، عبارت است از: V (سنگین وزن بودن تیرآهن) و L (سبک وزن بودن تیرآهن).

آشنایی با برترین تولید کنندگان تیرآهن

از برترین تولیدکنندگان تیرآهن که در داخل کشور تولید می شوند، شامل موارد زیر است:

  • تیرآهن ذوب آهن اصفهان
  • تیرآهن مجتمع فولاد ظفر بناب
  • تیرآهن مجتمع فولاد صنعت شاهین بناب
  • تیرآهن جهان فولاد غرب
  • تیرآهن فایکو
  • تیرآهن ناب تبریز
  • تیرآهن فولاد احرامیان یزد
  • تیرآهن شرکت نورد آریان فولاد بوئین ‌زهرا
  • تیرآهن کارخانه فولاد البرز ایرانیان فایکو

در این بین کارخانه ذوب آهن اصفهان بخاطر بالا بودن کیفیت تیرآهن های خود، همیشه مورد توجه فعالین حوزه مقاطع فولادی قرار گرفته است. متدوال ترین سوال رایجی که بین افراد در این خصوص وجود دارد این است که چگونه میتوان تیرآهن ذوب آهن اصفهان اصل را تشخیص داد. در ادامه متن همراه ما باشید تا به مهم ترین نکات مربوط به این سوال پاسخ دهیم.

چگونه تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص دهیم؟

روش تشخیص اصالت تیرآهن ذوب آهن اصفهان

اولین گزینه ای که باید برای تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان انجام دهید، توجه به برند تجاری این کارخانه بر روی محصولات خود است. علامت تجاری این کارخانه ESFAHAN STEEL COMPANY می باشد که به صورت ESCO بر روی تمامی محصولات این کارخانه درج می شود تا از تقلب افراد سودجو جلوگیری کند.

  • شناخت استاندارهای تولید تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان

به طورکلی از استانداردهایی که این کارخانه برای تولید تیرآهن های خود استفاده می کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از استاندارهای مربوط به ایران و کشورهای اروپایی یا همان IPE برای تولید تیرآهن های بال نازک و یکنواخت
  • استفاده از استانداردهای مربوط به کشورهای چین و روسیه یا همان INP برای تولید تیرآهن های با ضخامت نازک در ابتدای بال
  • استفاده از استاندارد هاش یا همان IPB برای تولید تیرآهن های سنگین در برخی از سایزها

  • تاثیر وزن تیرآهن ذوب آهن در بالا بودن کیفیت

مورد آخری که در کیفیت و قیمت تیرآهن ذوب آهن موثر است و باید به آن توجه کرد، وزن این نوع مقاطع فولادی است چراکه این کارخانه تیرآهن های تولیدی خود را مطابق با جدول وزن استاندارد تیرآهن ها یا همان جدول اشتال می سازد به همین دلیل دارای قیمت و کیفیتی بالاتری نسبت به دیگر رقیبان خود است.

بررسی قیمت امروز تیرآهن اصفهان

ما سعی کردیم تا مهم ترین نکاتی که در خصوص تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی وجود دارد را به شما معرفی کنیم؛ همچنین در ادامه بیان کردیم که چگونه میتوان اصالت یکی از تیرآهن های معروف یعنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان را از تیرآهن تولیدی دیگر کارخانه ها تعیین کرد.

اما آخرین نکته ای که وجود دارد، آگاهی نسبت به قیمت روز تیرآهن اصفهان و دیگر مقاطع فولادی است. در ادامه نیز درباره قیمت یکی از سایزهای پرفروش این محصول که اهمیت بالایی دارد، صحبت خواهیم کرد.

اما به طور کلی قیمت تیرآهن ها به علت عوامل متعددی از جمله میزان عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی و فصل ها، هزینه های مربوط به حمل و نقل، صادرات یا وارداتی بودن تیرآهن، استانداردهای به کار رفته شده در تولید این محصولات، کارخانه های تولیدکننده تیرآهن، ضخامت و ابعاد آنها، نوسانات روزانه دارد.

چگونه تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص دهیم؟

استعلام قیمت روز و خرید تیرآهن سایز ۱۶ اصفهان

تیرآهن 16 یکی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین سایزهای تیرآهن است. اما چیزی که وجود دارد بحث قیمت این نوع محصول است. به طورکلی قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب آهن از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن ها پیروی می کند. یک مرجع معتبر برای خرید تیرآهن شرکت آراد آهن می باشد که یکی از بهترین شرکت های فعال در حوزه خرید و فروش مقاطع فولادی بشمار می رود. قیمت تیرآهن 16 و دیگر سایزهای تیرآهن روزانه در سایت و کانال تلگرام آراد آهن قرار می گیرد. شما با مراجعه به سایت آراد آهن علاوه بر اینکه می توانید از قیمت روز آهن آلات با خبر شوید، این امکان را دارید که به صورت آنلاین سفارش خرید خود را ثبت نمایید. سفارش خرید شما پس از ثبت بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان فروش آراد آهن برای پیگیری خرید با شما تماس می گیرند. شما میتوانید انواع آهن آلات را با ضمانت اصالت کالا از آراد آهن خریداری نمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1601397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =