رابطه غزل 17ساله از طریق فضای مجازی خطرش بیشتر است یا شوهردادن دختر12ساله؟

عباس عبدی در روزنامه اقتصاد نوشت:فضای مجازی ظرفیت آن را پیدا کرده تا هر گاه خواستیم مفری برای فرار از بار مسوولیت پیدا کنیم، آن را به عهده فضای مجازی بیندازیم. از جمله قتل فجیع یک خانم در اهواز را به عهده آن انداختند.

آقای دادستان کل در این باره گفته‌اند:  «در اهواز حادثه وحشتناکی توسط همسر یک زن در یکی از میادین اهواز به راه افتاد که بنیان اصلی آن به فضای مجازی برمی‌گردد، موضوع از این قرار است که در فضای اینستاگرام فردی از کشور سوریه خانم را فریب می‌دهد و بعد از مدتی به کشور ترکیه رفته و در آنجا عکس‌ها و فیلم‌هایی را می‌گرفتند و از طریق اینستاگرام به همسر خود ارسال می‌کردند، بعد از مدتی زن به کشور باز می‌گردد و علت بریده شدن سر زن اهوازی توسط همسر خویش، همین فضای مجازی است که باعث تحریک شدن همسر زن بود.»

مساله این است که این رفتارها از جمله فرار دختران و زنان از خانه مربوط به سال‌های اخیر نیست، پیش از انقلاب هم وجود داشت، بسیاری از زنان اماکن خاص فراری‌های از خانه به ویژه از شهرستان‌ها بودند. آن زمان تقصیر کی بود؟

با این منطق باید تقصیر خودرو و قطار و هواپیما گذاشت که امکان نقل و انتقال سریع و دور را به آنان می‌داد! 

واقعیت این است که هر پیشرفتی در فناوری برای همه اعم از افراد عادی یا مجرم، امکانات جدیدی را فراهم می‌کند. نمونه آن اسلحه است. بسیاری از جرایم با اسلحه انجام می‌شود، پس چرا اصل وجودی آن را نفی نمی‌کنند؟

شاید بگوییم داشتن اسلحه را می‌توان ممنوع کرد، پس آیا فضای مجازی را هم باید ممنوع کرد؟ این استدلال نادرست است، زیرا داشتن چاقو را چرا ممنوع نمی‌کنیم؟ برای اینکه با منع داشتن چاقو، زندگی مختل می‌شود. حتی اتفاقا بسیاری معتقدند که اسلحه را هم باید آزاد کرد، زیرا در جامعه‌ای که ممنوعیت اسلحه فقط شامل افراد و شهروندان عادی می‌شود و افراد شرور و مجرم به هر نحوی که بتوانند اسلحه را تهیه می‌کنند، مردم را در برابر مجرمین خلع سلاح کرده‌ایم. در این میان مجرمین سلاح دارند، ولی مردم عادی از داشتن آن محروم شده‌اند. البته در یک جامعه‌ای که پلیس قدرتمند است، ماجرا فرق می‌کند. بگذریم. 

در برابر پیشرفت‌های فناوری نباید موضع انفعالی و دفاعی گرفت و خواهان محدودیت شد، چون منافع آن بسیار زیاد و وجودش ضرورت پیشرفت است و هزینه‌های آن از جمله استفاده افراد شرور و مجرمین را باید از طریق سازوکارهای درونی آن و نیز آموزش و فرهنگ‌سازی کنترل کرد.

بدون تردید اگر آن خانم مقتوله تماس اینترنتی نداشت به آن رابطه کشیده نمی‌شد، ولی به احتمال فراوان مثل نسل‌های پیش از خودش از طریق دیگر به ایجاد رابطه‌ای عاطفی اقدام می‌کرد. مشکل اینجاست که اگر دختر ۱۲ ساله را شوهر دهید و زندگی زناشویی برای او از زمانی آغاز شود که باید سرگرم آموزش و تفریح و بازی باشد، در این صورت او را وارد سیاهچاله‌ای خطرناک کرده‌اید و همزمان به دست او نیز یک وسیله خطرناک مثل تلفن هوشمند داده‌اید.

در اینجا، مسوولیت اصلی به عهده اینترنت نیست، اینترنت هم مثل خودرو فقط سرعت حمل و نقل را زیاد می‌کند و اگر کسی خواست فرار کند، از این طریق عمل خواهد کرد، ولی از هر یک میلیون مسافر شاید یک نفر قصد فرار داشته باشد. بنابراین مشکل اصلی، رویکردی است که نسبت به پدیده‌ها و فناوری‌های نو وجود دارد.

رویکرد شکست‌خورده‌ای که از زمان ورود هر فناوری به ایران با مخالفت محافظه‌کاران مواجه می‌شد، حتی آن را حرام می‌دانستند، ولی تاکنون سابقه نداشته که بتوان جلوی پیشرفت حتی یکی از فناوری‌ها را گرفت. چون پیشرفت آن متناسب با نیاز بشر است.

چیزی که نیاز بشر است نمی‌توان راهش را سد کرد. هر گونه مقاومت در برابر آن فقط روح و جسم را فرسوده می‌کند، سپس در برابرش کوتاه می‌آیند و منفعل می‌شوند. بهترین راه، استقبال از فناوری است، طبعا می‌توان مردم را برای کاهش عوارض سوءاستفاده از آن همراه کرد و بدون کاربرد روش‌های گرفتن و بستن و جمع کردن و مجازات نمودن، استفاده صحیح از آن را ترویج کرد و جلوی تبعات منفی آن را گرفت یا کم کرد. به‌طور قطع باید گفت که دشمنی با اینترنت و فضای مجازی حتی از دشمنی با روزنامه و رادیو و تلویزیون هم بی‌ثمرتر است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    هر دو اشکال دارد اما فی نفسه بد نیست فقط باید در زمان و شرایط مناسب خودش بگیره . اما ارتباط های نامتعارف مجازی تحت هر شکل و شرایطی عمل ناشایستی می‌باشد
    • NL ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      همون قدر که ازدواج کودک غلط است، ولنگاری و خیانت یک زن متاهل چه در فضای مجازی چه در فضای واقعی غلط است، و به همون اندازه جنایت کار بود آن مرد. هیچ کدام را نباید با اون یکی قاطی کرد و توجیه کرد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    این نسل دهه 80 فوق العاده خطرناک و سمی هستن . کاش میشد یه جوری منقرضشون کرد !
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      از نسل شما نابغه ها بهتره
    • امیر IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      146 7
      اینکه شما می‌فرمایید منقرض‌شون کرد حرف درستی نیست، بلخره بچه‌های خودمونن، ولی واقعیت اینه که در تربیت بخش زیادی از پسرا و دخترای این نسل کوتاهی شده. واقعاً اینا رو می‌بینم تو پارکا و خیابونا دلم می‌سوزه. مخصوصاً برای اون دختربچه‌های ساده‌دلی که فکر می‌کنن این پسرا، که شلوارشون رو هم نمی‌تونن بالا بکشن، می‌تونن زندگی خوبی براشون بسازن. انواع مختلف مواد عجیب و غریب هم که تا دلت بخواد در دسترس‌شونه. نمی‌دونم پدر و مادرای اینا اصلاً خبر دارن بچه‌هاشون کجان و چه می‌کنن؟
    • علي IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      طرز فكر شما رو بايد منقرض كرد
    • ایرانی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      75 3
      پاک کردن صورت مساله راه‌کار نیست.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      57 12
      نادان
    • فرزاد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      داداش تو میگی سمی هستن ،من میگم مخصوصا دخترای دهه۷۰و۸۰جفتشون سمی و کم عقل، فوق لیسانس دختر دهه۷۰معادل پسر سیکله دهه۶۰ هست خخخخخخخ
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      ای کاش آدمایی مثل تو منقرض بشن
    • فاز IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      75 12
      دوست عزیز اگر ما منقرض بشیم که دیگر جوانی نمیماند و تا مدتی بچه جدیدی هم به دنیا نمیاد شما حتی اگر کشور خود را دوست داشتید اینگونه نمیگفتید معلوم است بچه ای ندارید
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      80 18
      آره اگرشما دهه پنجاهی ها وشصتی ها منقرض میشدید الان دهه هشتادی هم وجود نداشت!!!
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      72 10
      خبر داری دانشمندای ژاپنی فهمیدن که نزدن حرف مضخرف باعث پیشگیری از خرفت با نظر رسیدنه؟
  • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    71 57
    کاملا واضح و روشن است فضای مجازی سر فصل جدیدی در زندگی مردم دنیا گشوده است ، و موضوع غزاله تازه شروع این پدیده ی نو ظهور ( مرموز و خطرناک و از طرفی بسیارخوب ) است باید استفاده کننده اون کاملا هوشیار و مراقب باشه ، ضمن اینکه استفاده لازم و مفید رو نیز ببره .
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    بیچاره دخترک که مرگش را آویزه دست خود کردند. چند سوال ۱. اگر دختر و یا عروست در حالیکه شوهر داشته و دوباره ازدواج کرده و شما می روید کشور خارج که باز گردانیدش با او به تفریح و خوشگذرانی می روید؟ ۲. مورد پلیس اینترپل بوده است. دختر ویزا و ... نداشته است. آیا پلیس اجازه تفریح و گردش در سطح شهر و کشور به شما می دهد. ۳. آیا دختر خانم از رسم و رسوم خبر نداشته که خواسته برگرد. مسلما اگر زنا و ازدواج مجدد حین نکاح کرده بود اصلا پایش را به ایران نمی گذاشت. ۴. چرا این زن، بخوانید دختر بچه، که تا این حد پلید است که زنا می کند سایر دختران را به فساد می کشاند ولی هنوز در ترکیه حجاب کامل دارد. ایران مجبور است آنجا هم اجباری بوده است. التماس تفکر
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    غزل وقتی شوهر داشت نباید خیانت میکرد. حکمش سنگسار بود.
    • NL ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      شما حضور داشتي و زنا كردن ايشون رو ديدي؟ جالبه دختر رو كشتن ، به همه چيز هم متهمش كردن ، بدون اينكه حرف هاي دختر رو بشنون دارن حكم ميدن !
    • فاز IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      امیدوارم حکمی مناسب شوهرش هم پیدا کنید
  • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    در اسلام صرف نظر از ۷۳ فرقه امت اسلامی دو اصل معیار است یک کتاب قرآن دو سنت پیامبر آن. نفهمیدیم آیا با توجه به این دو اصل ازدواج دختر ۹ ساله برای تکالیف زناشویی جایز هست یا نه؟
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      کجای قرآن به عنوان راهنمای زندگی مسلمانان ، یک دختر را از زمانی که به دنیا می آید مثل ملک و املاک به نام پسرعمویش سند می زنند و حق ازدواج با کسی دیگر را ندارد مگر اینکه پسرعمو مایل به ازدواج با او نباشد!!! اینها سنتهای غلط عشیره ای و قبیله ای است که هنوز وجود دارند!!!!
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      معیار در ازدواج بلوغ جسمی و بلوغ عقلی است، یکی شاید در 16 سالگی به این بلوغ برسه یکی در 20 سالگی و یکی در 30 سالگی!
  • ایرانی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    لعنت خدا بر پدری که زندگی ه کودک ۱۲ ساله خودش را تباه میکند ... خداوندا قدری شعور عطا کن ....
  • رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    آقای کارنشناس محترم ازدواج برای دختری که به بلوغ جنسی رسیده است اگر در محیط مطلوب باشد بسیار پسندیده است. بسیاری از مادران و مادربزرگ های ما در سنین پایین ازدواج کرده و زندگی شیرین و موفقی داشته اند. ولنگاری یک همسر در فضای بی در و پیکر مجازی را با هیچ چیز نمیتوان توجیح کرد. دنبال سوء استفاده نباشید
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      تا اونجا که همیشه شنیدم بسیار بسیار مادر و مادر بزرگ های ما از ازدواجشون ناراضی بودند، چاره نداشتند به قول خودشون سوختن و ساختن
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      153 5
      امروزه در ایران هیچ دختری در سن ۹ سالگی به بلوغ نمیرسه.دلایلش علمیه و اینجا نمیشه کامل توصیح داد.دختر ۹ ساله امروزه بچه است.
    • برعکس تو من عقل دارم IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      هر چی میشکیم از دست عقب مونده هایی مثل توئه
  • US ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    اگر روزی صد دختر کم سن را سر ببرند و در شهر بچرخانند تغییری در اسلام و قوانینش بوجود نمیاید چون یکی از مزایای اسلام، بروز بودنش و باز بودن درب اجتهاد در ان است!
    • فاز IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      216 5
      شاید تغییری در طرز فکر بد شما ایجاد شود و دختر کشتن چیزی نیست که بروز باشه بلکه مال زمان پیامبر هسته که به اون زمانم میگفتن عصر جاهلیت بعضی ادما انگار از همون زمان جاهلیت به جای مانده اند
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    20 سالش بود نمیرفت؟ این جو برو برو از مملکت راه انداختین حاضره با هر کس و ناکسی بره که از ایران رفته باشه دیگه به اینجا رسیده. اینقد خوشی ساختگی مردم اونور آب رو نشون دادید همه دیوانه شدند. خاک بر سر ما که دروغ نون شبمون شده.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    دشمنی با اینترنت بی ثمر نیست خطر ناکه ؛ حکایت ، حکایتِ آتش زدن کتابخونه ست و کتابخوان رو مجازات کردن .
  • احمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    حالا دیگر 1400 سال پیش نیست که برای تحکیم روابط قبیله ای و حکمرانی دختران 6 و یا 9 ساله ای را به ازدواج وا دارند و دخترا را از تمام حقوق انسانی .اجتماعی و.....محروم سازند از اینکه قوانین ما نشات گرفته از ان زمان است و افراد با نفوذی از ان حمایت میکنند این نا ملایمات فجیع روی خواهد داد .
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      بهتره در اینترنت پرونده های زن کشی در اروپا و آمریکا را مطالعه کنید و ببینید که ایران خیلی از اون ها عقب هستش، نمونه اش ژوزف فریتزل در اتریش که 24 سال دختر خود را در زیرزمین خانه حبس کرده بود و به او تحاوز میکرد و از وی 7 فرزند داشت!!! یکی از فرزندان را هم کشته بود.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    94 22
    بسیار منطقی ومستدل البته برای کسانی که بفهمند
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    وقتی به احساس یک دختر 12 ساله که به حجله می رود فکر می کنم پشتم می لرزد. در سن دوازده سالگی من فقط به کش بازی دوچرخه سواری فکر می کردم و مردان را مثل پدرم می دیدم. فکر کن که یک پدر به فرزندش تجاوز کند. قابل هضم نیست.
  • حسنک IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    18 94
    خب بستگی دارد. از نظر کسانی که تولدشان از همین رابطه هاست ، معلومه که رابطه خطر نداره
  • موسوی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    این تفکراتی که جدای از دین و فرهنگ‌مردم عنوان میشود متاسفانه ریشه این ناهنجاریهاست یعنی الان دخترانی که درسن بالا ازدواج می کنند این مشکلات ندارند.نه اقا اینجورنیست اهرمهای کنترلی وغیرت کم شده باید با قاطعیت دربرابر خیانت وبی حجابی ایستاد البته منظور از حجاب نه اینکه فقط مواظب پوشش خانمها درخیابان باشیم .باید از کوچکترین ارتباط نامحرمانه بشدت جلوگیری بشه و بخصوص از طرف خانواده باید این کار صورت بگیره .البته نه درمرحله ای که جزای ان قتل باشه باید باید از دسترسی نامحدود وایجاد فضای امن در گوشی برای ناموسمان جلوگیری کنیم تا به دام غارتگران ناموس نیفتند
    • متفاوت IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      213 4
      نه اقاشماتعصب بیجاداریدوشمارااینجورغلط باراورده وساخته اند.کسانی که نیکوکاری میکنند وکارمیکنند ونان حلال میخورندعشق و چیزهای لذت بخش برانان فرود می اید که یکی ازاینها هم همین ارتباطات عشقی است ولی امثال شما ها با تعصب و غیرت نابجای مانده از جهل گذشتگان همه را ازراه اصلی ودرست مانع میشوند و به کیش خودفرامیخوانند به همین علت جنایتها شکل میگیرند.نیکوکارباشید واگرکاسبید پول حلال وبه حق خود قانع باشید تاعشقتان عدالت را به نفع شما بگیرد.چون هرکدام ازما تابع عدالت حق میشویم که ازان گریزی نیست.پس درجامعه ای که شماها میسازید چاره ای جز پرهیز کاری برای انان که میفهمند نیست و لاجرم باید قوانین سخت به قولا طالبانی یا داعشی پیاده شود.فهمیدید؟
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      93 24
      بارک الله...همین جوری ادامه بدی بهت یه ساندیس و تی تاپ مجانی میدن
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    59 31
    تو باید کره شملی بری تا اینطور سخن رانی نکنی
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    من با هیچی کاری ندارم. اما بعضی افرادی که به این مرد میگن طلاقش میداد چرا به دختره نمیگن که به جای خیانت و فرار و.... طلاق میگرفت؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      پدرش اجازه طلاق نمیداد همراه عمویش. که پدرشوهرش میشد. غزل راهی بجز. فرارنداشت
    • NL ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      خوب باهوووووش ، حق طلاق با آقایون هست ! هنوز این رو نمیدونی ؟ هيچ زني نميتونه بره و راحت طلاق بگيره !
    • DE ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      جون حق طلاق با مرده! لازم نیست دادگاه یا هیچ کسی رو راضی کنه و هر وقت دلش بخواد می تونه طلاق بده. ولی برای زن این طور نیست.
    • سارا IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      53 7
      خیانت تایید نمیشه ولی با داشتن همچین همسری جای طلاق بازم احتمال کشتنش بود
  • متین US ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    67 24
    تا زمانیکه زنان جامعه ایران ارزش نداشته باشند مثل حالا هیچ پیشرفتی برای مردم ایران وجود ندارد در کشورهای پیشرفته ارزش زنان با مردان برابر است عزیز دل
  • US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    35 3
    ازدواج زود هنگام یا در سنین غیر ممیز باعث انتخاب ناخواسته ونادرست می شود ودر صورت عدم امکان برگشت از اشتباه باعث ایجاد روابط نادرست موازی می شودبجای حل مسئله آدرس اشتباهی ندهید
  • متفاوت IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    13 7
    هیچکس جلوی چنین جنایتهایی رانمیتواندبگیرد واگرهم بگیرند درسطح بزرگتر مانند انواع جنگها اتفاق خواهد افتاد.قران کتابی است برای رشد واگاهی های فردی واجتماعی وشعور در روابط ، که ادمها دچارچنین معضلاتی نشوند.این را بنده ازطریق همین فضای مجازی میگویم. ایا اگرکسی شعور داشته باشد میتواند بگوید فضای مجازی بد است؟ چاقو برای استفاده در اشپزخانه است،ایا اگرکسی شعورداشته باشد میتواندبگویدچاقو بد است؟البته که نه .پس انچه بد است توجه نکردن درحرفهایی است که برای سودجویی به هم میزنیم.حرف از هرنوع اختراعی برای بشرخطرناکتر است.انسانها فقط تاوان حرف خودشان راپس میدهند بنابراین جای هیچگونه نگرانی برای کسی که شعور دارد نیست.
  • امیر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    25 1
    دوستان ببینید کاری به این موضوع ندارم وقتی در کشور فرهنگ سازی نمیشه وقتی آموزش درست قرار نمیگیره وقتی برای یک جوان پراید 190 میلیونی میشه آرزو این تبعاتی به دنبال میاره مثل فقر فرهنگی فقر انسانی که ضمیمه ساز کلی مشکل مانند دزدی تجاوز و ... میشه تا وقتی کارگروهی سازنده برای این مشکلات نباشه هیچی درست نمیشه و امثال غزاله یکی از موردها هست تو دریای مورد ها
  • CA ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    52 8
    مشکل اصلی اینست که زنها حق طلاق ندارند اگر داشت طلاق میگرفت و میرفت هرجا که میخواهد فضای مجازی هم نبود جور دیگری ....
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    49 4
    فضای مجازی مخفی کاری را عیان کرده
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    63 40
    غزل را باید شهید اعلام کنند.. خاک بر سر پدر و عمو و شوهرش
  • PA ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    36 2
    لطفا برای جواب کامنتها فیلم عروس آتش را ببینید. در زندگی قبایلی آن حدود قدرت پسر عموی دختر ار قدرت پدر دختر هم بیشتر است .
  • Svk IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    جفتش...
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    بهتر است بگوییم شوهر دادن دختر دوازده ساله نتیجه اش تبدیل شدن او به غزل در۱۷ سالگی است ... دختر ۱۲ ساله باید در کلاس پنجم دبستان درس بخواند . اگر مادام کوری و مرحوم مریم میرزاخانی را هم در دوازده سالگی شوهر داده بودند هیچکدام از آن ها به رشد و موفقیت علمی نمی رسیدند .‌ بهتر است به دختر به عنوان یک انسان نگاه کنیم‌. نه به عنوان بازیچه امیال جنسی ....
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    18 97
    مگه مقتول ۱۲ساله بوده؟! خیر ۱۷ساله چرا تا ۱۷سالگی اتفاقی براش نیفتاده؟!چونکه در فضای مجازی و به کمک اون فضای حقیقی اتفاقی نیفتاده. قاتل رو چه چیزی تحریک کرده ؟ فضای مجازی و به کمک آن فضای حقیقی (باند های بی غیرتی)
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    20 1
    عجیب تر از همه ! باند قاچاقچیان دختران و زنانی است که در ایران بافراغ بال شکار صید می کنند و احتمالا اگر اینترپل اقدامی نمی کرد ، طرف سوری در ترکیه حالا حالا ها دل از ناموس متاهل ایرانی اش نمی کند!؟
  • مدیونید اگه منتشر نکنید IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    53 10
    سوژه جدید دنباله دار افرادی مثل علی مطهری و عباس عبدی جور شد.فقط نمی‌دونم چرا امثال این دو نفر موقعی که شهردار تهران همسرش رو آبکش کرد صداشون در نیومد و دنبال ریشه یابی همسر کشی در این مورد نبودند؟اون موقع همسرکشی بد نبود؟
  • فاز IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    35 2
    واقعا ؟ کاش قبل از اینکه مینوشتید کمی تفکر میکردید کار غزل شاید اشتباه بوده ولی هرگز نباید توست شوهر خود مجازات میشد دولت او را مجازت میکرد و فقط حق طلاق گرفتن از غزله را داشت .تقربیا مانند این است که دانش آموز خطایی در ورزش کند ولی مدیر او را سه دور دور مدرسه می بچرخاند
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    35 3
    هردوتاش اشتباه اینکه خیانت بشه بده ولی دلیلی نداره یه بچه رو شوهر داد(یه اشتباه دیگه)
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    72 18
    مملکتی که با قوانین عصر حجری دختران سرزمینم رو به کام مرگ و نیستی سوق میدهد باید جوابگو باشد که چرا و چگونه میتوان به دختر بچه را در قرن 21 به خانه بخت فرستاد و آب از آب تکان نخورد واقعا متاسفم برای پدرو مادرانی که با دست خود جگر گوشه های خود را بکام نیستی و بدبختی سوق می‌دهند