با حضور وزیر، جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی برگزار شد

جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز و به دعوت استاندار آذربایجان‌غربی به این استان سفر کرده است.

در یکی از برنامه‌های سفر ساداتی نژاد، سامانه پیامکی توسعه بازار سیب استان آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شد.

وزیر جهاد در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر خود در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان آذربایجان‌غربی حضور یافته است.

تاکید بر تسریع زمینه صادرات ۲۸۰ هزارتن سیب ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان

اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بر ضرورت تسریع و رفع موانع صادراتی ۲۸۰ هزار تن سیب باقی مانده در سردخانه‌های استان تاکید کرد و  گفت: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ۱۵۰هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ۱۳۰ هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

کرامتی اظهار کرد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن بود که حدود ۸۰۰ هزار تن در سردخانه ها ذخیره سازی و ۳۵۰ هزار تن به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد.

وی با اشاره به خرید تضمینی سیب صنعتی طی سال‌جاری گفت: امسال ۴۲  هزار تن سیب صنعتی توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی در راستای حمایت از باغداران  به ارزش ۶۴ میلیارد تومان خریداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به موانع پیش رو در مسیر صادرات و فعالیت‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از مشکلات  اساسی نبود زیر ساخت‌های لازم از جمله بانک و صرافی های معتبر  جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات از خارج به داخل است.

وی ادامه داد: همچنین نبود و یا ضعیف بودن رایزنی های بازرگانی با کشور های همسایه، وعدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه های تجاری ایران و اورآسیا و کشورهای هدف جهت بهره مندی تجار، کم شدن رفت وآمد های تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاههای بین المللی با همسایگان و اطلاع رسانی به موقع پروتکل های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم این موانع است.

کرامتی قدیمی و پایه بذری بودن باغات سیب استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود ۷۰ هزار هکتار سطح باغات سیب درختی استان است که از این میزان ۶۱ هزار هکتار بارور هستند اما اکثر باغات سیب استان قدیمی و پایه بذری بوده که نیاز به اصلاح و نوسازی باغات با بذور کم آب برو پایه های رویشی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به فعالیت ۴۷۵ سردخانه نگهداری میوه در استان با ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی گفت: در بخش سردخانه ها نیز بیشتر سردخانه های استان دارای تجهیزات فرسوده هستند و نیاز به تجهیز و نوسازی با روش های نوین دارند.

وی خواستار صدورمجوز ایجاد سردخانه های کنترل اتمسفر در استان شد و گفت: همچنین صدور برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها سالانه موجب بروز برخی موانع صادراتی می شود که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.

کرامتی با اشاره به مشکلات بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر افزود: در حال حاضر ۳۹  واحد سورت و بسته بندی در استان یا به اتمام رسیده یا در حال اتمام است که با این روند در سالهای آتی مشکلات موجود در این بخش نیز برطرف می شود.

گفتنی است، بجز حضور در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با محوریت سیب درختی، وزیر جهاد در این سفر قرار است بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش، کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل و شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی بخش کشاورزی در شهرستان ارومیه نیز حضور یابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =