طی چند ماهه اخیر که شاهد ترکتازی نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور بودیم، قیمت واحدهای لوکس نیز افزایش پیدا کرده است.

علی پاکزاد: همزمان با افت قیمت مسکن در سالهای 87 و88 و در نهایت ثابت نسبی قیمت در سال 89 بازار واحدهای مسکونی لوکس نیز که در عمل باعث رشد قیمت ساخت و ساز شده بودند، رو به افول رفت.

دولت نیز با طرح مسکن مهر تلاش کرده در همین دوره تشویق به ارزان سازی را به هر قیمتی در بین پیمانکران ساختمانی و دست اندر کاران بازار مسکن رواج دهد ولی در عمل می بینیم با توجه به نوسان نقدینگی سرگردان در بازارهای سود آور دوباره بازار واحدهای مسکونی لوکس رو ررونق می رود.

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبر آنلاین در بررسی فضای بازار می گوید: متوسط رشد قیمت ها در خرداد 1390 نسبت به خرداد 1389 در منطقه یک  حدود 8.5درصد و در سایر مناطق تهران 13.3درصد الی 14.3درصد بوده است. بنا براین  در یک سال گذشته جمعا رشد بازار در منطقه یک که نشان دهنده بازار مسکن لوکس است کمتر از سایر مناطق بوده است. این امر بیانگر آن است که در سال گذشته تقاضای سوداگرانه درصد قابل توجهی از بازارمسکن در شهر تهران را تشکیل نمی داده چرا که این نوع تقاضا عموما متوجه نواحی شمالی تر شهر تهران است. 

سلطان محمدی در ادامه می افزاید: اما بررسی تغییرات قیمت ها در خرداد 1390 نسبت به ماه قبل نشان می دهد که رشد قیمت در منطقه یک ( منطقه ای که بیشترین واحدهای لوکس در آن متمرکز هستند)بیشتر از سایر مناطق بوده و از سوی دیگرمیزان رشد قیمت در گروه پنج که معرف تقاضای مسکن طبقات متوسط است  کمتراز مناطق مرفه نشین پایتخت بوده است.مقایسه فصلی قیمت ها نشان دهنده حدودا سه درصد افزایش در کلیه مناطق تهران در بهار1390 نسبت به زمستان 1389 است.

ر

وی پیش بینی می کند: با توجه به رشد نقدینگی و تورم رو به افزایش و همچنین با در نظر گرفتن وضعیت رکودی بازار سهام و متوقف شدن انتظار رشد قیمت ارزهای خارجی نسبت به ریال و پایین بودن نرخ بهره های بانکی به نظر می رسد که  تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن  رو به افزایش باشد و در نتیجه رشد قیمت در همه مناطق تهران به طور فزاینده ای در فصل تابستان ادامه یابد ومی توان انتظار داشت که بازار مسکن  در سال جاری نرخ رشد بیشتری را پس از یک دوره رکود نسبی سه ساله تجربه کند.

/222/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    0 0
    نکته این جدول این است که مثلا در ردیف 2 رشد سالانه 13.2 و رشد یک ماه 4.8 است یعنی شیب تورم در مسکن در حال حاضر به سرعت در حال افزایش است
  • امین IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    0 0
    چشمتان روشن آقای وزیر که میگفتند افزایش نرخ مسکن بسیار اندک است کجا رفتنداند
  • بدون نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    2سال آخرریاست جمهوری فنر فشرده 6ساله رها وقیمتها ناباورانه رشد می کند
  • سرمايه گذار IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    با سلام بي جهت بر طبل افزايش قيمت مسكن نكوبيد. با همين قيمتها هم خريدار براي واحدهاي بزرگتر از 100 متر حتي در نقاط متوسط تهران هم وجود ندارد. اين افزايش قيمت حدود 10 درصد فقط فرصت فروش خوبي بود براي افرادي كه سه سال است آپارتمان براي فروش گذاشته اند و خريداري نبود.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    احتمالا این کارشناس شما خونه برای فروش زیاد داره و جیب خودشو نگاه می کنه
  • امید CA ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    اگر بازار مسکن سر وسامان داشت وجهت وامها برای خرید داران واقعی مسکن نشانه میرفت نه بساز وبفروشها اولا درصد بیکاری کم میشد ثانیا تولید مسکن باعث رونق سایر صنایع میشد وسرمایه های مردم برای خرید دلارهای کاغذی تولید 2006نمیرفت که فقط به سود صاحبان اصلی دلار(امریکا)است
  • مشاور املاک IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    اینها شایعه هست .افزایش قیمت ناچیز بوده.مردم پول خرید ندارند