۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳

ایبنا گزارش داد:

بانکوک تایلند به عنوان پایتخت جهانی کتاب 2013 انتخاب شد.

به گزارش سایت رسمی یونسکو، این تصمیم توسط نمایندگانی از دنیای نشر همراه نمایندگان یونسکو که در پاریس حضور داشتند گرفته شد.

این کمیته بین المللی دلیل انتخاب بانکوک را ایجاد گرایش برای سهیم شدن و شرکت مردم در زنجیره تامین کتاب، حضور فعال بازیگران این کشور در پروژه ای ادبی که از قبل به همین منظور در نظر گرفته شده بود و همچنین عمل به بیشتر تعهدات در حوزه نشر کتاب عنوان کرده است.

«ایرینا بوکوا» مدیر کل یونسکو نیز با تبریک به سران و مردم بانکوک گفت: این انتخاب به دلیل برنامه های غنی و متنوع و عمل به تعهدات در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان مردم بویژه جوانان صورت گرفت.

وی همچنین یادآور شد: بانکوک از سویی دیگر تاکید فراوانی بر اهمیت همکاری و گفت و گو در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی داشته و در این بخش موفقیت های چشمگیری کسب کرده است.

این مسئول افزود: برنامه های این کشور، پاسخی مناسب به اهداف پروژه پایتخت کتاب جهان است که هر سال توجه تعداد بیشتری از شهرهای سراسر جهان را به خود جلب می کند.

کمیته پایتخت کتاب جهان شامل نمایندگانی از مجمع ناشران بین المللی، فدراسیون بین المللی کتابفروشان، فدراسیون بین المللی مجامع کتابخانه ها و یونسکو است. این کمیته هر سال این عنوان را به شهری اهدا می کند که متعهد به رشد کتاب و کتابخوانی شده باشد و با فعالیت های خلاقانه به ادبیات کمک کنند.

این انتخاب هرچند هیچ جایزه نقدی به دنبال ندارد ولی به صورت نمادین تاییدی بر تلاش های شهر مورد اشاره در زمینه کتاب و کتابخوانی است.

پیش از این مادرید اسپانیا در سال 2001، اسکندریه مصر 2002، دهلی نو هندوستان 2003، آنتورپ بلژیک 2004، مونترال کانادا 2005، تورین ایتالیا 2006، بوگوتا کلمبیا2007، آمستردام هلند2008، بیروت لبنان 2009، لوبلیانا اسلوونی 2010 این عنوان را در اختیار داشته اند. بوینوس آیرس آرژانتین پایتخت جهانی کتاب در سال 2011 است و ایروان ارمنستان به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2012 انتخاب شده است.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =