مهر نوشت:

وزیر سابق نفت با اشاره به شکست رکورد جذب سرمایه در دوران مدیریت خود در صنعت نفت از سوآپ نفت به عنوان طرح خیانت آمیز "شو آپ" یاد کرد.

سیدمسعود میرکاظمی در حاشیه نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: انتقادهایی که درباره متوقف کردن سوآپ نفت در دوران مسئولیت من در وزارت نفت مطرح شده، بی‌اساس و بی‌جا است. وزیر سابق نفت با بیان اینکه  طرح سوآپ نفت عین خیانت به سرمایه‌های کشور بود،‌ تصریح کرد: من نام این طرح را " شو آپ " گذاشته بودم، چون این طرح در واقع خریداری نفت بود و عملا واردات نفت به شمار می‌آمد.  

وی ادامه داد: نفت را با صرف هزینه‌های بالا به داخل کشور می‌آوردند و با کم‌ترین سود می‌فروختند، ‌به طوری که برای ۲۰ یا ۳۰ سنت سود، عملا ۸۰ دلار از سرمایه‌های کشور از دست می‌رفت.  

میرکاظمی تأکید کرد: من برای نحوه اجرای طرح سوآپ برنامه‌های تازه‌ای داشتم به‌طوری که در این طرح،‌ جایگاه کشور ما جایگاه یک کشور متضرر نباشد و حتی با شرط رعایت مصالح ملی و کسب سود متناسب از اجرای سالم این طرح،‌ دستور سوآپ نفت را تا ۵۰۰ هزار بشکه هم ابلاغ کرده بودم.  

وی توضیح داد: شرط اجرای سالم سوآپ این بود که افزون بر دریافت سود مناسب،‌ ما نفت را در داخل خاک کشور تحویل گرفته و در پایانه فروش در خاک ایران به مشتری معرفی شده واگذار کنیم.  

این عضو سابق کابینه دولت نهم و دهم، اظهار داشت: اجرای کذایی طرح سوآپ عملا ایران را به وارد کننده نفت تبدیل کرده بود و بی‌تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.   میرکاظمی با انتقاد از این که دولت در سال ۸۹ در زمینه پرداخت اعتبارهای وزارت نفت کوتاهی کرده است، تصریح کرد: سال گذشته پول نفت را ندادند اما در همان سال بیشترین سرمایه‌گذاری‌ در طول تاریخ نفت ایران در حوزه نفت انجام شد و دلیل آن فقط روش‌های ابتکاری این وزارتخانه بود که برای جذب منابع در نفت انجام گرفته بود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    البته ايشان جلو خيلي چيزها را گرفتند ازجمله حذف شركتهاي پيمانكاري نيروي انساني و احقاق حق پرسنل مظلوم و زحمتكش پيمانكاري نفت كه مورد چپاول قرار مي گيرند.پس همان بهتر كه ايشان رفتند.چون سواپ يا شواپ باشد يا نباشد براي يكصدووبيست خوانوار كارگران مظلوم پيمانكاري هيچ فرقي نمي كند چون پول به جيب پيمانكاران مي رود.
  • بدون نام CH ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    توفف سواپ.کاهش تولید.حوادث وده ها کشته .توقف پروز ها.رسیدگی میشد ایشان اینطور طلبکار نمیشد .
  • مهدی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    با سلام و خسته نباشید خدمت گردانندگان وبازدیدکنندگان این سایت باید عرض کنم که خدمات وتلاشهای مهندس زنگنه در وزارت نفت را هیچکس فراموش نخواهد کردوهیچ وزیری نخواهد توانست حتئ گوشه ای از خدماتی که این انسان شریف وصادق در صنعت نفت انجام داده است رابه انجام رساند. خداوند او را برای این مملکت حفظ کند.