غلامحسین نوذری در نشست کافه خبر پروژه سوآپ نفت را کالبد شکافی کرد.

غلامحسین نوذری که چهارشنبه گذشته در نشست کافه خبر شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال یکی از کاربران خبرآنلاین، نظر خود را در مورد پروژه سوآپ نفت با برخی کشورهای حاشیه خزر این گونه مطرح کرد که توقف سوآپ نفت اشتباه بزرگی است چرا که سوآپ نفت منافع اقتصادی، سیاسی و عملیاتی برای کشور دربر داشت.

وی افزود: اجرایی کردن سوآپ نفت دپیلماسی انرژی کشور را تبیین می کرد.

به گفته نوذری،انتقال این مقدار نفت از جنوب برای پالایشگاه هایی در شمال و مرکز کشور از نظر عملیاتی به خصوص در فصل های سرد سال با اهمیت بود.

نوذری تاکید کرد: متاسفانه پس از فروپاشی شوروی سابق ما فرصت هایی را در دریای خزر از دست داده ایم که جبران بعضی از آنها امکان ندارد.

وی گفت: نباید فراموش کرد سوآپ نفت و حتی گاز و تبدیل ایران به یک هاب انرژی در روابط دوجانبه و چند جانبه در حوزه خزر یک ضرورت است.

به اعتقاد وی، اجرای خط استراتژیک نکا- جاسک به ظرفیت یک میلیون بشکه در روز برای انتقال نفت کشورهای حوزه خزر به دریان عمان که از زمان مدیریت وی بر نفت  کلید خورد می توانست بخشی از فرصتهای از دست رفته را جبران کند.

وی با تاکید بر اینکه در صادرات قریب به دو میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت، سوآپ و حتی بازاریابی حدود صدهزار بشکه نفت یعنی حدود چهار درصداز فروش روزانه نفت ایران تصریح کرد: قطعا این میزان  آسیبی برای تولید و صادرات کشور نبود بلکه توسعه آن زمینه ساز اجرایی کردن خط نکاء- جاسک با مشارکت کشورهای این حوزه بود.

مشروح این نشست به زودی منتشر می شود.

/22131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    1 0
    پست وزير نفت، مردان پيش كسوت نفتي همجون مهندس غلامحسین نوذری مي طلبد
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 1
    خداییش، اول این اقا سوابق نفتی خودش را قبل از مدیر عاملی شرکت نفت توضیح بده.