۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲

سید مصطفی‌هاشمی طبا

در سال 1360  وزارت صنایع با آن همه صنایعی که در اختیارش بود فقط یک نماینده در کابینه داشت. یعنی وزیر صنایع باید یک تنه از بخش معدن و صنایع وابسته، صنایع سبک و سنگین دفاع می‌کرد. با توجه به جو موجود و برخی تحلیل‌ها که باید به سمت کشاورزی برویم نه صنعت کار برای وزیر سخت بود و نمی‌توانست به تنهایی از این همه زیرمجموعه دفاع کند. پس صنایع سنگین و معادن و فلزات را از وزارت صنایع جدا کردیم تا آن دو بخش نماینده خاص خود را در کابینه داشته باشند و بتوانند از حقوق این بخش‌ها دفاع کنند.

 
در ابتدا، لایحه ی تشکیل وزارت معادن و فلزات را به مجلس بردیم و بعد از اینکه تصویب شد لایحه صنایع سنگین را نیز تقدیم مجلس کردیم. البته بر خلاف خیلی‌ها که فکر می‌کردند باید همه چیز در هم جمع باشد من فکر می‌کردم که چون صنعت به آدم‌های جدیدی نیاز دارد و باید گسترش پیدا کند بهتر است تفکیک شود که در زمان آقای محلوجی ثابت شد که این حرف درستی است.

چون ایشان به معنای واقعی، بخش معدن و صنایع معدنی را توسعه دادند. پس ما سه وزیر شدیم وزیر صنایع وزیر صنایع سنگین وزیر معادن و فلزات و صاحب سه رای در کابینه. این را هم بگویم که آقای موسویان در آن زمان وزیر معادن و فلزات شدند که به نظرم خوب کار نکردند و نتوانستند توقعات مان را در این بخش برآورده کنند. ایشان با من دوست هستند من خیلی به ایشان انتقاد می‌کردم و الان هم انتقاد می‌کنم چون اصلا دلواپس کار نبودند اما آقای بهزاد نبوی که به عنوان وزیر صنایع سنگین معرفی شدند خیلی پرکار بود. اما دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی خاص خود را داشتند. ایشان هم دلواپس کار بودند ساعت 6 صبح در اتاق شان حاضر بودند. واقعا در کارخانه‌ها کار می‌کردند اما آینده نگری صنعت را در ذهنش نداشت آن چه را که بود می‌خواست جمع و جور کرده و به نحوی اداره‌اش کند.

 
من هم وزیر صنایع بودم با تفکیکاتی که صورت گرفته بود و بهترین فرصت ایجاد شده بود تا بنشینیم و با فراغ بال راحت تری برای بخش صنعت کشور برنامه ریزی کنیم. مدیریت صنایع دولتی، تخصصی کردن سازمان صنایع ملی و سازمان گسترش، ایجاد وزارت خانه‌های جدید صنایع سنگین و معادن و فلزات، ایجاد معاونت‌های تخصصی در وزارت خانه و صدور 15هزار موافق نامه اصولی برای بخش خصوصی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در دوره اینجانب انجام شد. لایحه ایجاد شهرک‌های صنعتی از دیگر فعالیت‌هایی بود که در دوره وزارت بنده به قانون تبدیل شد. لایحه ی آن را بردم مجلس، البته آن دوره هم خیلی‌ها مخالف بودند از جمله آقای نعمت زاده. اما درحال حاضر خیلی‌ها راضی اند.

*وزیر صنایع دولت دکتر باهنر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =