لغو تغییر ساعت در دستور کار مجلس؛ کدام کشورها تغییر ساعت را اجرا نمی‌کنند؟

تغییر ساعت تابستانی یا صرفه‌جویی در زمان نور روز، به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که باعث طولانی‌تر شدن روز و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. به‌تازگی بار دیگر لغو طرح «تغییر ساعت» در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

نادیا زکالوند: تاریخچه تغییر ساعت تابستانی به فرانسه در سال ۱۷۸۴ بازمی‌گردد. این ایده در آن سال مطرح شد اما به‌طور رسمی اجرا نشد و فقط از مردم خواستند که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. این ایده سال ۱۹۰۷ در انگلستان هم مطرح شد اما تغییر ساعت رسمی در سال ۱۹۱۶ در آلمان به‌طور رسمی انجام شد. بعدها برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا (۱۹۱۸)، بریتانیا و چند کشور اروپایی دیگر از این طرح استقبال کردند. این روش موجب صرفه‌جویی در انرژی در زمان جنگ جهانی اول شد. در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، بخش‌هایی از آسیا، بخش‌هایی آمریکای جنوبی و اقیانوسیه ساعات رسمی مناطق‌شان را تغییر می‌دهند.

از طرفی مدتی است در برخی از کشورها بحث بر سر این که «تغییر ساعت» روی سلامت افراد اثر منفی می‌گذارد افزایش یافته است و به فکر لغو این طرح افتاده‌اند. همچنین تعدادی از کشورها این طرح را پس از سال‌ها اجرا لغو کرده‌اند. از برخی از این کشورها می‌توان به آرژانتین، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، برزیل، مصر، گرجستان، هنگ‌کنگ، عراق، قزاقستان، روسیه، سودان، ترکیه اشاره کرد.  اما تغییر ساعت چه فواید و مضراتی دارد؟

فواید تغییر ساعت رسمی

۱. طولانی‌تر شدن روز و ایمنی

هر چه ساعات روز بیشتر باشد، راننده ها بهتر رانندگی می‌کند و نرخ تصادف‌ها کمتر می‌شود. همچنین خطر تصادم با عابر پیاده به مراتب کاهش می‌یابد.

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند سرقت پس از تغییر ساعت در بهار به‌طور کلی ۷درصد کاهش نشان می‌دهد که این کاهش حتی در غروب تا ۲۷درصد بوده است. آنها می‌گویند، «بیشتر جرایم خیابانی، غروب‌ها و بین ساعات ۵ تا ۸ شب رخ می‌دهند. وقتی در این ساعات خاص که جرایم زیاد است نور بیشتری باشد، رهگذران خطرات احتمالی را بهتر مشاهده کرده و افراد خاطی را شناسایی می‌کنند.

همچنین نور روز باعث می‌شود افرادی که بعد از کار در فضای آزاد ورزش می‌کنند، از نور طبیعی بیشتری بهره‌مند شوند. یا کودکان عصرها موقع بازی خارج از خانه ایمنی بیشتری داشته باشند.

۲. بهبود اقتصاد

طولانی بودن طول روز باعث می‌شود مردم بعد از کار بتوانند راحت‌تر به فروشگاه‌ها رفته و خرید کنند. خرید بیشتر موجب بهتر شدن اوضاع اقتصادی می‌شود. حتی متخصصان باشگاه گلف‌بازی آمریکا مدعی شدند که افزایش طول روز به آنها کمک کرده تا فقط در یک ماه، از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار سود داشته باشند. زیرا گلف‌بازها زمان بیشتری برای بازی داشتند. بخش‌های مختلف اقتصادی کشورها با تغییر ساعت رسمی به سودهای بیشتری دست می‌یابند. در بررسی برخی از ایالت‌های آمریکا که طرح تغییر ساعت رسمی را اجرا نمی‌کنند، مانند آریزونا، مشخص شد فروشگاه‌های این ایالت‌ها ۳.۵درصد کمتر از ایالت‌های دیگر فروش داشتند.

۳. حفظ سبک زندگی فعال

وقتی روز طولانی‌تر شود، مردم بعد از کار بیشتر به انجام دادن فعالیت‌های خارج از خانه تمایل نشان می‌دهند. آنها از تفریح در فضای باز بیشتر لذت می‌برند و کمتر جلوی تلویزیون می‌نشینند. بدین‌ترتیب سبک زندگی فعال‌تری خواهند داشت و در نتیجه جسم و روح‌شان سالم‌تر خواهد بود. 

لغو تغییر ساعت در دستور کار مجلس؛ کدام کشورها تغییر ساعت را اجرا نمی‌کنند؟

مضرات تغییر ساعت رسمی

۱. تغییر الگوی خواب

تغییر الگوی خواب، حتی به اندازه یک ساعت، خلاف ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن فرد است و می‌تواند پیامدهای منفی برای سلامت او داشته باشد. محققان در یک بررسی دریافتند که این تغییر ساعت می‌تواند افراد را ۱۰درصد بیشتر در خطر حملات قلبی قرار دهد. حتی برخی از محققان متوجه افزایش سردردهای خوشه‌ای که ناگهانی و ناتوان‌کننده هستند، شده‌اند.  

مشکل دیگری که خود را نشان می‌دهد، افزایش تصادف در روز یا حتی هفته اول تغییر ساعت است. در واقع خواب‌آلودگی ناشی از تغییر ساعت موجب خطاهای رانندگی در روزهای اولیه اعلام ساعت جدید می‌شود.

در استرالیا، بررسی‌ها نشان داد، نرخ خودکشی در مردها در روزهای پس از تغییر ساعت رسمی افزایش می‌یابد.

۲. کاهش بهره‌وری

معمولا اولین روز پس از تغییر ساعت رسمی کشور، افراد و به‌ویژه کارکنان اداره‌ها خواب‌آلود هستند و در اداره به دلیل خستگی زیاد وقت تلف می‌کنند و تا بدن‌شان به حالت عادی برگردد از بهره‌وری آنها کاسته می‌شود.

۳. هزینه‌بر بودن تغییر ساعت

تغییر ساعت در آمریکا ۱.۷ میلیارد دلار هزینه خرج دارد. در واقع حتی ۱۰ دقیقه تنظیم ساعت‌ها و ابزارها می‌تواند چنین هزینه‌ای روی دست افراد بگذارد.

مشکل دیگر مراوده با کشورهایی است که تغییر ساعت رسمی ندارند و این اختلاف ساعت در روزهای اولیه دردسرساز می‌شود. مثلا سال ۲۰۰۷، انجمن حمل‌ونقل هوایی به دلیل برنامه زمانی اشتباه با کشورهایی که این تغییر ساعت را ندارند، ۱۴۷ میلیون دلار برای صنعت هواپیمایی هزینه داشت.

آمادگی در برابر تغییر ساعت رسمی

پیامد منفی «تغییر ساعت» روی سلامت بدن را می‌توان با یکسری راهکارها کاهش داد:

افرادی که به اختلال‌های خلقی ماند «اختلال عاطفی فصلی» مبتلا هستند یا مشکلاتی در الگوی خواب دارند، باید از قبل خود را برای «تغییر ساعت» آماده کنند. در واقع این افراد بیش از دیگران در معرض پیامدهای منفی تغییر ساعت هستند. آنها باید در روزهای قبل از تغییر ساعت کارهای زیر را انجام دهند:

* گذراندن وقت بیشتر در خارج از خانه

وقتی افراد زمان بیشتری را بیرون از خانه باشند و فعالیت فیزیکی داشته باشند، هنگام تغییر ساعت، کمتر احساس سستی و بی‌حالی می‌کنند. همچنین با این کار می‌توانند از خطر ابتلا به افسردگی هم بکاهند.

لغو تغییر ساعت در دستور کار مجلس؛ کدام کشورها تغییر ساعت را اجرا نمی‌کنند؟

* کمتر خوابیدن

روزی که ساعت تغییر می‌کند، مردم به‌اشتباه بیشتر می‌خوابند. این باعث خستگی بیشتر آنها می‌شود. باید دقیقا همان ساعتی که از خواب بیدار می‌شدند، از رختخواب بیرون بیایند. البته شب هم باید زودتر به رختخواب بروند.

* تعطیلی اولین روز تغییر ساعت

بیشتر مردم حتی تا سه هفته بعد از تغییر ساعت، اثرات منفی آن را حس می‌کنند. این افراد بهتر است یک روز پس از تغییر ساعت مرخصی بگیرد تا بدن‌شان تا اندازه‌ای با شرایط جدید عادت کند.

اگر هم فردی نمی‌تواند به‌تنهایی پیامدهای تغییر ساعت را کنترل کند، پیش از رسیدن زمان این تغییر باید با پزشک مشورت کند و با توجه به وضعیت جسمانی‌اش راهکارهایی به او توصیه شود.

منابع: procon

healthline

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1608318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    وقتي كشورمان حتي با تغيير ساعت اينقدر كمبود برق دارد پس بدون تغيير ساعت اين كمبود چقدر افزايش خواهد داشت؟
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      43 18
      اگر مشکلشان ماه رمضان هست که سحری خوردن و افطار بر اساس طلوع و غروب خورشید هست و ربطی به تغییر ساعت نداره پس ماه رمضان را بهانه نکنند چند وقت دیگه هم کمبود برق پیش امد تقصیر را مثل همیشه میندازند گردن مردم که بد مصرف کردند در حالیکه همین تغییر ندادن ساعت کلی باعث افزایش مصرف برق میشه
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    امان از بیکاری!!!!
  • بینام IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    واقعا این نمایندگانی که منتخب اکثریت مردم نیستند و حقوق چندصد میلیونی میگیرند و هزاران امکانات دیگراز بیت المال این مردم میگیرند چه نفعی برای مردم دارند؟؟؟!!چکار مثبتی انجام میدهند؟؟؟؟!!!اصلا دغدغه معیشت و بدبختی های مردم را ندارند و راحت پشت صندلیشان نشسته اند و اراجیف سرهم میکنند واقعا الان تغییر ساعت دغدغه و مشکل مردم ماست؟؟؟؟؟!!!خجالت نمیکشند این مفتخوران بیسواد؟؟؟؟؟!!!
    • حامد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      97 11
      نمایندها کاری ندارند از زور بیکاری یا به طرح صیانت میپردازن یا از سر بیکاری به تغییر ساعت خدایا گیر کیا افتادیم اینا کی بودن رفتن مجلس
    • امین DE ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      45 5
      اینا مجلس انقلابی هستند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    آدم بیکار!!!!! مملکت درگیر هزاران مشکل لاینحل،مجلس نشینان درگیر ثابت کردن وجود داشتنشان
  • lily IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    یکسری کشور درجه 2 و 3 تغییر ساعت نمیدن یا کنسل کردند. درصورتی که تمامی کشورهای پیشرفته و درجه یک این کار رو انجام میدن. الان هم با توجه به کاهش بارندگی ها و کمبود ذخایر ابی پشت سدها و قطعا کمبود نیروی برق و به منظور کاهش مصرف برق و استفاده هرچه بیشتر از روشنایی روز بهتر هست که این تغییر ساعت انجام بشود.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      11 9
      چی چی موگوی
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      25 38
      چند تا کشور پیشرفته نام ببر که تغییر ساعت میدن! عمرا اگه حتی بتونی اسمشون ور بنویسی! خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    یعنی مشکل کشور تغییر نکردن ساعت کشوره نمایندگان بی درد ما چه دغدغه هایی دارند؟ کاش به فکر مشکلات مردم بودند
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    اگر ساعت را تغییر ندهید مصرف برق بسیار بالا میره وقتی ساعت را تغییر ندادید دیگر نیاد بگید مردم بد برق مصرف میکنند و برقشان را قطع کنیم مقصر خود شما نماینده ها هستید که دغدغه تان این هست که ساعت ثابت بمونه
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 4
      تغییرساعت ربطی به برق ندارد
  • فلاکت IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    تغییرساعت یک فکراقتصادی برای صرفه جویی انرژی است دربرخی کشورها تا دوساعت هم تغییردارند.آقایون مجلس نشین اگرسوادندارید ومطالعه نکردید از دونفرمشاور باسواداستفاده کنید
  • مهدی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    باید ساعت را نباید دستکاری کنن
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    لااقل اگر تصویب نشد ، زمان این تغییر ساعت رو عوضش کنند و بزارند 31 فروردین و اول آبان
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    این وضعیت فعلی تغییر ساعت برای استان های شرقی و غربی کشور فاجعه است، تا میای عادت کنی باید ساعت را عوض کنی. چرا نواحی مرکزی کشور را مبنای تمام برنامه ها قرار می دهند؟
    • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      8 0
      واقعا درست میفرمائید، در نواحی مرکزی کشور صبر میکنند تا مردم به تغییر ساعت عادت کنند، بعد ساعت را تغییر میدهند، اما در نواحی شرقی و غربی تا میبینند مردم می‌خواهند عادت کنند، فوری ساعت را عوض میکنند. کاملا علمی بود نظرتون
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    متاسف برای مجلس انقلابی
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    واقعا" این موضوع جزء اولویتهای کشور است که قرار است مجلس به آن بپردازد. هیچ طرح و لایحه مهمتری برای بررسی وجود ندارد؟ مجلس، یک مجلس بیفایده، فاقد برنامه و استراتژی است که دارای کارنامه بسیار بدی است.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    چقدر مردم کشور دیگه سوسول هستند که با تغییر یک ساعت بدنشون به هم میریزه. اگه به فکر اعصاب و خواب ما هستید دستتون درد نکنه پوستمون کلف تر از این حرفاست. بگین یه بهانه می خواهیم که به مشکلات اساسی مردم رسیدگی نکنیم و سرمون رو با این چیزهای بی ارزش گرم کنیم و خیال کنیم که خیلی کار کردیم!
  • علی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    کشورهای عقب مونده این تغییرات ساعت رو انجام نمیدن/
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    چقدر جالب و عجیب بود.تا به حال به این وجوه دقت نکرده بودم.چقدر این آمارهای مختلف برای تحلیل و تامل دقیق یه مسئله ساده خوبه.ممنون
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    معلوم نیست این مجلسیان چند بار دیگر میخواهند از آزمون و خطا برای مسائل کشور استفاده کنند؟! ،از حل مشکلات اصلی کشور ناتوانند وقت مجلس را به امور تجربه شده تلف میکنند تا مثلا کاری کرده باشند!
  • کیوان IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    باسلام.امیدواریم که مجلس انقلابی این طرح منسوخ شدن ساعت رسمی کشور را تا پایان سال تصویب کنه و دیگر ساعتها تغییر نکنه.باتوجه که ماه مبارک رمضان نزدیک است دیگه مشکل ساعت جدید و قدیم نداشته باشیم.ممنون از مجلس انقلابی برای تصویب این طرح
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    چقدر کار دارن این مجلسی ها !!! طفلی ها چند جلسه باید راجع به این مسئله !!! مهم !!!! کارِ کارشناسی انجام بدن!!!!
  • ساعت فروش IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    اقاجان تغییرنده این ساعتوشروع شددوباره جدیدوقدیم بزاریدساعت کارخودشوبکنه تاگشایشی بشه
  • محمدعلی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    یه کار درست اگه مجلس اگه انجام بده همینه
  • حسین IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    انشاالله که با لغو تغیرساعت همه مشکلات مملکت حل شود بره پی کارش خدایا اجر اینهمه زحمات نمایندگان را عطا فرما
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    مگر سال ۸۴ بعد از هزینه زیاد نتیجه این نشد که قانون تغییر ساعت همین باشد هزینه دوباره جرا
  • فرشید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    تغییر ساعت در همه کشور برای استفاده بهینه از روشنایی روز است اگر کشور ما اینقدر برق دارد که این مسئله براش مهم نیست قابل قبول است و گرنه نمایندگان بی سواد که در بهارستان هستند با چه استدلالی و دلایل مثبتی می خواهند این کار رو انجام بدهند
  • reza IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    کشوری که تابستان 16 ساعت نور دارد دستکاری ساعت حماقت محض است . فکر کنم تنها کار درست این مجلس همین باشه
  • محمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    خیلی خوب میشه ؛ دیگه فوتبال اروپا به جای ساعت 11 ، ساعت 10 شروع میشه تا 12 تموم میشه!
  • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    این طرح مسخره هیچ فایده ای ندارد بیخودی ازش تعریف نکنید
  • شبیه راز DE ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    یعنی نویسنده محترم نمیدونه از سال بعد میلادی در اتحادیه اروپا تغییر ساعت منتفیه.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    استفاده از نور طبیعی بسیار ارزش مند است وتغیر ساعت باعث استفاده از نور میشود پس تغیر ساعت لازم است
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    با ثابت ماندن ساعت در فصل ها، مصرف انرژی در کشور مانند استفاده از برق بیشتر خواهد شد. همچنین مردم کمتر از روشنایی روز استفاده خواهند کرد و در کل نه به نفع مردم هست نه دولت پس چرا باید وقت مجلس گرفته شود برای این طرح؟
  • هلیا IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 1
    واقعا متأسفم برای اون هایی که میگند همه کشورهای پیشرفته تغییر ساعت رو دارند. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۹ تغییر ساعت رو حذف کرده است. حذف تغییر ساعت خیلی هم قانون خوبیه. لطفا دیگه این ساعت ها رو تغییر ندید که ۶ ماه فقط استرس و ناراحتی داشتیم.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    نمایندگان ما واقعا ساده لوح هستن دنبال دطرح های الکی هستن
  • درویش IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    به نظر من هم تغییر ساعت کار درستی نیست روزهای خیلی بلند آرامش شب رو مختل میکنه
  • سعید IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    منفی ها مشکوکه!!