تهران امروز نوشت:

نگرانی‌ها از عوامل مرگ و میر ایرانی‌ها در اثر بیماری‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. پزشکان و متخصصان سال‌هاست هشدار می‌دهند که تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها باعث شده سن ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌های مهلک به سرعت پایین بیاید.

انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی در کمین 75میلیون ایرانی نشسته‌اند. چرا که بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری‌ها در ایران خیلی زودتر از جوامع دیگر شیوع پیدا می‌کند و میانگین سنی ابتلای آن هم از میانگین سنی جهانی در اکثر موارد پایین است. این روند در سال‌های اخیر با گسترش زندگی ماشینی و صنعتی و مهاجرت از روستاها به شهرها سرعت بیشتری هم پیدا کرده است و سن ابتلا در بیشتر بیماری‌ها پایین‌تر هم آمده است. در ادامه این گزارش آخرین آمارها و نظرات متخصصین و محققین درباره مهلک‌‌ترین بیماری‌هایی را می‌خوانید که هر سال جان خیلی از ایرانی‌ها را می‌گیرد.

 سبک زندگی غلط ما را می‌کشد

طبق گزارش‌های به دست آمده سرطان سومین عامل مرگ در ایرانی‌ها به شمار می‌رود. دکتر عبدالله فضل‌علی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران اعلام می‌کند رشد بیماری سرطان جهانی است و آمار مبتلایان به سرطان در همه جوامع در حال افزایش است: «علت اصلی این مسئله هم ناشی از روش‌های غلط زندگی و مواد سرطان‌زایی است که اطراف ما را احاطه کرده‌اند. ما تا وقتی در همین وضعیت زندگی کنیم و روش زندگی سالم را پیش نگیریم با افزایش ابتلا به سرطان طرف هستیم. مردم باید همه توصیه‌های مسئولان، متخصصین و رسانه‌ها را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند تا از خطر بیماری‌های سرطانی در امان باشند.»

دکتر فضل علی‌زاده در مورد بیماری سرطان و آمار مبتلایان در ایران هم می‌گوید: «در ایران هم در حال حاضر حدود 85 هزار نفر سرطانی داریم که به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند. از این تعداد هر ساله نزدیک به 30 هزار نفر هم فوت می‌کنند. هر سال هم به تعداد فوتی‌ها اضافه می‌شود و هم با انتقال این سرطان‌ها به تعداد مبتلایان هم افزوده می‌شود. البته به همین میزان با افزایش امکانات و نیروهای متخصص هر ساله تعداد بیشتری از بیماران سرطانی تحت نظر پزشکی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر سرطان معده در ایران بیشترین مبتلایان را هم در بین مردان و هم در بین زنان دارد. سرطان‌های ریه و پروستات در آقایان و سینه در خانم‌ها هم سهم بالایی از بیمارن سرطانی در کشور ما را تشکیل می‌دهند.»

بیماری‌های قلبی؛ متهم شماره یک!

آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور طی یکسال گذشته حدود 110 هزار نفر است. دکتر محمد جواد زیبایی‌نژاد، رئیس پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه به آخرین پژوهش‌ها در این زمینه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد؛ «قبل از سن 55 سالگی میانگین بروز بیماری‌های قلب و عروقی بین زنان و مردان یکسان است اما بعد از آن بیشترین میزان بیماری در میان مردان مشاهده می‌شود. باید به تجربیات جدیدی در خصوص نقش طب مکمل در درمان بیماری‌های قلب و عروق رسید. عـوامل متعددی اعم از تغذیه، شرایط زندگی و شرایط روحی افراد در بروز این بیماری نقش دارد و طب مکمل هم به طور قطع می‌تواند در زمینه درمان نقشی موثر داشته باشد. فشارخون، چربی خون، قند خون و سیگـار از فاکتورهای خطرزای بیماری‌های قلبی هستند.

از هر پنج ایرانی یک نفر دیابت دارد

از دیگر بیماری‌هایی که در طول این سال‌ها در ایران شیوع زیادی داشته است بدون شک دیابت است. بیماری که خیلی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به نسل‌های بعدی هم منتقل می‌شود.

اسد‌الله رجب رئیس انجمن دیابت ایران به آمار بالای این بیماری در کشور اشاره می‌کند: «از هر 5 نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به دیابت است یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد و سالانه یک میلیارد دلار به ‌دلیل کنترل نشدن بیماری دیابت در کشور هزینه می‌شود. هزینه درمان دیابت نوع یک همراه با عوارض ۱۲‌‌برابر دیابت بدون عوارض است. هزینه درمان دیابت نوع ۲ با عوارض هم ۲۴ برابر هزینه درمان بدون عوارض آن است. این درحالی است که ۹۹ درصد مبتلایان هم از کنترل نامطلوبی برخوردار هستند. نزدیک به 7 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند ولی فقط 3 میلیون نفر از بیماری خودشان خبر دارند. در عین حال شایع‌ترین زمان تشخیص دیابت در ایران هم بین ۴۰ تا ‌۵۰‌ سالگی است. زمانی که فرد دیابتی به ‌دلیل عدم‌ آگاهی کافی از دیابت به یکی از علائم مستعد کننده عوارض دیررس مبتلا شد، هزینه‌های هنگفت درمانی او هم شروع می‌شود.»

30145

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =