میثم منیعی: برای قهرمانی و جام باید بجنگید

میثم منیعی گفت: وقتی مربی می‌بیند هر چیزی که برای قهرمانی لازم است را مدیر فراهم کرده، خوشحال می‌شود و اگر یک بار هم کاری انجام نشود، می‌داند که سهوی است.

سپهر ستاری: استقلال دیروز موفق شد نفت آبادان را شکست دهد و با برد به استقبال دربی پایتخت برود. شاگردان فرهاد مجیدی در این فصل عملکردی بی‌نظیر داشته‌اند و از 22 بازی خود 54 امتیاز کسب کرده‌اند که در تاریخ لیگ برتر بی‌سابقه است. آن‌ها هم‌چنین با نباختن در بازی دیروز از رکورد 21 بازی بدون شکست سپاهان با امیر قلعه‌نویی هم عبور کردند تا به تنهایی در این زمینه رکورددار شوند. وضعیت این روزهای استقلال باعث شده هواداران این تیم شدیدا امیدوار به قهرمانی و پایان طلسم ناکامی‌های آبی‌های پایتخت باشند. میثم منیعی، پیشکسوت باشگاه استقلال که این روزها مدیریت کمپ حجازی را هم بر عهده دارد، در گفتگو با خبرآنلاین صحبت‌های جالبی را در خصوص استقلالِ این فصل مطرح کرد که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست:


استقلال این روزها روی نوار پیروزی است و دیروز هم نفت آبادان را شکست داد.

استقلال فصل خیلی خوب و رویایی را شروع کرد و فراز و نشیب بسیار کمی داشته، من فکر می‌کنم این بازی هم مانند بازی‌های گذشته با موفقیت این تیم همراه بود. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید کم‌نوسان باشد و استقلال این موضوع را رعایت کرده است.

جدایی سربازها هم تا حدودی نظم دفاع استقلال را به هم زد و مدیریت باشگاه هم درباره آن صحبت‌های زیادی کرد. مجیدی هم بابت این قضیه خیلی ناراحت بود اما سعی کرد اعتراض نکند. بنظرتان این جدایی روی آینده استقلال و ۹بازی پیش رو تاثیر می‌گذارد؟

مدیریت تا جایی که می‌توانست دنبال کار رفت اما نشد. همه هم دوست داشتند این اتفاق بیفتد. به نظرم مدافعانی که الان در تیم هستند، نه تنها چیزی از بازیکنانی که رفتند کن ندارند، بلکه به نظرم در بعضی فاکتورها برتری هم دارند. استقلال شاید از نظر روحی دچار فشار شد اما از نظر فوتبالی و کیفیت بازیکنان چندان به مشکل نخورد.

موضوعی که مجیدی تلاش کرد جا بیندازد، این بود که بازیکن‌ها به خاطر این دونفر بیش از گذشته برای قهرمانی تلاش کنند.

یک مربی برای اینکه بتواند تیمش را از این شرایط که در روحیه بازیکن‌ها تاثیر گذاشت، خارج کند، این روش را انتخاب کرد. بازیکنان استقلال زحمت‌کش و جنگنده‌اند. شاید کیفیت بالایی از نظر تکنیک نداشته باشند اما فوتبال تیمی به مراتب قشنگ‌تری با دوندگی بالا و جنگندگی ارائه می‌کنند. چندین سال بود چنین تیمی نداشتیم که اینطور برای قهرمانی بجنگد و انگیزه داشته باشد.

میثم منیعی: برای قهرمانی و جام باید بجنگید

استقلال امسال انگیزه بالایی برای برد دارد و بازیکنانش تا دقیقه اخر می‌جنگند، و وقتی رقیب موقعیت‌های زیادی دارد باز هم استقلال برنده می‌شود.

این موضوع سلسله مراتبی دارد. روز اول مدیریت باشگاه این را به کادر فنی القا کرد که فقط باید برای برد به میدان بروید. اینکه باید این کار را بکنند چون توانایی‌اش را دارند و کادر هم این را به بازیکنان انتقال می‌دهد.‌در باشگاه هم زحمت‌کشانی هستند که شاید دیده نشوند اما با جان و دل می‌جنگند تا این اتفاق بیفتد که این را مدیریت دکتر آجورلو القا کرد که باید برای قهرمانی و جام بجنگید، حتی اگر استقلال باشید با دو ستاره‌.

یکی از نکات مثبت استقلال، هماهنگی بین مدیریت و سرمربی است، که وقتی مجیدی در قضیه سربازها ناراحت می‌شود، علیه مدیریت موضع نمی‌گیرد اما سال قبل دیدیم که چقدر مدیرعامل و سرکربی علیه هم بودند.

وقتی مربی می‌بیند هر چیزی که برای قهرمانی لازم است را مدیر فراهم کرده، خوشحال می‌شود و اگر یک بار هم کاری انجام نشود، می‌داند که سهوی است. در سال‌های گذشته، به دلیل آن کشمکش‌ها عمدا اختلافاتی بود که استقلال قهرمان نشود. اما آن یکدلی و وحدتی که برای قهرمانی ایجاد شده، مدیریت امسال به خوبی در تیم پیاده کرد.

سرمربی‌گری فرهاد مجیدی و مدل کارش در این یک‌سال را چطور دیدی؟

فرهاد در این مدت روی تاکتیکی که دارد پافشاری کرده و توانسته آن را جا بندازد.

نکته‌ای که درباره مجیدی به آن اشاره می‌شود، رابطه خوب او با بازیکنان است که خیلی خوب با آن‌ها ارتباط دارد و بلد است چطور به آن‌ها روحیه بدهد، این فاکتور چقدر به استقلال کمک کرده است؟

وقتی بازیکن مربی‌اش را دوست داشته باشد و با دلش بازی کند، یک‌جاهایی تلاشش را بیشتر می‌کند. این در همه تیم‌ها مرسوم است. دهه‌های گذشته تفاوت داشت چون یک مدیریت دیکتاتوری بود که باید گوش می‌دادی اما الان مربی‌گری به سمتی رفته که باید بتوانی دانش فنی‌ات را به بازیکن بگویی و برای داشتن آن دانش به تو احترام بگذارد.

خودت هم دو سال کنار مجیدی بازی کردی، رابطه صمیمانه‌ای داشتید و در دوره‌ای هم‌اتاق بودید. خاطره‌ای از فرهاد و رفاقت آن زمان داری؟

من در دوران بازی شوخ‌طبع بودم و بازیکنان را اذیت می کردم و با آن‌ها شوخی می‌کردم ولی خاطراتم قابل گفتن نیست!

بیشتر بخوانید:

میثم منیعی: برای قهرمانی و جام باید بجنگید

از آن زمان هم به فکر مربی‌گری بود؟

نه، بیشتر دوست داشت تلاش کند بازی کند و چیزهایی که به دست نیاورده را به دست آورد.

 خودت هم دو سال در استقلال بازی کردی که دو جام گرفتی و عملکرد خوبی داشتی، چرا بیشتر نماندی؟

با مربی وقت مشکلاتی پیش آمد که من قرارداد هم داشتم اما نشد.

آن زمان که به استقلال آمدی، از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتی؟

بله.

چه شد که به این تیم نرفتی؟

به خاطر ناصرخان حجازی. بعضی آدم‌ها تاثیر گذارند و کاریزمای بالایی دارند، مثلا خودت را آماده می‌کنی که بروی و شرایط را بگویی. من خیلی وقت‌ها خودم را اماده می کردم که این کار را انجام بدهم اما آنقدر ایشان کاریزماتیک بود که زبانم بند می‌آمد.

اتفاق الان هم مدیر کمپ حجازی هستی، کمی درباره  وضعیت آن بگو.

من از روزی که در این کمپ به عنوان مسئول وارد کار شدم، یک زمین تمرین بود که خاکی شده بود و یک زمین کوچک که‌ چمن‌هایش از بین رفته بود. الان ساخت و سازهای زیادی انجام داده‌ایم و توانستیم به یک کمپ مجهز برسیم. آنجا یک زمین چمن مصنوعی ساختیم که تیم در مواقعی مانند بارندگی شدید بتواند آنجا کارکند و آکادمی هم استفاده کند. ما خیلی زودتر از این‌ها چمن بزرگسالان انجام می‌شد اما متاسفانه آنقدر ارگان‌ها اذیتمان کردند که باعث شد. مدتی شهرداری نگذاشت کار کنیم چون بخشی از این زمین هنوز معارض دارد و با پارک ارم و... درگیریم. خیلی اذیتمان کردند و حالا زیر سازی را تمام کرده‌ایم. اگر می‌گذاشتند کار انجام شود، مخصوصا پارک ارم، الان استقلال در آن زمین تمرین می‌کرد. اما اجازه ندادند و کار دچار وقفه می‌شد. اما ان‌شالله تا قبل از پایان سال بذر را می‌کاریم.

در مقطعی هم مربی‌گری می‌کردی و حالا وارد مدیریت شده‌ای. چه شد که چنین تصمیمی گرفتی؟ برنامه‌ای برای ادامه مربی‌گری نداری؟

من عاشق کار مربی‌گری هستم اما اینجا چون رابطه نزدیکی با آقای آجورلو داشتم و همیشه به عنوان فردی که نزدیک به ایشان بودم آمدم تا بتوانم کمکی کنم. کار اصلی من مربی‌گری است و پیشنهادهای خیلی خوبی داشتم اما به دلیل مشغله‌های استقلال رد کردم. ان‌شالله کاری که به من سپرده شده را انجام دهم.

این هفته دربی برگزار می‌شود، پیش‌بینی‌ات چیست؟

دربی، بازی متفاوتی است. کسانی که دربی می‌بینند و بازی کرده‌اند، می‌دانند این بازی یه امتیاز ندارد بلکه فوتبالی متفاوت است و بازیکنانی موفق‌اند که از نظر روحی و روانی خود را به سطح خوبی برسانند.

نظرت درباره خصوصی‌سازی چیست و چقدر می‌تواند کمک کند؟ در حال حاضر منتقدانی هم دارد.

منتقدین که همیشه هستند اما بالاخره باید این اتفاق می‌افتاد. استارت اولیه کار زده شد و چندین سال طول می‌کشد که این موضوع جا بیفتد. روز اول همه می‌گفتند که تبلیغات محیطی را نمی‌توانند بگیرند اما اگر خود تیم‌ها به دست بگیرند خیلی کمک می‌کند. این ها موضوعاتی است که شاید در ابتدا مشکلاتی پیش بیاید اما در نهایت به نفع فوتبال است و به رشد آن کمک می‌کند و با فکر چند وزیر و مدیران زیر مجموعه انجام شده.مدت زیادی است که حسابرسی‌هایش را انجام داده‌اند و فکر همه جا را کرده‌اند. به نظرم خوب است اینکه مردم خودشان نقش داشته باشند. تا کی می‌خواهیم بگوییم این تیم‌ها متعلق به خود مردم است اما افراد دیگری برایش تصمیم بگیرند؟ کسی که این تیم را دوست دارد باید در نهایت برایش تصمیم بگیرد و خدارا شکر رو به این سمت رفته است.

بیشتر بخوانید:

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1611650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =