مرگ بی‌خود و بی‌جهت در عصر سه‌شنبه آخر سال

فرمانده نیروی انتظامی از ادامه بازداشت دستگیر شدگان چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد.

به‌گزارش خبرآنلاین، ترقه دو دست یک نوجوان را قطع کرد، شاید این روزها از این دست از خبرها بیشتر بشنویم، چراکه سال‌ها است مراسم چهارشنبه‌سوری به‌جای جشن و آتش با مرگ و ترقه گره خورده است، هرسال تعداد زیادی مستقیم و غیرمستقیم گرفتار این قبیل حوادث تلخ می‌شوند، با این وجود به‌نظر می‌رسد در این سال‌ها حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال بیشتر شده است، طوری‌که عبدالرضا داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به رسانه‌ها گفته «طی دو سال گذشته تقریبا آمار حوادث چهارشنبه ‌سوری و مأموریت بیشتر بود ولی پیش‌بینی می‌شود این موضوع پررنگ‌تر باشد لذا از معلمان و مربیان و خانواده‌ها درخواست داریم هر چه بیشتر در این راستا آگاهی به فرزندان خود برسانند و با یک شادی مضر و حوادث شاهد یک عمر پشیمانی نباشند.»

مرگ بی‌خود و بی‌جهت در عصر سه‌شنبه آخر سال

افزایش جان‌باختگان چهارشنبه‌سوری امسال

تلفات مربوط به این روز معمولاً از اویل اسفندماه شروع می‌شود، پنجم اسفندماه بودکه فرهاد حیدری، سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث اصفهان خبر از آسیب شدید سر و صورت یک کودک ۱۸ ساله به‌دنبال انفجار ترقه داد، یا سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران با اشاره به مصدومیت دو کودک ۱۰ و ۱۱ ساله گفت: «اینکه یک ماه مانده، اما شاهد این حوادث هستیم خبر خوبی نیست. از بزرگترهای خانواده تقاضا داریم که بیش از پیش مراقب رفتار فرزندان خود باشند. بهتر است که والدین فرزندان خود را نسبت به خطرات استفاده از این وسایل آگاه کنند.»

درهمین‌باره مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور امروز درباره‌ی آخرین تلفات مربوط به چهارشنبه سوری در سال جاری گفت: «بر اساس آمار از اول بهمن تا امروز ٢٢ اسفند، مجموعا ٢٧۵ نفر مصدوم شدند و متاسفانه ٨ نفر نیز جان خود را از دست دادند.»

وی گفت: «از تعداد کل مصدومان ٢٣٩ نفر پس از درمان ترخیص و ٢٨ نفر بستری شدند. همچنین ٣۵ نفر نیز دچار قطعی عضو شدند. ٨١ نفر نیز از ناحیه چشم آسیب دیده و ١٣٢ نفر دچار سوختگی شده‌اند.»

با این وجود به‌نظر می‌رسد با ادامه همین روند و همزمان با رسیدن چهارشنبه آخرسال، تعداد تلفات و مرگ‌ومیرها بیشتر شود. سال گذشته بعد از پایان مراسم چهارشنبه‌سوری ۹ کشته و ۱۸۹۴ مجروح اعلام شد. این آمار برای سال ۱۳۹۸، چهار فوتی و ۱۴۹۸ مجروح است، همچنین در سال ۱۳۹۷، ۳ هم‌وطن فوت و ۱۵۲۵ نفر از آن‌ها مجروح شدند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶، چهار فوتی و ۳۴۴۶ مجروح از این مراسم آسیب دیدند. عکس زیر تعداد جان باختگان و مجروحان این شب را برای ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد.

مرگ بی‌خود و بی‌جهت در عصر سه‌شنبه آخر سال

بازداشت متخلفان تا پایان تعطیلات

برای جلوگیری از افزایش حوادث احتمالی در سال جاری پلیس مانند سال گذشته در این شب اعلام آماده باش کرده است، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دراین‌باره به رسانه‌ها گفت: «بیش از ۲۰ هزار مامور پلیس تهران بزرگ از ساعت ۱۴ تا پایان شب در سراسر تهران به طور محسوس و نامحسوس در آماده باش بوده و با تخلفات و اقدامات مجرمانه برخورد خواهند کرد.»

وی گفت: «البته پلیس اقدامات خود برای چهارشنبه آخرسال را از ماه‌ها قبل آغاز کرده و مقادیر قابل توجهی مواد محترقه را نیز کشف و ضبط کرده است.»

اما یکی از اقدامات پلیس این است که دستگیر شدگان در این شب را تا پایان نوروز در بازداشت نگه می‌دارد، رحیمی در این‌باره به رسانه‌ها گفت: «افرادی که به دلیل تخلف و اقدامات مجرمانه در چهارشنبه سوری بازداشت شوند تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند بود و خودرویشان نیز برای همین مدت توقیف خواهد شد.»

مرگ بی‌خود و بی‌جهت در عصر سه‌شنبه آخر سال

ترقه فروشی در فضای مجازی و کلاهبرداری

اگرچه در این روزها همگی نگران افزایش تلفات مراسم آخر سال هستند، اما عده‌ای از این وضعیت سودجویی می‌کنند. طوری‌که پلیس هشدار داده گروهی به‌بهانه فروش محصولات محترقه در فضای مجازی درپی کلاهبرداری هستند. سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران دراین‌باره به رسانه‌ها گفت: «بر اساس قانون خرید و فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع بوده و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.»

وی ادامه داد: «این افراد شیاد برایشان مهم نیست که گروه هدف کودکان و نوجوانان هستند یا با فروش آن‌ها جان انسانی را به خطر می‌اندازند و با ایجاد سایت‌ها و صفحاتی در زمینه خرید و فروش و آموزش طرز تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه فعالیت می‌کنند که متاسفانه بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار در این خصوص بوده‌ایم. خانواده‌ها باید دقت داشته باشند تا کودکان آن‌ها با استفاده از این سایت‌ها به دنبال خرید و ساخت مواد محترقه خطرناک نباشند و در دام کلاهبرداران و سودجویان گرفتار نشوند.»

بیشتر بخوانید:

هشدار پلیس راهور: خودروها و موتورسیکلت‌های متخلف در چهارشنبه‌سوری تا آخر تعطیلات توقیف می‌مانند

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1612515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیان IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 6
    کودک 18 ساله؟؟؟؟؟ به 18 سال میگن کودک؟
  • اینا همه IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    اینا همه از شکم سیری هست.یه عده تو فازن، میگن مردم نون ندارن!
  • US ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 6
    لطفا به ترتیب شهر بنویسید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    بدبختی و بی فرهنگی