نظام پزشکی‌ای می‌خواهند ساکت و حرف گوش کن

در آخرین جلسه هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ دکتر سید موید علویان در صحبت‌هایی با اشاره به عملکرد نظام پزشکی تهران بزرگ در ماه‌های اخیر به توقعات جامعه صنفی از سازمان نظام‌پزشکی و مشکلات عملکردی نظام‌پزشکی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علویان با تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک سال نو گفت:« ما این‌جا هستیم تا یک نظام‌پزشکی خوب را شکل دهیم. نظام‌پزشکی «خوب» یعنی نظام‌پزشکی که بتواند به وظایف خود به‌خوبی عمل کند و بتواند خدمات خوبی ارائه دهد، ارائه‌دهندگان خدمت را از همه لحاظ حمایت کند و با قانون‌گذاران و متولیان و حاکمیت تعاملات مناسب و صحیح داشته باشد. اما متأسفانه به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نظام‌پزشکی «خوب» از نظر بسیاری از ارکان حاکمیتی، یعنی نظام‌پزشکی حرف گوش‌کن و بدون فعالیت‌های صنفی و تاثیرگذاری در حوزه‌های کلان تصمیم سازی و تصمیم گیری. متأسفانه در چند ماه اخیر شاهد برخوردهای تشدید شده و برخوردهای صرفاً قهری و تنبیهی با جامعه معظم و سرفراز پزشکی و کادر درمان هستیم و متأسفانه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم در سه مورد اشاره شده‌است که در صورت عدم انجام تکالیفی که برای صنف در نظر گرفته‌شده است برخورد شدید به‌صورت لغو پروانه به عنوان برخورد تنبیهی در نظر گرفته‌شده است. 
برای روشن‌شدن بحث تنها به دو نمونه اشاره می‌کنم: در بخش نسخه الکترونیک با توجه به ضرورت انجام کارهای زیرساختی و نیاز به فراهم شدن همه بسترها شاهد هستیم که در کلیه کشورهای جهان این اتفاق در روندی چندساله و به‌صورت تدریجی می‌افتد، اما در ایران این اتفاق یک‌شبه و بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها و به‌صورت دستوری اجرا می‌شود و حتی بحث‌های امنیتی و حفظ محرمانگی اطلاعات عملاً در نظر گرفته نمی‌شود و به‌رغم تمامی مکاتبات و پیگیری‌ها در خصوص این موضوعات عملاً اتفاق مهمی نمی‌افتد و شاهد هستیم که در برنامه بودجه یک‌سال کشور، مجازات‌های تنبیهی برای پزشکانی که نسخه الکترونیک را انجام ندهند در نظر گرفته‌شده است که در نوع خود بسیار عجیب و بی‌سابقه بوده‌است. مورد دوم در حوزه تعرفه‌ها است که به‌رغم آن که افزایش ۵۷درصدی حقوق و دستمزد پرسنل در نظر گرفته‌شده است که بخش مهمی از هزینه‌های هر مرکز و مطب ها را تشکیل می‌دهد اما در خصوص تعرفه‌ها اعداد بسیار پائین‌تری مدنظر ساختارهای حاکمیتی قرار داد قطعا ارائه خدمات جامعه پزشکی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد اما شاهد هستیم که در چنین وضعیتی در نظر گرفته می‌شود که الزام انعقاد قرارداد با بیمه‌ها با تعرفه مدنظر آن‌ها وجود داشته باشد و در صورت عدم عقد قرارداد به لغو پروانه تهدید شده‌است که این‌هم به نوبه خود بسیار عجیب است.
درنهایت سالی که گذشت سال خوبی برای جامعه ایران و مردمی نبود و برای نظام‌پزشکی اصلا خوب نبود و امیدواریم در سال آینده با تغییر نگاه‌ها و نگرش‌ها و بهبود تعاملات و استفاده از خرد جمعی و مشارکت جوئی از کلیه ذی‌نفعان روند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در حوزه سلامت تغییر یابد.»

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1612889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    اینه مدیریت اصولگراها