نامه کوتاه احمدی نژاد، درباره منع تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان، موجی از انتقادات را نسبت به سیاستهای دولت در دانشگاه ها برانگیخته

امیدسلیمی بنی: رییس جمهور دست به قلم شد و به دو وزیر کابینه اش تکلیف کرد دست از "بازنشستگی بی رویه استادان" و "تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها" بردارند. این دو اقدام به تعبیر وی، "غیر عالمانه و سطحی" تلقی شده، با این همه، نامه کوتاه احمدی نژاد که پاراگرافهای آن با عبارت "شنیده شده است" آغاز شده، با واکنشهایی همراه بوده، زیرا از یک سو، برخی استادان دانشگاه بازنشسته شده، از آن تعجب می کنند،"بوی انتخابات" می شنوند،  و برخی از چهره های دانشگاهی، مجلس، سنتی و مذهبی نیز درباره آنچه "تفکیک جنسیتی" در دانشگاه ها خوانده می شود، بارها حمایت قاطع خود را اعلام کرده اند و با این حکم رئیس جمهوری، مخالفند و می گویند لیبرالیستی و استالینستی است.

نگرانی رئیس جمهور، برای دانشگاه ها انتخاباتی نباشد؟

یکی از استادانی که با موج بازنشستگی یکی دو سال پیش، از محیطهای علمی دور شد، محمد خوش چهره، استاد بنام اقتصاد دانشگاه تهران است که درباره این نامه می گوید:" اگر واکنش رئیس جمهور درباره بازنشستگی اساتید واجد پیام های تبلیغاتی و انتخاباتی باشد بیشتر بر نگرانی موجود می افزاید."

این فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس، تغییرات در ترکیب اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه ها در دوران دولت نهم را "سیاسی" می داند: "چینش افراد جدید در جایگاه عضو هیئت علمی بیشتر منطق و توجیه سیاسی داشته، اگرچه برخی معتقدند جای خالی اساتید بازنشسته را با جذب های سریع و شتاب زده اعضای هیئت علمی جدید پر کرده اند."

این چهره اصولگرا، تغییرات اخیر در دانشگاه ها را "استالینیستی" می خواند: "می خواهند مشکلات دانشگاه ها را با برخی روشهای انحرافی استالینی حل کنند که در بعضی سطوح اجرایی با ملاحظات سیاسی و جناحی بر مصالح و منافع ملی چربش دارد. از جمله این ملاحظات سیاسی می توان به چینش مدیریت ها و کادرهای به ظاهر علمی با انگیزه های سیاسی و باندی اشاره کرد."

سیاستگذاران آموزشی مجلس نیز متعجبانه به این حکم نگاه می کنند. رئیس کمیسیون آموزش مجلس به خبرآنلاین می گوید:"برخورد رئیس جمهور با موضوع بازنشسته کردن اساتید شعاری است و دولت واقعیتها را در نظر نمی گیرد."

بنا به اظهارات علی عباسپور تهرانی، " اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمی به وضعیت نامطلوبی رسیده اند رئیس جمهور به فکر چاره افتاده و تعجب می کنم که چرا با وجود سالها تذکر و مخالفت مجلس رئیس جمهور اکنون به فکر این موضوع افتاده است."

حامیان تفکیک جنسیتی، منتقد این تصمیم دولت

بند دوم نامه رئیس جمهور به منع "رشته ها و کلاسهای تک جنسیتی" اشاره دارد. موضوعی که این روزها به "تفکیک جنسیتی" معروف شده، هر چند وزیر علوم می گوید این اصطلاح را رسانه های بیگانه ای مانند BBC و VOA ساخته اند.

اکنون مقابله با این طرح در دستور کار وزارتهای علوم و بهداشت قرار گرفته، ولی حامیان سرسخت تفکیک جنسیتی می گویند با جداسازی دختران از پسران در دانشگاه ها، مراکز آموزشی و علمی، "اسلامی" می شود. در آخرین اظهار نظرها در این باب، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفته: "رعایت دقیق، منطقی و اصولی حجاب و عفاف و روابط دانشجویان دختر و پسر در محیط های دانشجویی از موارد کلیدی اسلامی شدن فضای دانشگاهها است و جلوگیری از اختلاط زن و مرد و تفکیک جنسیتی در محیط های دانشجویی به شکلی که حق دانشجویان دختر و پسر بخاطر تفکیک جنسیتی تضییع نشود، باید صورت گیرد."

احمد خاتمی، یکی از ائمه موقت جمعه در تهران نیز از منع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها انتقاد کرده و گفته: "باید به رئیس دانشگاهی که کلاس‌های آقایان و خانم‌ها را جدا کرده مدال داد نه اینکه وی مورد بازخواست و اعتراض قرار گیرد که چرا تفکیک جنسیتی می‌کنید."

با این همه، وزارت بهداشت رسما گفته نمی تواند تفکیک جنسیتی را در دانشگاه های خود پیاده کند، زیرا ترکیب بیماران از جنسیت‌های مذکر و مؤنث، امکان تفکیک جنسیتی در دانشگاههای علوم پزشکی را نمی دهد.

با این حال، به نظر می رسد برخی چهره های مذهبی و مراجع تقلید که با فتواهای خود از تفکیک جنسیتی حمایت کرده اند نیز با این اقدام رئیس جمهور، مخالف خواهند بود.

علی مطهری از چهره های با نفوذ اصولگرا در مجلس نیز با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور در خبرآنلاین، موضعگیری احمدی نژاد را "لیبرالیستی" خوانده و می نویسد: "این که حکم اسلام یعنی اولویت عدم اختلاط دختر و پسر را علی رغم نظرات چند مرجع تقلید، امری سطحی و غیر عالمانه نامیده اید بسیار مایه تاسف است و دلیل دیگری بر لیبرال بودن این دولت در حوزه فرهنگ است."

نماینده تهران، نتیجه گیری خود را از آزادی حضور دختران و پسران در یک کلاس درس، اینگونه اعلام کرده: " اگر بناست اختلاط آزاد باشد باید روابط جنسی هم مانند دنیای غرب آزاد باشد والا عوارض روحی و روانی در پی خواهد داشت."

و در پایان نوشته: "این سخن را از روی اعتقاد گفته اید و یا با اهداف سیاسی، در هر دو صورت قابل توجیه نیست ."

اکنون به نظر می رسد احمدی نژاد با انتخاب آگاهانه نسبت به حساسیتهای چهره های سنتی و مذهبی و مجلسیان نسبت به موضوع تفکیک جنسیتی، خود را برای پیامدهای حتمی این دستور آماده می کند. این پیامدها، هر چه که باشد، مطمئنا منجر به نزدیک شدن نظرات دولت با منتقدانش نخواهد شد. شاید به همین دلیل است روسای دانشگاه ها، بیانیه ای منتشر کرده اند و در آن نوشته اند: "روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، همگان را به پرهیز از شعارزدگی در اعلام موافقت یا مخالفت در این عرصه دعوت می نماید ... و برنامه ها و اقداماتی را که در این حوزه (عفاف و حجاب) فراتر از برداشتهای نازل شکلی و مبتنی بر سیاستهای عالمانه، قانونی و منطقی و روشهای اصولی و تدریجی [که] مورد توجه ریاست جمهوری تعریف می شوند را امری لازم و ضروری و موثر می دانند."

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی DE ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    حالا فرض کنیم این حرکت به قول احمدی نژاد سطحی رو انجام دادند و دانشگاه ها رو تفکیک جنسی کردند جامعه رو هم میخوان تفکیک کنند!محیط کاری رو هم میخوان تفکیک کنند!!چرا همیشه باید نیمه خالی لیوان رو دید؟!!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    جالبه میگین انتخاباتیه یعنی مردم هم با تفکیک جنسیتی مخالفن پس چرا با تصمیم مردم مخالفت میکنین؟!!!
  • azin IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    با هر انگیزه ای که باشه تصمیم صحیحی است به نظر من البته ضمن اینکه دولت می تونه بتدریج دانشگاههایی رو با جنسیت مشخص بسازه هرکی دلش می خواد بره اونجا درس بخونه
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    حرف های آقای احمدی نژاد کاملا صحیح است، وموافق افکار حضرت امام (ره) می باشد.
  • مهدی GB ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر شهید مطهری الان بودند حتما نظارتشان با پسرشان مغایرت داشت.
  • بدون نام US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    حنی اگر به فول آقایان این حرکت انتخاباتی است , نشاندهنده اینست که مردم مخالف این طرحها هستند.
  • جعفر IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    با سلام من اسم این تصمیم را انتخاباتی نمی دانم. اسمشو قدرت دموکراسی می گذارم
  • بدون نام US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    نماینده تهران، نتیجه گیری خود را از آزادی حضور دختران و پسران در یک کلاس درس، اینگونه اعلام کرده: " اگر بناست اختلاط آزاد باشد باید روابط جنسی هم مانند دنیای غرب آزاد باشد والا عوارض روحی و روانی در پی خواهد داشت."
  • بدون نام CA ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    به جای حیف و میل کردن بیت المال توی مجلس و دولت فکری به حال فرار مغزها از دانشگاه ها بکنید این روزها آمریکا بدجوری درهاش به روی ما دانشجویان باز کرده ....
  • میثم GB ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 1
    اخه اقای مطهری شما چرااااااااا؟
  • امیرکیا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    چرا مسائلی که به همه مردم مربوط میشود را رفراندم نمی گذارند تا کی باید شاهد تصمیم گیری برای مردم باشیم؟! البته فکر میکنم رفراندم هم بگذارند رای خودشان ازش در بیاد...
  • یک جوان IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    با تفکیک جنسیتی فقط باعث حساس تر شدن و میل منفی بیشتر جوانان نسبت به جنس مخالف میشن...
  • mehrdadl ES ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    به جای این تصمیمات فکری به حال پیشرفت علمی کشور بکنید بقیه کشور ها با سرعت دارن جلو میرن ما هنوز...
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    کسایی که با بودن در کنار جنس مخالف وسوسه می شن خب به بقیه چه برن با پول بیت المال (ما که راضی نیستیم)یک دانشگاه تک جنسی بزنن اینا برن اونجا اینجوری بهتره چون اختلاف سلیقه ها تو دانشگاه کم می شه
  • بدون نام US ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    یکی به نعل و یکی به میخ
  • محمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    2 0
    با تصمیم رئیس جمهور موافقم مشکل کشور ما الان این موضوع ها نیست مردم به نون شب محتاجند
  • من IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    جناب آقای امیرکیا کسی حکم خدا رو به رفراندوم نمی ذاره
  • حبیبیان IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر نپره.میگن میترسه.اگربپره. میگن خودشیرینی میکنه.خدایا تکلیف این بنده خدارابا یک مشت کاتولیکتر از پاپ خودت روشن کن.
  • محمد<90> IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    نماینده محترم تهران در توجیه حرفاشون مبنی بر انجام طرح تفکیک جنسیت الگوی خود را کشور پاکستان اعلام کردند که در کلاس بین دختر پسرا پرده می کشیدند!
  • قاسم IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    این طرح اش کشک خالهست بخوری پاته نخوری پاته
  • آبي براي هميشه GB ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    پس خوبه خودتون هم ميدونيد كه مردم با اين طرح "تفكيك" كاملا مخالفن...
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    نظرم راجع به مطهری عوض شد . معلوم شد که فقط قصد مخالفت با دولت رو داره حالا تو چه مساله ای فرق نداره
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    مخالفت احمدی نژادبا مراجع تقلید ازجمله حضرات آیات سبحانی ومکارم شیرازی،مخالفت بااسلام ورسول الله است.
  • شهرام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    درباره ماهیت طرح می تونم بگم که این به ظاهر طرح اول انقلاب اجرا شد ولی با هوشیاری امام به جایی نرسی ولی ظاهرا اجرا کنندگان این طرح هیچ اعتقادی به افکار ونظرات امام ندارند و قصد داشتند این طرح را دوباره اجرا کنند که این با توسط رییس جمهور متوقف شد اما مشخص نیست که این کار احمدی نژاد به خاطراحترام به امام بوده ویا برای...
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    بابا ناسلامتی رئیس جمهور مملکته یعنی حق نداره به وزارتخانه های زیر نظرش دستوری ابلاغ کنه؟!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    بقیه چهره های سیاسی که میخوان رییس جمهور دور بعد بشن یا در انتخابات مجلس بشن هم بیان نظر خودشونو واضح بگن خب چه اشکالی داره.مثلا قالیباف هم بیاد نظرشو بده.
  • دانشجوی کارشناسی ارشد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر نظر موافقان اینست که قطع رابطه جنسیتی بین زن و مرد باشد پس باید به فکر رابطه بدتری به نام همجنس بازی باشیم، من به عنوان یک دانشجو نظر رئیس جمهور را بهتر می دانم، توصیه می کنم موافقان پای درس مدیرت تولید و خدمات بنشینند وقدری JITو... تلمذ کنند تا دریابند که ای داد بیداد از این شعارهای تکراری وعبث، موافقان آب در آسیاب دشمنان نریزید که حالا تا آن مدینه فاضله اسلامی راه زیادی داریم.
  • بدون نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    بجای تفکیک جنسیتی و طرح حجاب و عفاف به فکر کار باشین.4تا کار واسه جوان ها بسازید.
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    دوستان عزیز، رئیس جمهور الان تنهااست. نه از نظر مردم، بلکه از طرف افراطیون مدعی دینمداری! خواهشاً از تصمیم درست ایشان، حمایت جانانه کنید. تا دیروز که مخالف تفکیک جنسیتی بودید، حالا که رئیس جمهور دستور داده این طرح اجرا نشه، عدل و انصاف حکم می کنه که همه با هم از ایشان حمایت کنیم. "من با احمدی نژاد موافقم."
  • بدون نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
    0 0
    خبرآنلاين چندروز گذشته نظر امام رو درمورد صداي زن و مرد درج كرد . نظرآقاي احمدي نژاد موافق انديشه هاي امام است.
  • محمد IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
    0 0
    با نظر احمدی نژاد در این مورد کاملا موافقم ولی باید این رو هم در نظر داشت که الان دانشگاه شده مرکز فساد . باید فکری به حال این هم کرد. دیگه کمتر کسی برای درس خوندن داره میره دانشگاه انگیزه خیلی هابرای دانشگاه رفتن تغییر کرده .
  • نكته بين IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    1 0
    آيامشكل فقط تفكيك جنسيتي دردانشگاه است .اگرعده قليلي نتوانستند خودشان رابامحيطدانشگاه وفق دهندبايدهمه رابه يك ديدنگاه كرددرثاني سايرمحيطهاراچكاركنيم؟
  • مریم IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    1 0
    فعلاً که هرچی دانشجوی درسخوان و باهوشه داره می ره امریکا و کانادا و اروپا اونهایی هم که معمولی ترن می رن مالزی و استرالیاو قبرس و...