۸۴ نفر
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
رخدادی وحشتناک، باعث خجالت دولت و ملت!

طی ١٤ روز تعطیلات نوروزی امسال که گذشت، بیش از ١٠ هزار تصادف با ٧٥٠ فوتی و بیش از ١٥ هزار نفر مصدوم در کشور داشته ایم که این رخداد وحشتناک را به راحتی به فراموشی سپردیم!

هر ساله قبل از سفرهای نوروزی یک کلیپ به تعدادی از دوستان و آشنایان و شاگردان قدیم و جدید تهیه می کنم و فقط جهت یادآوری مجدد نکات اصلی در تصادف جاده ای را برای این عزیزانم ارسال و یادآوری می کنم و امیدوارم آنها نیز به نوبه خود به هم وطنان دیگر ارسال نمایند !

نمی دانم چطور بنویسم رسم نیست در کشور به پلیس و بخصوص در این مورد به پلیس راه و یا به قوه قضاییه ایراد گرفت و دلیل آنهم خیلی روشن است، دو دلیل اصلی وجود دارد: اولی خب خیلی مشخص است ! و دومی هم به هر حال شایسته است درست یا غلط اقتدار آنها همیشه برای سرویس دهی قوی محفوظ و پایدار بماند. ولیکن آیا این پیام تشویقی از سوی پلیس محترم قبل از سال درست بود ؟

« راننده گرامی در راستای سیاست های تشویقی پلیس راهور، اگر از ۲۶ اسفند سال جاری تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۱در ترددهای نوروزی خود بدون تخلف و تصادف رانندگی کنید به صورت سیستمی در قرعه کشی ۶ خودرو ( تارا وشاهین ) و ۳۰ موتورسیکلت برقی شرکت داده خواهید شد. هدف ما سلامت شما و سرنشین خودروی شماست » !

مثل آن می ماند که بگویم اگر فعل حرام انجام ندادید جایزه میگیرید آنهم از طرف پلیس! در همین راستا آیا این مقدار کشته و اگر بگویم بدتر از آن این تعداد زخمی و مجروح که سالهای سال خود و خانواده ها و عزیزان خود را به مشکلات غیر قابل بیان دچار خواهند کرد راه حلی ندارد؟ همین ١٤ روز نوروز ٧٥٠ فوتی، بیش از ١٠،٠٠٠ تصادف و بیش از ١٥،٠٠٠ نفر مصدوم !
در زلزله های سنگین جمله ای دارم که می گویم خوشا به حال آنانی که در شوک اولیه به رحمت خدا می روند و مابقی داستان پر از غم را نه می بینند و نه تجربه خواهند کرد ! جمله ای هشدار دهنده و انگیزشی که می بایستی قبل از رخداد سانحه کاری کرد تا صدمات به حداقل برسد، بعد از آن فقط می شود حرف زد.

دلایل تصادف جاده ای زیادند ولی بنده ١٥ موردی که داده های فنی روی آنها زیاد است و قابل تحلیل ریاضی هستند را در خبری جداگانه برای لیست مخاطبانم قبل از شروع سال جدید به شرح ذیل فرستادم:

۱۵ عامل اساسی در تصادف رانندگی
۱- سرعت
۲- خواب آلودگی
۳- تلفن همراه و خواندن و ارسال پیام
۴- رانندگی در شب
۵- رانندگی در جاده های لغزنده
۶- رانندگی نامتعادل-مشروبات الکلی
۷- رانندگی نامتعادل-داروهای مسکن، مخدر
۸- رانندگی جوانان بی تجربه در جاده ها
۹- سبقت غیر مجاز
۱۰- انحراف به چپ
۱۱- سلامت خودرو: لاستیک ها، برف پاکن ها، سیستم گرمایش، چراغها، ترمزها
۱۲- خوردن و آشامیدن راننده هنگام رانندگی
۱۳- عدم کاهش سرعت در ورودی تونل ها
۱۴- عدم توجه به ورود حیوانات به جاده
۱۵- عدم کاهش سرعت در پیچ های تند جاده

اثر سرعت در تصادفات فوتی

رخدادی وحشتناک، باعث خجالت دولت و ملت!

٧٠،٠٠٠ تصادف جاده ای در امریکا بدلیل تلفن همراه

رخدادی وحشتناک، باعث خجالت دولت و ملت!

بدون شک باید قبول کرد جاده ها دارای نقاط کور و پر خطر هستند، آسفالت ها در برخی موارد بد و حفره های جاده ای وجود دارند، نظارت جاده ای به هر حال محدودیت دارد، و مسایلی از این دست که همگی از عوامل این تصادفات نیز می توانند بشمار آیند ولی اگر همین شرایط موجود که در این پاراگراف بیان شد را فرض کنیم، در روزهای عادی با سرعت های معقول از این نقاط کور عبور و مرور ایمن انجام می گیرد، از پستی و بلندی اسفالت ها گذر می شود، و موارد مشابه که اصلا منجر به تصادف و مرگ و میر نمی شود ! پس کم و بیش می شود به علت های اصلی تر در زیر زوم کرد:

١- هیجان سفر بخصوص با تغییرات فصلی و حتما ترشحات آنزیم های خاص مغزی
٢- سرعت برای رسیدن به مقصد
٣- افزایش رانندگی افراد بی تجربه در جاده ها بدلیل فصل تعطیلات
٤- سلامت خودرو
٥- تلفن همراه و استفاده از آن حین رانندگی

بنده روان شناس یا جامعه شناس نیستم ولی وقتی از نگاه مدیریت بحران به عوامل فوق نگاه و فکر می کنم دلیل بالاتری از همه این عوامل را خیلی واضح می بینم که آن، عدم آموزش صحیح در امر رانندگی، رانندگی ایمن، خودروی سالم و یادآوری تبعات یک رانندگی بد قبل از سفر است، البته در کنار موارد ثانویه ای که در بالا ذکر شد.
در همین رابطه، بطور میانگین در سالهای اخیر هر ساله بین ٢٠ الی ٢٥ هزار نفر تلفات جاده ای در سال داریم که با فرض ١٠ مصدوم به ازای یک فوتی (طبق آمار امسال ٢٠ نفر !!!) حداقل در سال ٢٠٠،٠٠٠ هزار نفر مصدوم و قطع عضوی و فلج و ... که از آمار یک جنگ هم فراتر می رود ! یعنی هر سال ما یک جنگ داخلی داریم ! این اسباب خجالت همه ما باید باشد از بالا تا پایین از چپ تا راست و دور تا دور، آه و اندوه ! آیا اگر سال آینده را فقط به اصلاح این امر تخصیص دهیم برنده نخواهیم بود ؟

اما چه کنیم، همین اقدامی که پلیس در پیش گرفته یعنی تحت فشار قرار دادن خودرو سازان برای تولید کیفی خودرو، دوم پیدا کردن سازوکاری برای آموزش درست رانندگی بصورت مستمر از صدا و سیما، قوانینی مثل هر ٣ ساعت رانندگی، یک استراحت اجباری ٣٠ دقیقه ای برای هر خودرو ( مثل این ایده ؟) ، استفاده از شبرنگ های بیشتر در جاده ها برای رانندگان شب، و مواردی که مسلما پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی با هم فکری هم و استفاده از تجارب بین المللی باید به جمع بندی برسند که امیدوارم در راس همه آنها “ آموزش دایمی رانندگان" قرار داشته باشد.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 74
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    32 14
    احسنت بر شما استاد دلسوز
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      64 5
      یک مثال تجربی، خودروی فیات پاندا (نیمه برقی) در حدود 13000 یورو که در شهر بولونیا ایتالیا ماهی 99 یورو از دم قسط میشه برداشت.(در ایران هم قیمت 207 یا سورن و... میشود!!) حداقل حقوق در پایین ترین سطح(بدون داشتن تخصص و فقط صحبت کردن حداقلی به زبان ایتالیایی) ساعتی 7 یورو و هفته ای 40 ساعت کار مجاز است! (1120 یورو در ماه معاف از مالیات(کف)) هزینه زندگی ساده یا دانشجویی تک نفره بین 450 تا 700 یورو در ماه(شهر بولونیا) و بیشتر بر اساس سبک زندگی افراد. ایتالیا منابع نفت و گاز هم ندارد! ظلم آشکار چیست؟ قضاوت با شما
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      به نظر من مهمترین دلیل تصادفات جاده ای در ایران سبقت های غیرمجاز، لایی کشیدن ها، رانندگی نمایشی و همچنین عدم رعایت فاصله ی طولی با خودروی جلویی هستند.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      راننده ای که با سبقت های غیرمجاز، حرکات نمایشی و خطرناک جان سرنشینان سایر خودروها رو به خطر میندازه باید با جریمه های بسیار جدی تری مواجه باشه. جریمه ی به خطر انداختن جان چند انسان باید دویست هزار تومن باشه؟؟! خیلی مضحک و غیرقابل قبوله .
    • خسته از گرونی US ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      عامل انسانی کمترین درصد عامل تصادقات در کشور ماست، چون اولا مشروبات الکی تو کشور ما خیلی کم مصرف میشه و هم معمولا چون با تعداد نفرات‌ زیاد مسافرات انجام میشه تو هر ماشین ۴ یا ۵ نفر معمولا دوتا راننده هم هست ک اینم فشار رو از رو یک راننده برمیداره‌. گذشته از اون ایرانی ها تو همه موارد ( نمونش با سیتم آموزشی و ورزشی معیوب و کم هزینه کشور بالاترین راندمان رو داریم، گواهش هم درخشش ورزشکارامون تو میدان بین المللی)خصوصا رانندگی تبهر زیادی دارن مردممون. پس نتیجه عقلانی اینه اول خودروهای آشغال تولید داخل، و بعد هم جاده های ک اکثرا از هم جدا نیستن مسیر رفت و برگشت و مشکلات راه بسیار زیاده تو جاده ها( سراشیبی ها و تندی زیاد خیلی از پیچ ها و بی کیفیتی آسفالتها)
    • جوادي IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      قرمز ها حتما از دوست داران استاد هستند يا شاگرد تنبلش كه افتادن مگه جي گفته كه قرمز بگيره خندم قطع نميشه
    • DE ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 0
      مثل چی دروغ می گی. ایتالیا مالیات 30 درصدی داره
  • Amin IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    28 9
    درووود بر جناب پرفسور ناطقی واقعا آمار وحشتناک کسی که به فکر مردم نیست متاسفانه خودشون هم دامن میزنن به این فاجعه
  • حسین بابا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 7
    عالی
  • مهرداد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 6
    درود بر جناب آقای پروفسور ناطقی الهی مطالب و دیدگاه شما بسیار علمی و انسانی است باشد که مسئولین محترم از آن بهره ببرند.جدای از مقوله زلزله و مدیریت بحران زلزله خاموش یا فرونشست که نتیجه تنشهای آبی ، خاکی و اقلیمی است و پی آمدهایی چون خشکسالی و آلودگی هواهم بدنبال دارد، شخصیت انسانها در مباحث رانندگی و نگهداری از راهها و سرویس ساختمان و... خودش را نشان می دهد، ما علاوه بر نقاط خطرناک جاده ای ، خودروهای خطرناکی را سوار می شویم و رانندگی خطر ناک بهمراه ساختگاه های خطرناک سکونتی باضافه آلودگی هوا، و خوردن مواد تراریخته و داروهای خطرناک و فرهنگ های اشتباه و سبک زندگی خطرناک و غلط همگی دست بدست هم داده تاکشوری خاص باشیم، البته طبیعت بدیع ، چهار فصل ، تاریخ کهن و ظرفیت گردشگری هم بی تاثیر نبوده ، شاگرد قدیمی مهرداد، کرمان
  • یک دوست IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    10 9
    اقای دکتر هر روز نگاه می کردم تا مقاله ای از شما ببینم که امروز دیدم خدا رو شکر خیلی تاخیر داشتین امسال ! معتاد به نوشته های منطقی شما شدیم ممنون که هستید، شما امید بخش هستید در پناه خدا
  • بقاییان IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 5
    عالی چشم براه مقاله اتان بودم
    • كرمي IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      اقا شما رو يكي دوست داره خرفهاي درست و معقول شما رو توجه كردن همش قرمز زده با خونوادش لابد ! فكر كنم همكارتون باشه ها ها 18
  • سهیلا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 6
    آمدی جانم بقربانت ، با چنین تیپ و مقاله ، راست گویم خوش آمدی
  • کرمانی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    10 6
    جناب استاد، بهتر بود می فرمودید اسباب شرم
  • مهاجر IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    9 4
    مثل همیشه علمی، منطقی، رک و پر از حقیقت — عالی استاد جان
  • عقیل IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 7
    سلام جناب دکتر مطالب بسیار مفید واموزنده اند ومن مشتاق دریافت
  • شهروند دانشگاهي IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 6
    استاد فرزانه توفیق استفاده از مطالب آموزنده و ارزشمند حضرتعالی با مطالعه مقالات شما غنیمتی است که هرگز آن را ازدست نخواهیم داد و اگر مثل صف شیر و برنج و روغن لازم باشد که سبد بگذاریم و ساعت ها منتظر بمانیم تا مقاله برسد ، این کار را می کنیم . شاداب و سرزنده باشید
  • زهرا تورنگ IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 4
    کاملا بجا و کاربردی
  • فرهاد مصباح ایراندوست IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 3
    عالی بی نظیر
  • حسینی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    8 1
    با سلام ، چشم انداز مثبتی برای نجات هموطنان در تصادفات جاده ای وجود ندارد. به نظر می رسد کسی توان اصلاح بخش خوردسازی کشور را ندارد و خودروسازان بر عرصه بی رقابت خود و ساخت خوردوهای بی کیفیت ادامه می دهند.
  • محمد رضا نواب زاده IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 2
    سلام خدمت استاد بزرگوار بنده متذکر یک عامل دیگه هم شدم که بمتاسفانه رای بیشتر راننده ها و رانندگی های ما صادقه هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است ! و بعلاوه هر راننده ای که وسط راه توقف و استراحت کنه بی تجربه و تازه کاره بهش بخندیم ، جریمه مال مرده و لذت بردن از مسیر هم کار سوسولهاست !!!! پس گاز بده !
  • خسروانی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 1
    با سلام و عرض احترام متاسفانه با ساخت خودروهای بی کیفیت داخلی بنظر نمی رسد هیچ راه حلی برای کاهش تلفات جاده ای در کوتاه مدت وجود داشته باشد.
  • پيرواني IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 2
    افرين به غيرت شما استاد بنام در گفتن حقايق و دلسوزي شما
  • دايي IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 3
    بله جايزه پليش بي مورد بودش
  • غلي مالك IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 2
    مرديم از انتظار زود زود بنويسيد نكته مهمي را مثل هميشه بيان فرموديد، دست شما را مي بوسم
  • ضيا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 7
    در پناه امام زمان عج محفوظ باشيد
  • وطن دوست PK ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 2
    نکات بسیار ارزنده و آموزنده، پاینده باشید استاد.
  • گل افشان IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 2
    کجا بودید ؟ مدتی بود خبر نبودی از مقاله های خوب و بجای حضرتعالی لطفا همیشه بنویسید مفید هستند
  • شهروند IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 5
    تشویقی پلیس اصلا کار درستی نبود خودش عامل خلاف می شه بسیار بجا بود تشکر
  • ابراهیمی اصل IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 3
    معتاد به نوشته ها و مقالات شما هستیم
  • علی دیونه کرمانی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 4
    غولومتم چه ادبیات غریبی
  • افرا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 4
    کاملا بجا با امار و گرافهای علمی انشا الله توجه شود
  • فرخ لقا پارسی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 3
    همش غلطه
  • کشاورزی امین IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 1
    متاسفانه بله بسادگی فراموش کردیم همانطور که فوتی های کرونا را فراموش کردین
  • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 1
    ۲۵۰،۰۰۰ نفر کشته و زخمی هر سال ! اندوه و غم است
  • رضا سید IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 1
    جدای فرهنگ رانندگی ناهنجار هم وطنان گرامی که خود داستانی غم انگیز است ،دراین کشور باتنوع اقلیمی وقومی ووسعت ، مسولین با حرف و....فقط دنبال رفع مسولیت هستند وبعدازمصیبت انگار نه انگار . دیگر کسی پیگیر علل ورفع آنها نیست حتی خود ملت همیشه درجوش وخروش.
  • فرشته IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 1
    خوشحالم که بعد از مدتی باز نوشتید عالی و دلسوزاتهر
  • اردشیر IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 4
    سه هفته لوچ شدم هر روز خبرانلاینو نگاه کردم ممنون که انروز نوشتید
  • مریم IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 2
    اسفباره
  • ارین IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 3
    خدا حفظتون کنه که رک می نویسید و دلسوز مردم هستید
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 3
    انار فاجعه واری است استاد ممنون برای تذکراتون
  • احمدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 1
    فوق العاده بجا و لازم ممنون
  • شکوه IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 3
    وحشتناک وحشتناک
  • فرزاد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 3
    عالي
  • مهدي IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 3
    انشا الله توجه بشه كار پليس هم درست نبود
  • ريسي IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 4
    موضوعاتتون مطلب دل همه ملته احسنت
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 2
    دلمون تنگ شده بود براي نوشته هاي علمي و منطقي شما
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 6
    سلام این جانب پیامک برای ثبت نام در طرح ملی برایم آمده اما متاسفانه چهل میلیون پول ندارم که ثبت نام کنم و در آمد کل ماهانه ام سه میلیون و با زن و دوتا بچه هیچی برای پس انداز نمیماند خواهشمندم هر کس که این پیام را خواند به دست رهبر عزیزم برساند
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 6
      خاک بر سرت منتطر بمون!!
  • علی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 3
    بسیار مفید و قابل تأمل.
  • DE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    8 0
    جاده های غیر استاندارد و خودرو های حلبی ساخت وطن را فراموش کردید !
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 2
    همه چیز این مملکت به هم جور درمیاد اگه غیر این بود جای تعجب داشت
  • مهرداد تقی زاده IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 1
    ضمن تشکر ، نقشه راه ایمنی راه‌های کشور از سال ۹۶ برای تصویب هییت دولت رفته و هنوز از آن خبری نیست. این نقشه راه بسیار جامع و علمی دیده شده است.
  • ابراهیم بت شکن IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    آقای دکتر عالی! در کشور ما عوامل تولید مرگ یکی دوتا نیست.زلزله، سیل، کرونا، تصادفات و .... باید به دولت مردان کمک کند تا رنگ خوشی و رفاه را هرگز نبینیم و این مقاله شما را میشود در چهار چوب مدیریت بحران دید
  • صدري IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    من اينايي كه قرمز ها تو رد موضوع زدن عاشقشون هستم اخه حرف حساب كه رد كارت نمي گيره !؟ درس بخونين نيفتين ! شنيدم ٤٠٪؜ قبولي مي ده و بي سواد تحويل جامعه تا حالا نداده همه شاگرداش استاد هاي معتبر اروپا و امريكا و هستند
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    درودبرشرفت کاش کاش کاش کاش مسئولین حکومتی عدل علی سوراخ گوششون بازبشه تلنگری بخورن وبه فکرجان ومال بیت المال وخلق خدا باشن ولی افسوس که جان مردم پشیزی برای مسئولین این مملکت ارزشی نداره افسوس
  • علیزاده IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    بله نظرشما عزیز متین ولی خبر درجادهای استان کرمان چندین تصادف رخ داده ولی پیگیر جاده تصادف کجا چرا رخ داد نیستن جاده رفسنجان زرند مشهد اینجاده الان چندسال میخواهند دوبانده کنند ولی خبری نیست بودجه تعین میکنند ولی پیگیر نیستن سالی چند مجروح وکشته دارد امیدواریم امسال فکری بردارند
  • reza IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    بانظر شما بسیارموافقم مطالب مطرح شده مفید وارزنده بود..جناب آقای دکتر ناطقی الهی
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    بسیار هم درست تشکر از یاداوری
  • علی شاهی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    تشویقی باید با حساب و کتاب باشد من فکر می کردم کار خوبیه حالا که فرمودید وقتی فکر می کنم میبینم چقدر اشتباه بوده ! الحق که نمونه کشورید
  • عزیزی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    رفت تا سال دیگه
  • سمایی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    افرین بر مردم دوستی و دقت شما تشکر از مقاله لازم و بجای شما
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    ایا توجه ای خواهد شد نه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    کامل و مهم امیدوارم تا سال اینده کاری انجام بگیرد بده والا
  • سعیدی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    کجای دنیا چنین امار وحشتناکی داره باعث شرم است
  • اسکندری IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    شما فکر می کنی اصلا کک کسی می گزه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    استاد شما فکر می کنی اینا سواد درک منحنی های مقاله را اصلا دارن
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    شما چه انسان خوش خیالی هستین اینا فقط می خوان ماشین وارد کنن
  • امیری IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    ای کاش کسی این فریادهای علمی شما را بشنود افسوس
  • کوپلر IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    کاش گوش شنوایی بود ....
  • مخبر IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    بحثي كليدي كه انشا الله بايد دقيقا پيگيري شود
  • امير آبادي IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    اميدوارم منتظر نمانيم تا سال اينده و همين الان شروع كنيم چون تابستان در راه است و باز فوتي و زخمي
  • علي بي غم IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    سال ديگه فروردين باز همين اش و همين كاسه