شریف با کدام ابرچالش‌ها روبروست؟

با توجه به چالش‌های پیش روی شریف، باید منتظر ماند و دید آیا وی می‌تواند با وجودی که نزد جامعه نه جذابیت عمران خان را دارد و نه پشتوانه خانوادگی بلوال بوتو و در بهترین حالت به قول منتقدان یک «مدیر عمل‌گرا» است، در حل مشکلات فعلی پاکستان موفق ظاهر شود یا خیر.

به گزارش خبرآنلاین، روز دوشنبه پارلمان پاکستان شهباز شریف را به عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان انتخاب و این سیاستمدار کهنه‌کار، سوگند یاد کرد تا ریاست یک دولت ائتلافی متشکل از احزاب مختلف را که طیف سیاسی از چپ تا مذهبی‌های رادیکال را در برمی‌گیرد، بر عهده بگیرد. امری که با توجه به رقابت‌های شدید این احزاب با هم نمی‌تواند چندان هم ساده و بی‌دردسر باشد. به دست آوردن قدرت برای شهباز شریف آسان‌ترین قسمت ماجرا بود چراکه وی پس از تصدی پست نخست‌وزیری با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و فقط ۱۵ ماه وقت دارد تا با عبور از این مشکلات، خود را به ملت پاکستان اثبات کند.

مشکلات اقتصادی

مهم‌ترین چالش پیش روی شهباز شریف حل مشکلات اقتصادی پاکستان است. منتقدان عمران خان معتقدند وی نتوانست اقتصاد را به‌درستی مدیریت کند. در زمان نخست‌وزیری وی، از یک طرف تورم و از طرف دیگر افزایش بهای نفت و گاز که پاکستان واردکننده آن‌ها است کمر اقتصاد این کشور را شکست. او حتی برای کاهش فشار اقتصادی در ماه گذشته قیمت بنزین را ۱۰ روپیه کاهش داد اما این مسئله تأثیری در بهبود وضعیت اقتصادی مردم پاکستان نداشت. حال شریف وارث دولتی است که با چنین بحران‌های اقتصادی شدیدی روبرو است.

شریف ۷۰ ساله در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر پاکستان گفت:«چالش‌های اقتصادی بزرگ هستند و ما باید راهی برای خروج از آن پیدا کنیم و برای احیای اقتصاد باید عرق و خون بریزیم». وی همچنین خبر داد که قصد دارد پاکستان را به بهشت امنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. شریف همچنین در حالی خبر از افزایش دستمزدها داد که دولت پاکستان با کسری بودجه روبرو و نرخ تورم در این کشور دو رقمی شده است و حتی پیش‌بینی می‌شود که دولت او مجبور است قیمت بنزین را که عمران خان ۱۰ روپیه کاهش داده بود به نرخ قبلی بازگرداند. بنا به آمار بانک دولتی پاکستان ذخایر ارز خارجی این کشور به‌طور هفتگی ۶.۰۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، کسری تجاری پاکستان در فاصله جولای تا مارس ۷۰.۱۴ درصد افزایش یافته است و به ۳۵.۳۹۳ میلیارد دلار رسیده است.

شریف با کدام ابرچالش‌ها روبروست؟

>>> بیشتر بخوانید:

رحیم‌پور: پاکستان دچار تعارض دولت منتخب و ارتش قدرتمند است

شاکری: برکناری عمران خان شرط اصلی آمریکا برای پاکستان است

اولین موضع‌گیری نخست‌وزیر جدید پاکستان درباره ایران

همچنین بنا به پیش‌بینی بانک توسعه اسلامی تولید ناخالص داخلی پاکستان از ۵.۶ درصد در سال گذشته به ۴ درصد کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود تورم از ۸.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۱ درصد در سال جاری افزایش یابد.

مشکلات سیاسی

یکی دیگر از مشکلاتی که شریف با آن روبرو خواهد بود، گسست عمیق میان دو حزبی است که دست به دست هم دادند تا بتوانند عمران خان را برکنار کنند. دو حزب مسلم لیگ و حزب مردم گرچه برای برکناری عمران خان متحد شدند اما پیوسته رقیب هم بوده‌اند. نکته شایان توجه و دقت این است که حال که این دو حزب با کمک هم توانستند عمران خان را برکنار کنند شریف چطور می‌خواهدکابینه‌ای تشکیل دهد که هم رضایت هر دو طرف تأمین و هم اختلاف میان اعضای کابینه وجود نداشته باشد؟

بدون شک چیدن چنین ترکیبی بسیار برای شریف سخت خواهد بود بخصوص که محبوبیت بلوال بوتو زرداری پسر بی‌نظیر بوتو و نوه ذوالفقار علی بوتو که ریاست حزب مردم را به عهده دارد به شدت باعث ترس و محافظه‌کاری شریف می‌شود.

یکی دیگر از آزمون‌های سخت شریف انتصاب فرمانده بعدی ارتش است. فرمانده کنونی که ژنرال قمر جاوید باجوا است به زودی بازنشسته خواهد شد و تعیین جانشین وی از جانب شریف یکی از حساس‌ترین چالش‌های دوره نخست‌وزیری وی خواهد بود چراکه درست همین مسئله بود که باعث اختلاف بین فرمانده کنونی ارتش و عمران خان و در نهایت سست شدن موضع نخست‌وزیر سابق شد.

از دیگر مشکلاتی که شهباز شریف با آن روبرو است محبوبیت مردمی عمران خان است که هنوز جایگاهی قوی در بین مردم دارد. تظاهرات مردم پس از برکناری وی از پست نخست‌وزیری به‌خوبی گواه این است که عمران خان هنوز طرفداران خود را دارد که با قدرت پشت او ایستاده‌اند. این در حالی است که شهباز شریف هیچ‌گاه دارای چنین محبوبیت خیره‌کننده‌ای نبوده است.

در زمینه سیاست خارجی ارتش از او توقع دارد که ضمن حفظ تعامل با چین، روابط با واشنگتن را احیا کند. روابطی که با سفر عمران خان به مسکو آن هم درست در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد به تیرگی و کدورت کشیده شد. همین هفته قبل بود که ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش گفت که روابط خوب با ایالات‌متحده همچنان در دستور کار پاکستان قرار دارد. بر همین اساس اگر وی موفق به رفع کدورت‌ها با واشنگتن نشود بدون شک حمایت ارتش را از دست خواهد داد. او همچنین باید بتواند نظر و دید منفی که عمران خان با مطرح کردن موضوع نقشه امریکا برای دخالت در امور داخلی پاکستان و توطئه‌چینی این کشور برای برکناری‌اش، در جامعه به وجود آورده را اصلاح کند که اگر چنین نشود احیای روابط با آمریکا با مخالفت و نارضایتی مردم همراه خواهد شد.

حال با توجه به چالش‌های پیش روی شریف، باید منتظر ماند و دید آیا وی می‌تواند با وجودی که نزد جامعه نه جذابیت عمران خان را دارد و نه پشتوانه خانوادگی بلوال بوتو و در بهترین حالت به قول منتقدان یک «مدیر عمل‌گرا» است، در حل مشکلات فعلی پاکستان موفق ظاهر شود یا خیر.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =