۸۲ نفر
۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
مانور بی‌سوادی «دورهمی»، بازهم تکرار شد

​ایسنا نوشت: شعری که به مولانا منسوب شده، نه تنها پیش‌تر جعلی بودنش بارها اعلام شده است، بلکه حالا علی‌رغم یادآوری قبلی، بار دیگر در برنامه «دورهمی» به نام مولانا خوانده شد. ​

البته خوانده شدن شعر جعلی یا اشتباهاتی در این زمینه، اتفاق تازه‌ای در «دورهمی» نیست؛ با این حال، اخیرا خوانش دوباره شعری جعلی که به مولانا منسوب شده در مسابقه «دورهمی» واکنش‌برانگیز شده است.

ماجرا از این قرار است که در یکی از برنامه‌های مسابقه «دورهمی» (که پخش آن از نوروز ۱۴۰۱ آغاز شده)، شرکت‌کننده مسابقه گفت که می‌خواهد شعری از مولانا بخواند و چنین خواند:

«هر لحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر/ آرام‌تر از آهو بی‌باک‌ترم از شیرم
هر لحظه که می‌کوشم در کار کنم تدبیر/ رنج از پی رنج آید زنجیر پی زنجیر»

این خوانش او مورد تشویق مهران مدیری به عنوان مجری برنامه واقع شد و در حالی که از نیما شعبان‌نژاد، بازیگر خواست تا این شعر را معنا کند، گفت: «این‌قدر زیباست این شعر، یعنی همه زندگی رو می‌شه از رو این زندگی کرد.»

سپس مدیری به معنا کردن این دو بیت پرداخت؛ کاری که با شوخی شعبان‌نژاد همراه شد که «مولانا به هر کسی یک چیزی می‌گوید، این اخلاقش را من نمی‌فهمم»؛ البته درباره شعری که اصلا از مولانا نیست!

این در حالی بود که مدیری همچنان توصیه کرد تا این دو بیت «از مولانا» خوانده شود، چون به عقیده او درک این شعر زندگی فرد را عوض می‌کند.

اسماعیل امینی، شاعر، مدرس دانشگاه و عضو کمپین مبارزه با نشر جعلیات در واکنش به این ماجرا نوشته است: «شعر جعلی و پرت و پلا بافتن مجری مدعی»

پیش‌تر، در سال ۱۳۹۹ نیز دکتر سیدمحمود انوشه، در قسمتی از برنامه تلویزیونی «دورهمی»، با خواندنِ همین بیت‌ها، آن‌ها را منتسب به مولانا معرفی کرد و گفت که بنای زندگی‌اش را تغییر داده و همچنین تا کنون به هر کسی که می‌توانسته توصیه کرده است.

در پی این ماجرا، کمپین مبارزه با نشر جعلیات که چند سالی است با همکاری فرزندان عده‌ای از نویسندگان و شاعران و نیز استادان دانشگاه در حوزه معرفی آثار ادبی جعلی فعالیت می‌کند، با یادآوری این‌که پیش‌تر این بیت‌های منسوب به مولانا را جعلی اعلام کرده است، در یادداشتی به انتقاد از این ماجرا پرداخت.

پیش از آن هم، «روزها فکر من این است و همه شب سخنم»، شعری که به همام تبریزی و مولانا منسوب است، توسط مهمان برنامه «دورهمی» خوانده و توسط مهران مدیری به حافظ نسبت داده شده بود.

همچنین بار دیگر در مسابقه «دورهمی»، بخشی از نثر مسجع سعدی در گلستان «منت خدای را عزوجل...» از سوی یکی از شرکت‌کنندگان به عنوان شعر خوانده شد و با واکنش یا تذکری نیز همراه نشد.

از دیگر بیت‌های جعلی‌ که به نام مولانا در فضای مجازی و حقیقی دست به دست می‌شوند می‌توان به «دل من در گرو یار بگو یار کجاست/ چشم من در پی دیدار بگو یار کجاست»، «تا آب شدم، سراب دیدم خود را/ دریا که شدم، حباب دیدم خود را/ آگاه شدم، غفلت خود را دیدم/ بیدار شدم، به خواب دیدم خود را» و ... اشاره کرد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1623800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SG ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    13 2
    حالا چه کسی ثابت کرده که این شعر از مولانا نیست؟ صرفا” روی نظر شخصی دوسه نفر که نباید نظر داد .
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    8 0
    واقعا این دوبیت از مولانا عالی بود
  • محمد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    3 0
    ایراد که می گیرید. درستش رو هم باید بگید
  • tanha IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 0
    با درود خدمت عزیزان دل.با تمام احترامی که برای شعرایمان و همچنین دوستانی که زحمت این کار زیبا یا همان مبارزه با جعلی سازی اشعار قائل هستم،خدمت شما عارضم،ایکاش مشکلات فقط همین بود.البته این فقط نظر شخصیه منه والاغیر.البته که نباید در انتساب شعر به شاعری ودرست و غلط بودن اطلاعات کوتاهی کرد.ولی این موضوع چندان هم غیر قابل گذشت نیست.چه بسا اگر این عزیزان دل در این زمان و کنار ما زندگی میکردند در این اشفته بازار مملکت و مردم کلا سخت نمیگرفتند.عزیزان دل کاش نیرویمان را در راه بیداری مردم در مقابل ستمگران و ظالمان بکار بگیریم.به مقدسات سوگند که مت نه سیاسی هستم نه آشوبگر من خود یکی از کسانی هستم که نسلمان در این میان سوخت و به جرات میگویم کلا هیچ یک از دوران طلایی زندگیم را حس نکردم .الان در سن ۵۲ سالگی در حالی که حداقل ۲۲،۲۳ سال شغل شریف خیاطی و تحمل فشار زندگی تقریبا سلامتی از نظر جسم و روح برایم باقی نگذاشته است،تنها بدون هیچ پشتوانه،پس انداز، خونه، حقوق، بیمه ......یکی از هزاران قربانی جهل و بی فرهنگی جامعه و خانواده هستم.کاش ستادی برای رسیدگی به مشکلات مردم وجودداشت.عفو بفرماییدگرپرگفتم.
  • NL ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    3 1
    اتفاقا خیلی برنامه خوبی شده. مدعیان هنر و ادب از پاسخ دادن به پیش پا افتاده ترین سئوالات هم عاجزند و سعی می کننئ بیسوادی خودشون رو با مسخره بازی و خنده های توخالی جبران کنن. خیلی خوبه. شاید این جوری یک کمی از افاده این جماعت کم بشه و برن چهار کلمه یاد بگیرن.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    13 0
    چرا انقذر خودتونو گاز میگیرید.خب به خود مدیری اطلاع بدید مطمئنا اصلاح میکنه .الکی هم بزرگش نکنین اسم خوتون مطرح شه
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 1
    خب شعر جعلی باشه که چی ؟اصلا مولانا نگفته یه آدم عادی گفته باشه .شعری که به طبع و مذاق یکی خوش بیاد وبپسنده شعر خوب. برای اون آدم هست ،شاید یکی اصلا نشنیده جعلیه ،این مطلب رو نخونده این شد بی سوادی اون فرد ،هنین آقا همین پرت وپلاهارو نوشته ازش شیمی ریاضی .فیزیک بپرسم نمونه جواب بده و قطعا نمی تونن جواب بده یعنی باید گیم بی سوادی حالیش نیست ،کسی که قلم دستش هست یا می دونه به رسانه دسترسی داشته باشه لطفا به قول خودش هر پرت وپلایی رو نگه ،می اونها به خود یارو یا دست اندر کاران برنامه با دلیل ومدرک بگه این جعلی هست و خودش به نام فلان کس یا فلان آقا صحیح نیست
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    این شعر مال مولاناست لطفا خبر بیخود چاپ نکنید گیر بیخودم به دورهمی ندید