۶ نفر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
«درخواست» قالیباف از عراق

ایسنا نوشت:رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهمترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم.

محمدباقر قالیباف امروز پس از در دیدار با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اینکه در روزهای اول تشکیل پارلمان و انتخاب رئیس پارلمان عراق میزبان رئیس و تعدادی از نمایندگان هستیم، خوشحالیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورها، با اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است. به خصوص خواستار ارتباط عمیق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه همکاری در حوزه محیط زیست هستیم که از فرصت سفر و مذاکرات بین من و رئیس پارلمان عراق استفاده شد.

وی ادامه داد: امید و آرزوی ملت ایران و مسئولین جمهوری اسلامی این است تا همان طور که پارلمان عراق کار خود را در سریع‌ترین زمان با توافق سیاسی بین همه گروه های سیاسی و آنچه خواست ملت عراق بوده تشکیل شده، در آینده دولت عراق نیز سرنوشت خود را مشخص کند. ملت، دولت و پارلمان ایران پشتیبانی لازم از دولت و پارلمان عراق خواهد داشت.

رئیس مجلس گفت: آرزو داریم همیشه ایران قوی و عراق قوی کنار هم باشند و همه دست به دست هم دهیم چرا که ایران و عراق نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و استحکام کشورهای اسلامی دارند. روابط دو جانبه و قوی ایران و عراق در سطح منطقه و جهان موثر است و باید در سطح پارلمانی دو کشور، سطح قاره آسیا و سطح پارلمان‌های جهانی گام برداریم.

«درخواست» قالیباف از عراق

بیشتر بخوانید:

محمد الحلبوسی: نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق در این نشست خبری مطرح کرد: در ابتدا تشکر می‌کنم از استقبال گرم و دعوتی که برای سفر به ایران انجام داده‌اید، تأکید می‌کنم روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر پایدار بوده و خواهد بود.

وی تأکید کرد: امیدوارم با تقویت روابط بتوانیم موانع پیشِ روی توسعه و همکاری دولت‌ها را از پیشِ رو برداریم و توسعه روابط به نفع ملت دو کشور تمام شود. ثبات در ایران تأثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد همان طور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تأثیرگذار است.

رئیس مجلس عراق بیان کرد: در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود و زمینه حل مشکلات بین همسایگان را نشست و مذاکره و تفاهم می‌دانیم، بخش زیادی از مشکلات نیازمند گفت‌وگو و رایزنی است، ملت‌ها دنبال روابط بهتر هستند و بهبود زندگی، آینده و شرایط اقتصادی را طلب می‌کنند و می‌خواهند مانع بازگشت سایه جنگ شوند.

الحلبوسی گفت: احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و پاسداشت حقوق شهروندان باید اصول روابط بین کشورها باشد و تلاش کنیم روابط بین کشورهای منطقه بهتر و توسعه یابد. در این زمینه لازم است بستر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و پارلمانی کشورها فراهم شود.

وی اظهار داشت: باید در جوامع بین‌المللی جهانی، کشورهای منطقه مواضع مشترکی داشته باشد چرا که چالش‌های مشترکی نیز داریم و باید به منطقه آرامش و ثبات برگردد زیرا خداوند نعمت‌های مادی و معنوی بسیاری به منطقه ما عطا کرده است و باید رفتار ما متناسب با این ظرفیت‌ها باشد و تلاش کنیم به فتنه‌گران اجازه اقدام در منطقه را ندهیم.

رئیس مجلس عراق با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال‌های گذشته در کشورها بیان کرد: شاهد مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بودیم و سال‌های خوبی نبود، باید پرونده این سال‌ها بسته شود و به نقض حاکمیت ملت‌ها پایان داده شود و موانعی که باعث عدم توسعه روابط ملت‌ها است برداشته شود. نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند و نباید اجازه دهیم گروه‌های مسلح علیه کشورها دست به اقدام بزنند.

محمد الحلبوسی در پایان بیان کرد: باید موانع روابط اقتصادی و اجتماعی پارلمانی برداشته شود و هر آنچه لازم است از وضع قوانین تا اتخاذ تصمیم پارلمانی برای بهبود روابط انجام گیرد.

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1625802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =