۱۵ گروه، رصد ماه شوال در استان خوزستان را برعهده دارند

ایرنا نوشت: رئیس کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان گفت: ۱۵ گروه رصد ماه شوال در استان خوزستان را برعهده دارند.

رضا طیب طاهر بامداد یکشنبه با بیان اینکه ۱۰ گروه در دزفول همراه با ۳۰ رصدگر، پنج تلسکوپ و ۶ دوربین ۲چشمی نجومی رصد ماه شوال در این شهرستان را بر عهده دارند گفت: در اهواز ۲ گروه هشت نفره، در لالی یک گروه چهار نفره، در آبادان یک گروه چهار نفره و در خرمشهر نیز یک گروه چهار نفره رصد ماه شوال را بر عهده خواهند داشت.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان در خصوص وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه شوال گفت: ماه شوال از نظر نجومی از ساعت ۰۰:۵۹ روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد، ولی ملاک ما برای شروع ماه قمری جدید از لحاظ تقویمی، با توجه به فتوای مقام معظم رهبری، علاوه بر محاسبات نجومی، رؤیت پذیری هلال ماه با چشم مسلح است.

وی افزود: هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۲۹ رمضان، به دلیل روشنایی و ارتفاع کم در ایران و مناطق مختلفی از کشورهای همسایه غربی فقط با تلسکوپ و دوربین های ۲چشمی نجومی و قوی، قابل رؤیت بوده و این هلال با چشم غیر مسلح غیرقابل رؤیت است.

طیب طاهر با بیان اینکه برای رصد این هلال نیاز به مناطق مرتفع بالای ۲هزار متر از سطح دریا و افقی عاری از غبار است گفت: این مهم باعث شده تا در استان خوزستان، رصدگران با مشکل مواجه شوند و احتمال رؤیت این هلال را بسیار ناچیز نماید، البته رصدگران باتجربه ستاد استهلال با تجهیزات پیشرفته و با تکیه بر تخصص، در غروب روز یکشنبه لحظه به لحظه حتی در شرایط جوی نامناسب، این هلال را ردگیری کرده و از کوچکترین فرصت برای رصد این هلال بهره خواهند برد.

مسوول کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان افزود: اگر از سایر مناطق کشور، گزارش های ارسال شده به دفتر مقام معظم رهبری، مبنی بر رؤیت هلال توسط افراد و گروه های رصدگر دوره دیده، به حد کفایت برسد، روز دوشنبه اول ماه شوال و عید فطر خواهد بود.

وی اظهارداشت: این هلال در غروب روز یکشنبه فقط در بخش هایی از قاره آمریکا و غرب آفریقا با چشم عادی قابل رؤیت خواهد بود و در ایران تا همسایگان شرقی مثل افغانستان فقط با چشم مسلح و در کشورهای شرقی تر مثل مالزی، اندونزی حتی با چشم مسلح هم غیر قابل رؤیت است.

طیب طاهر اضافه کرد: به دلیل غیر قابل رؤیت بودن این هلال در غروب روز یکشنبه با چشم غیر مسلح در ایران و همسایگان غربی، برای افرادی که ملاک آنها برای شروع ماه قمری رؤیت با چشم و بدون ابزار است، یقینا ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه بوده و عید فطر روز سه شنبه خواهد بود.

وی از علاقه‌مندان خواست جهت رؤیت این هلال زیبا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت همراه با ستاد استهلال شهرستان دزفول با استفاده از تلسکوپ های پیشرفته، به رصد بپردازند.

وی افزود: هلال ماه شوال ساعت ۲۰ روز یکشنبه در محل پارک تپه چشمه دزفول واقع در انتهای بلوار بعثت بعد از میدان چمن شهرداری رصد خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =