سایت 24 نوشت:

 بی بی سی در یک تحلیل سیاسی از گرایش انتخاباتی اصلاح طلبان، آنها را به سه دسته متمایز تقسیم کرد:

۱. نخست گرایشی است که نظر به شرکت در انتخابات مجلس نهم ندارد. مصطفی تاج​زاده چهره شاخص مدافع این نگرش است. حلقه نیروهای نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز چنین نگرشی دارند. موضع گیری افرادی چون محمد موسوی خوئینی​ها و هادی خامنه​ای نیز شباهت هایی با این رویکرد دارد.

۲. راهبرد دوم، مشارکت مشروط است. معتقدان به این دیدگاه شروطی را تعیین می کنند تا در صورت تحقق آن بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند. شاخص ترین فرد این جریان محمد خاتمی است .عبدالله نوری نیز اخیرا از این موضع سیاسی دفاع کرده است.

بخشی از نیروهای مدافع این رویکرد مانند کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه، حزب مردم سالاری فقط شرط انتخابات آزاد را مطرح می سازند. ملاک آزادی نیز تایید صلاحیت کاندیداهای این جناح است. این رویکرد از پشتیبانی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز برخوردار است.

۳.  دسته سوم افرادی هستند که به مشارکت نامشروط در انتخابات می اندیشند. درجه اصلاح طلبی این جریان کم است و بیشتر نیروهایی از جناح خط امام را در برمی گیرد که در تحولات سیاسی دو دهه اخیر تغییر نکرده اند.

حزب همبستگی، خانه کارگر، حزب اسلامی کار، بخشی از حزب اعتماد ملی با محوریت رسول منتجب نیا و فراکسیون اقلیت مجلس هشتم از جریان های عمده این گرایش هستند. چهره های شاخص این جریان رسول منتجب نیا، محمد رضا خباز، داریوش قنبری، قدرت الله علیخانی، علیرضا محجوب و مسعود پزشکیان هستند.

تحلیل کاملتر بی بی سی را اینجا بخوانید.
29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 0
    در دو دسته طبقه دوم اختلاف ویژه ای وجود دارد و آنکه برخی خود را از معترضین جدا کرده اند و برخی نه، این بسیار مهم است.
  • بدون نام GB ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 0
    چه تحلیل درست ودقیقی. شماها کمی ازروشهای حرفه ای بی بی سی ها یادبگیرین خیلی خوبه.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    تحليل واقع گرايانه اي بود