ریل باس فرصتی برای استفاده از ۳۴ کیلومتر خط راه آهن درون شهری اهواز

ایرنا نوشت: مدیر کل راه آهن جنوب گفت: اجرای متروی شهری هزینه بسیار زیادی برای اهواز در پی دارد، این در حالی است که خطوط راه آهن موجود در شهر اهواز که بالغ بر ۳۴ کیلومتر است، برای اجرای ریل باس می تواند تهدید این خطوط راه آهن را به فرصت تبدیل کند.

عبدالکریم درویش زاده روز چهارشنبه در پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه استفاده از ۳۴ کیلومتر خطوط راه آهن درون شهری اهواز برای ریل باس یک فرصت استثنایی است اظهار کرد: خطوط راه آهن عمدتا از خارج از شهر رد شده اما بر اساس رشد شهری در حال حاضر ۳۴ کیلومتر از خط راه آهن در شهر اهواز وجود دارد که با توجه به بالا بودن هزینه تاسیس مترو میتوان از این ظرفیت برای حمل و نقل شهری به خوبی استفاده کرد.

درویش زاده با اشاره به غیرفعال شدن طرح ریل باس(اتوبوس ریلی) در این شهر گفت: در سال های گذشته پس از ارایه پیشنهاد احداث ریل باس و موافقت شهرداری وقت، کار مطالعه این طرح انجام و ۱۰ ایستگاه برای آن تعریف شد که بر اساس تفاهمنامه میان شهرداری و راه آهن، احداث ایستگاه ها به عهده شهرداری و تامین ریل باس ها به راه آهن واگذار شد.

وی ادامه داد: راه آهن پس از این تفاهم یک دستگاه اتوبوس ریلی را در مسیر ایستگاه قدس اهواز به کارون راه اندازی کرد که به دلیل وجود مشکلات تاسیس ایستگاه و عدم استقبال مسافران متوقف شد.

وی با اعلام آمادگی برای فعال سازی مجدد طرح اتوبوس ریلی در اهواز گفت: اجرای متروی شهری هزینه بسیار زیادی برای اهواز در پی دارد و این در حالی است که خطوط راه آهن موجود در شهر اهواز برای اجرای ریل باس می تواند تهدید این خطوط راه آهن را به فرصت تبدیل کند.

مدیرعامل راه آهن جنوب گفت: راه آهن اهواز بر اساس نقشه های موجود، در خارج از شهر احداث شده است ولی به دلیل توسعه شهر هم اکنون ۳۴ کیلومتر از مسیر این راه آهن در داخل شهر اهواز واقع است.

درویش زاده با بیان اینکه نگهداری پل های راه آهن به عهده شهرداری است، گفت: حریم قانون راه آهن ۱۷ متر است و قانون پس از این حریم، ۳۰ متر پس از آن نیز برای عبور تاسیسات شهری در نظر گرفته است که پیشنهاد راه آهن استفاده شهرداری از حریم ۳۰ متر برای عبور تاسیسات خود است.

«برخورد عابران با قطار چالش راه آهن خوزستان است»

مدیرکل راه آهن جنوب ایجاد تعامل میان دستگاه های دولتی را اقدامی درست دانست و گفت: راه آهن جنوب به دلیل توسعه شهر و واقع شدن بخش زیادی از خطوط راه آهن در داخل شهر همواره در تلاش برای باز کردن گره های ترافیکی اهواز بوده است.

وی گفت: برخورد قطار با عابران و خودروهای عبوری در خطوط ریلی خوزستان به بزرگترین چالش راه آهن تبدیل شده است که همفکری با مدیریت شهری برای مدیریت این شرایط ضروری است.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با مدیریت شهری اهواز برای رفع چالش های ایجاد شده خطوط راه آهن درون شهری اهواز برای شهروندان گفت: پیگیری واگذاری زمین های در اختیار این اداره کل که امکان واگذاری آنها به شهرداری برای رفع مشکل ترافیکی این شهر است، در حال انجام است.

«تردد قطارهای باری از داخل شهر اهواز به صفر می رسد»

مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: تکمیل طرح های در دست اقدام راه آهن موجب می شود تا تردد قطارهای باری از بندر امام به شمال و بالعکس از کمربندی در حال احداث عبور کرده و تردد قطارهای باری در داخل شهر اهواز به صفر برسد.

وی اظهار داشت: هم اکنون طرح احداث ۲ خطه کردن مسیر اهواز به اندیمشک ۸۶ درصد و خط اهواز به بندر امام ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه آهن جنوب افزود: طرح راه آهن اهواز- ایذه - اصفهان از دیگر طرح های در دستور کار است که مناقصه قطعه اول این طرح تا رامهرمز به طول ۵۰ کیومتر برگزار و شرکت کیسون برنده این طرح شده است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1630586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =