فرهادی که به استقلال شخصیت داد و به هیچکس نباخت!

شاگردان مجیدی در هفته بیست‌وهفتم در لیگ‌برتر قهرمانی خود را مسجل کردند.

امیررضا احمدی؛ سرانجام با برتری استقلال مقابل فولاد، و شکست پرسپولیس مقابل سپاهان، حکم قهرمانی آبی ها در لیگ بیست و یکم امضا شد تا انتظار ۹ ساله استقلالی ها به پایان برسد. آخرین قهرمانی استقلال به فصل دوازدهم لیگ بر می گردد و آن ها پس از آن، رنگ جام را ندیده بودند تا اینکه در این فصل و با هدایت فرهاد مجیدی، بار دیگر بر بام فوتبال ایران ایستادند. این قهرمانی، نهمین قهرمانی استقلال در ادوار لیگ و چهارمین قهرمانی آن ها در لیگ برتر بود.

پیش از این، رایکوف دو بار در لیگ منطقه ای و تخت جمشید، منصور پورحیدری دوبار در لیگ قدس و آخرین دوره جام آزادگان، حجازی یک بار در لیگ هفتم آزادگان و قلعه نویی سه بار در لیگ های پنجم، هشتم و دوازدهم لیگ برتر استقلال را قهرمان کرده بودند.

این نخستین قهرمانی استقلال در لیگ برتر، با یک مربی غیر از امیر قلعه نویی است که این بار با فرهاد مجیدی به دست آمده؛ مردی که در آخرین قهرمانی استقلال پیش از این، یعنی در لیگ دوازدهم کاپیتان آبی ها بود و حالا در قامت مربی، دوباره با این تیم جام را بالای سر می برد.

آسمان آبی فوتبال ایران

ثبات مدیریتی و آرامش، برگ برنده آبی ها

یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت استقلال در فصل بیست و یکم، ثبات مدیریتی و آرامشی بود که مصطفی آجورلو سعی کرد به تیمش تزریق کند. او از همان ابتدا تلاش کرد تا شرایط لازم برای موفقیت استقلال را فراهم کند؛ تلاش برای گرفتن زمین تمرینی، جذب بازیکنان مد نظر سرمربی در نقل و انتقالات، جذب اسپانسر، گرفتن حق تبلیغات محیطی و پرداختی های مناسب به بازیکنان، از جمله عواملی بود که باعث شد استقلال با مدیریت آجورلو به قهرمانی در لیگ برسد. اگر از گاف مدیریتی او در بحث سربازهای استقلال فاکتور بگیریم، او توانست آرامش خوبی را به تیم تزریق کند، موضوعی که در فصول اخیر پاشنه آشیل استقلال بود و مانع از موفقیت این تیم می شد.

جابجایی پیاپی مدیران و نبود آرامش در این تیم، باعث شده بود تا آبی های پایتخت در چند فصل اخیر مشکلات زیادی داشته باشد اما ثبات مدیریتی و تلاش آجورلو برای ایجاد آرامش، باعث شد تا استقلال دور از حاشیه در مسیر قهرمانی قدم بردارد.

آسمان آبی فوتبال ایران

تقویت روحیه برنده و کاریزمای مربی گری/ما به این ها نمی بازیم!

در سال های گذشته هرگاه صحبت از دلایل موفقیت پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ صحبت می شد، روحیه برنده و باور موفقیت، مهم ترین نکته ای بود که شنیده می شد؛ اینکه تیم حتی در روزهای سخت و بازی هایی که از رقبا ضعیف تر است، باز هم تلاش می کند تا نتیجه را واگذار نکند و برنده از زمین خارج شود؛ فرهاد مجیدی هم در این فصل تلاش کرد تا این روحیه را به شاگردانش تزریق کند، از شاگردانش در شرایط سخت حمایت کند و با دیکته کردن چنین باوری، تیمش را ۲۷ هفته بدون شکست به قهرمانی لیگ برساند.مجیدی در کوران انتقادها و آنجایی که بر این عقیده بود کسانی هستند که چوب لای چرخ تیم می گذارند در یکی از نشست های خبری اش با مشت روی میز کوبید و گفت:«هر کاری دلشان می خواهد بکنند اما من به اینها نمی بازم.»

استقلال در این فصل قطعا ضعف هایی داشت و بی نقص نبود؛ آن ها در بعضی بازی ها در خط دفاع دچار مشکل می شدند و بعضی وقت ها در حمله ضعیف ظاهر می شد اما همین روحیه برنده، باعث شد تا در سخت ترین بازی ها هم نبازند و نهایتا همین موضوع آن ها را به قهرمانی در لیگ رساند. قهرمانی ای که در فاصله سه هفته تا پایان لیگ به دست آمد و در صورت حفظ این رکورد شکست ناپذیری تا هفته پایانی، می تواند استقلال را به یک جام طلایی برساند.

بیشتر بخوانید:

آسمان آبی فوتبال ایران

عملکرد خوب در نقل و انتقالات

یکی از مهم ترین نکاتی که باعث شد تا آبی ها پایتخت، بالاتر از قرمزها قهرمان لیگ شوند، عملکرد خوب در فصل نقل و انتقالات بود. گل محمدی در نقل و انتقالات بازیکنان مختلفی همچون نعمتی، رضا اسدی، گوهری و... را جذب کرد که هیچ کدام نتوانستند در شرایط سخت به مدد این تیم بیایند اما در سوی دیگر، استقلال با جذب بازیکنانی مانند کوین یامگا، رودی ژستد، صالح حردانی، دا سیلوا و... موفق شد قهرمان لیگ شود.

کوین یامگا در این فصل با ده گل، برترین گلزن آبی ها و دومین گلزن لیگ است، رودی ژستد در بازی های حساس همچون دربی کار را برای استقلال در آورد و داسیلوای برزیلی، در روزهای سختی که استقلال مرادمند و یزدانی را از دست داده بود، توانست خلا آن ها را پر کند و کمربند دفاعی آبی ها را محکم تر ببندد تا آن ها در ادامه لیگ و در غیاب دو مدافع اصلی خود، مسیر خود را به خوبی ادامه دهند و به قهرمانی برسند. البته همین موضوع می تواند یک زنگ خطر برای استقلال باشد چرا که قرارداد چند بازیکن این تیم در پایان فصل، به پایان می رسد و آن ها باید برای ادامه روند موفقیت خود، هرچه زودتر نسبت به تمدید قرارداد ها اقدام کنند و در ریل موفقیت بمانند.

آسمان آبی فوتبال ایران

دستیارانی که مجیدی را به عرش رساندند

در مسیر قهرمانی استقلال نمی توان نقش دستیاران مجیدی را کتمان کرد؛ گابریل پین، مرد با تجربه ایتالیایی یکی از مردان در سایه استقلال بود که در این فصل بدون هیاهو، در کنار مجیدی بود و توانست مسیری درست را با او ترسیم کند تا استقلال به دور از هر حاشیه ای و با اقتدار، به قهرمانی برسد. پین که از او به عنوان مغز متفکر استقلال یاد می شود، توانست تفکرات دفاعی خود را به تیم القا کند و استقلال تنها با ده گل خورده، به عنوان بهترین خط دفاع لیگ برسد و با این رکورد به قهرمانی برسد.

همه رکوردهایی که استقلال جابجا کرد

استقلال در حالی به این قهرمانی رسید که مجیدی و شاگردانش، رکوردهای ریز و درشت زیادی را جابجا کردند تا نشان دهند شایسته قهرمانی اند. رکوردهایی همچون بهترین شروع تاریخ باشگاه با کسب ۱۰ امتیاز از ۴ بازی ابتدایی فصل، بیشترین شکست ناپذیری با ۲۷ بازی که از رکورد دنیزلی و پروین بالاتر بود، بیشترین پیروزی پیاپی با ۶ برد که پس از رکورد هفت پیروزی سال ۵۳ رایکوف که بهترین رکورد آبی هاست. علاوه بر این، مجیدی موفق شد به رکورد ۱۰۰ امتیاز در ۴۸ بازی برسد و همه این ها باعث شد تا قهرمانی آبی ها پس از ۹ سال، رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

آن ها همچنین در سه هفته پیش رو فرصت دارند رکوردهای دیگری را به نام خود بزنند. در سه دیدار باقی‌مانده کمتر از ۳ گل دریافت کند، می‌تواند عنوان بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر را از آن خود کند. پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم، هجدهم و بیستم با دریافت تنها ۱۴ گل در کنار استقلال خوزستانی که در لیگ پانزدهم همین تعداد گل را دریافت کرد، صاحب عنوان بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر هستند. استقلال با دریافت کمتر از ۱۴ گل می‌تواند این عنوان را به‌تنهایی از آن خود کند. در صورتی که شاگردان مجیدی در این سه بازی شکست نخورند، می توانند بدون شکست به قهرمانی لیگ برسند و یک جام طلایی را بالای سر ببرند.

بین تیم های آسیایی فقط السد قطر (فصل گذشته) و الهلال عربستان توانسته اند قهرمان بدون شکست لیگ های‌شان باشند و جام طلایی کسب کنند.

آسمان آبی فوتبال ایران

سعید لطفی: ستاره ها؛بازیکنان استقلال بودند

سعید لطفی، بازیکن اسبق استقلال درباره قهرمانی این تیم در لیگ برتر، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: برای قهرمان شدن عوامل مختلفی باید فراهم باشد از جمله اتحاد و همدلی بین هوادار پیشکسوت کادر فنی و مدیریت که امسال به معنای واقعی این اتحاد وجود داشت.

او ادامه داد: امسال شرایط به گونه ای بود که هر کسی مسئله ای شخصی داشت، آن را کنار گذاشت و همه از تیم حمایت کردند که از دلایل اصلی قهرمانی استقلال بود. بخش بعدی اسنجام تیمی در نباختن تیم بود که باعث شد تیم شخصیت پیدا کند و برای قهرمان شدن یکی از عوامل مهم همین نباختن است. این مسئله به تیم روحیه می دهد که بهتر و بیشتر تلاش کند

مدافع اسبق استقلال درباره روحیه شکست ناپذیری استقلال گفت: فوتبال به گونه ای است که تیم های بزرگ دنیا هم در بازی هایی ضعیف اند و نقاط ضعفی دارند. من مقایسه نمی کنم اما تیم های ما نه از نظر کیفیت، نه بازیکن، مربی و امکانات در حد من سیتی و لیورپول نیستند اما آن ها هم با اینکه همه چیز برایشان فراهم است، در سطح خود در بازی هایی می بازند و این طبیعی است.

لطفی افزود: برد و باخت وجود دارد اما مهم این است که به تیم روحیه قهرمان شدن را تزریق کنید تا در بازی هایی که ضعف دارد هم برنده شود و نبازد. خداراشکر امسال بچه های ما فوق العاده بودند و به کادر، هواداران، بازیکنان و مدیریت تبریک می گویم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. باید شرایط به گونه ای باشد که شخص مهم نباشد بلکه به جز مجیدی، هر کس دیگری هم بود از او حمایت کنند.

بازیکن اسبق استقلال درباره ادامه این روند و شرایط تیم در فصل آینده عنوان کرد: قطعا سال آینده سال سخت تری است اما از آنجایی که کادر ما به تیم اشراف دارد، قطعا نقاط ضعف و قوت خود را می شناسد تا در فصل آینده، آن ها را ترمیم و تقویت می کند تا راحت تر بتواند به مسرش ادامه دهد و به چالش کشیده نشود.

او در پایان درباره احتمال جدایی گابریل پین و مصطفوی، دستیاران مجیدی در پایان فصل گفت: این تشخیص سرمربی تیم است و فکر می کنم باید این اختیار را به سرمربی بدهیم که بداند چه کسانی را بیاورد یا نه. حتما برای این موضوع و نفرات جایگزین این عزیزان هم فکر می کنند تا چالشی پیش نیاید.

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1631523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    47 8
    یه قهرمانی شایسته و پاک... دم مجیدی و آجرلو گرررررررم
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    21 7
    از وقتی سلطانی فر رفت لیگ نفس کشید
  • 666666 IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    12 25
    ماست مالی پرونده درگیری بازیکنان با هواداران در فرودگاه !!! (که در مورد مشابه باعث محرومیت 6 ماهه برای مدافع پرسپولیس و تیم ملی امید شد) ماست مالی پرونده جنجالی سفر دبی که حتی وزیر (باباحمید) هم از وسعت فاجعش جا خورده بود !!! دریافت کمک امتیاز معیشتی در مرحله بحرانی جدول و لیگ ، که در هیچ جای دنیا همچین رای صادر نشده بود و باعث شارژ استقلال و نا امیدی سایر تیم ها شد. پنالتی ها کاملا مشکوک و 3 امتیازی !!! عدم اخراج های بازیکنان استقلال در بازی های حساس آخرین مثالش جلوی پدیده بود !!! ورود پول بی پایان برا استقلال و در مقابل حراج بازیکنان پرسپولیس بدلیل بی پولی اون هم برای تیمی که 5 سال قهرمان شده و 2 بار به فینال اسیا رفته !!! تعویض مدیر عامل به تعداد فراوان برا پرپولیس و عدم داشتن مدیر عامل در فصل نقل و انتقالات برای چند ماه !!! و .... فقط از یک سری ها بر میاد این قهرمانی رو پاک و بی حاشیه بدونه !!!!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    3 6
    2
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    8 4
    هواکه پاک باشد آسمان همیشه ابیست
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 1
      پاک؟