خودروهای ارزان در راه است؟/ محدوده قیمتی خودروهای وارداتی اعلام شد

تازه‌ترین خبر نشان می‌دهد بخشی از برنامه واردات خودرو برخلاف گمانه‌زنی‌های انجام شده مربوط به واردات خودروهای اقتصادی است

همگام با این اتفاق قرار است طرح تولید خودروهای اقتصادی در داخل نیز از طریق پلتفرم داخلی در داخل شرکت‌های خودروسازی‌ آغاز شود. این دو اقدام اجرایی برای افزایش عرضه و همینطور پر کردن خلأ پراید به‌عنوان یک خودروی اقتصادی است.

قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷تاکنون به‌طورمداوم افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد مهم‌ترین دلیل رشد قیمت در طول این سال‌ها کاهش شدید تولید خودرو بوده است. میزان تولید خودرو در ۴سال اخیر تحت‌تأثیر تحریم‌های اقتصادی نصف شده است به‌طور مثال حجم تولید ایران‌خودرو از ۷۰۵هزار دستگاه به ۴۵۰هزار دستگاه رسیده و سایر خودروسازان داخلی نیز با افت شدید تیراژ تولید مواجه بودند. اما کاهش تولید همه ماجرا نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درکنار کاهش شدید تولید خودرو، بخش دیگری از دلایل رشد قیمت خودرو به حذف پراید از چرخه تولید بازمی‌گردد. طبق آمارها تاکنون ۲۰میلیون خودرو در ایران شماره‌گذاری شده است که ۷میلیون دستگاه از خودروهای شماره‌گذاری شده پراید هستند. این آمار نشان می‌دهد بخش عمده تقاضای بازار مربوط به ‌خودروهای ارزان‌قیمت یا اقتصادی است. بررسی تولیدات خودروسازان نشان می‌دهد در شرایط فعلی هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که متناسب با قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه باشد این موضوع موجب شده حتی پرایدهای کارکرده نیز با تقاضای زیاد و رشد قیمت مواجه شوند. از آنجا که پراید به شاخص و مبنای قیمت‌گذاری خودرو تبدیل شده، قیمت سایر خودروها در تناسبی با قیمت پراید به‌عنوان قیمت پایه، ارزشگذاری می‌شوند و در نتیجه افزایش قیمت پراید به سرعت به قیمت سایر خودروها نیز سرایت می‌کند. طبق آمارهای موجود هم‌اکنون به‌طور میانگین ۵۲درصد خانواده‌های ایرانی یعنی ۱۳میلیون و ۴۰۰هزارخانوار، فاقد خودرو هستند. تعداد خانوارهای فاقد خودرو در روستاها ۶۸درصد و در شهرها ۴۸درصد است. همه اینها لزوم توجه به تولید، عرضه و واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت ‌ درتلاش است تا از یک طرف با تولید خودروهای ارزان‌قیمت روی پلتفرم‌های داخلی کمبود عرضه خودروهای اقتصادی را جبران کند و از طرف دیگر قرار است بخشی از سهم خودروهای وارداتی به تامین خودروهای اقتصادی اختصاص یابد.

۲گام اصلی برای تامین خودروهای ارزان

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های وزارت صنعت برای تامین خودروهای ارزان‌قیمت گفت: برنامه‌های مختلفی برای تغییر ریل بازار و صنعت خودرو در جریان است، یکی از این موضوعات، افزایش عرضه خودروهای اقتصادی است، یعنی خودروهایی که بتوانند جایگزین پراید شوند.

او افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است تولید محصول داخلی ارزان قیمت است به این معنا که قرار است چند محصول مختلف روی یک پلتفرم اقتصادی در شرکت‌های مختلف خودروساز تولید شود تا این محصولات جایگزین پراید شوند. این کار در حال انجام است و به‌زودی خبرهایی درباره تولید خودروی اقتصادی و بومی که قیمت آن متناسب با سطح درآمد اکثریت جامعه است، منتشر می‌شود.

او همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: طرح واردات خودرو به‌نحوی دیده شده که عواید آن متوجه گستره وسیع‌تری از جامعه شود و در این طرح نیز ملاحظات مربوط به‌ خودروهای اقتصادی درنظر گرفته خواهد شد. او افزود: درگذشته واردات خودرو عمدتا مبتنی بر خودروهای لوکس بود که منافعش فقط به قشر خاصی از جامعه می‌رسید اما رویکردهای فعلی تغییر کرده و در زمینه واردات خودرو به این موضوع توجه خواهد شد.

توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود تعرفه واردات خودرو تغییر نخواهد کرد و قیمت خودروهای وارداتی ۷۰۰ میلیون تا۱.۵میلیارد تومان خواهد بود گفت: آیین‌نامه طرح واردات خودرو، هنوز نهایی نشده در چنین شرایطی اطلاعاتی که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود اغلب در حد گمانه‌زنی و قابل اتکا نیست زیرا آیین‌نامه واردات خودرو که در آن جزئیات و نحوه واردات مشخص می‌شود در حالت تدوین است.
او درباره زمان تدوین آیین‌نامه گفت: تدوین آیین‌نامه واردات خودرو احتمالا بین ۲هفته تا یک ماه طول می‌کشد. ما در بحث اجرایی نیز با بخش‌های مختلف نشست‌هایی برگزار خواهیم کرد و در نهایت آیین‌نامه با درنظر گرفتن همه مسائل نهایی خواهد شد اما آنچه مسلم است در این آیین‌نامه تلاش خواهد شد که عواید واردات خودرو گستره وسیع‌تری از جامعه را در برگیرد و اینطور نیست که محدود به گروه یا کلاس خاصی از خودرو باشد.

میزان تقاضای واقعی

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی میزان تقاضای واقعی بازار خودرو چقدر است گفت: تقاضای واقعی بازار خودرو یک موضوع داینامیک است به این معنا که این میزان تقاضا متناسب با تغییرات کلان اقتصادی ازجمله تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد افراد تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که سرانه درآمد افراد جامعه افزایش و قدرت خرید مردم رشد می‌کند تقاضا هم رشد می‌کند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی ۲موضوع تشدیدکننده تقاضاست. در وهله نخست بحث خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها مطرح است و در وهله دوم بحث همگن‌سازی‌ خانوارهای دارای خودرو مطرح است.

او افزود: اگرچه سرانه مالکیت خودرو در ایران مناسب است اما همگن نیست و عادلانه توزیع نشده است یعنی برخی خانواده‌ها به‌طور مثال چند خودرو دارند اما برخی خانواده‌ها خودرویی ندارند یعنی اگر در بازار، محصول اقتصادی تولید شود بازار خودرو می‌تواند رشد کند و حتی تا ۲میلیون دستگاه در سال نیز توزیع شود با این حال باید توجه کرد که حجم تقاضا در کلاس‌های مختلف قیمت خودرو متفاوت است و میزان تقاضا برای خودروهای کلاس A با خودروهای کلاس B و ‌C که قیمت بیشتری دارند متفاوت است بنابر این نمی‌توان یک رقم واحد و کلی برای میزان تقاضای بازار اعلام کرد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1631902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    106 1
    میشه بفرمایید در کجای این خبر محدوده قیمتی اعلام شده؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      4 8
      هست، ببین
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    66 0
    بازار خودرو در دست کیست
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      41 0
      مشخصه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    42 1
    بازار خودرو در دست کیست
    • محمدعلی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      28 1
      بازار خودرو دست کیه؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    35 0
    بازار خودرو در دست کیست
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    39 1
    بازار خودرو در دست کیست
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    27 0
    بازار خودرو در دست کیست
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    24 1
    بازار خودرو در دست کیست
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    22 1
    بازار خودرو در دست کیست
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    55 0
    اینا هم که فقط نوار خالی پر می کنند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    68 1
    مسکن ملی هم قرار بود ۴ میلیون واحد ساخته بشه برای قشر ضعیف ولی چند ده هزار نفر فقط تونستن هزینه ثبت نامش رو پرداخت کنن .
  • متین US ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    34 0
    بازار خودو دست کیست
    • متین IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      21 0
      نوارت گیر کرده
  • احمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    58 4
    هموطنان اگر ماشین رو هم نمی خریدیم مثل نرع مایین می امد ما جیب یه سری دلال رو پر کردیم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    45 5
    خوب این خودروها که اضافه میشود کجا باید باهاش رانندگی کرد خیابانها شده پارکینگ فقط به فکر اضافه شدن خودرو هستند از توسعه گذرگاها خبری نیست بگذریم از آلودگی هوا ومصرف سوخت
    • محمد خیری IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      24 1
      آفرین... متاسفانه منفعت اینو میطلبه که حتی از محیط‌زیست چه شهری چه طبیعت هم بگذری
  • محسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    23 0
    فکرنمیکنید یه کم دیر شده برای تولید خودروی ارزان قیمت آخرین مدل پراید رو سال ۹۸ تولید کردن الان سه سال گذشته و خبری از خودرو ارزان نیست و از طرفی همون خودروهای گران رو هم باید با قرعه کشی و شانس و سلام صلوات بخری
  • مجید محاوی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    26 0
    بازار خودرو در دست کیست و سودش به جیب چه اشخاصی میرود سر دسته مافیا را اعلام کنید .....
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    24 1
    یک موضوع ساده خودرو که تو هیچ کشوری اینقدر مورد توجه نیست به یک معضل بزرگ برا مردم کردن.متاسفانه جان مردم برا خودرو ساز داخلی اصلا مهم نیست و داخل یک پروسه مافیایی شده و هر سال بیشتر از یک جنگ جان مردمو میگیره .و همه صاحب نظر شدن تو این زمینه
  • من IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    33 2
    بشنو وباور نکن یک خودرو مثلا ۲۰۰ میلیونی وارو میشه یک سوم قیمتش را گمرک میگیرد یک دهم هم شماره گزاری ومالیات وغیره میگیرد اونوقت قیمت این خودرو با سودی که وارد کننده بابت خرید وکرایه حمل به کشور وغیره میگیرد میره روی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون پس کسی به شکمش صابون نزنه که گزارشگره میگفت با ۲۰۰ میلیون میشه فلان ماشین را در امارات خرید درست گفته تو امارات میشه خرید ولی تا بیاد تو ایران دوبرابر پای من وشما آب میخورد
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    23 1
    چی بگم؟
  • ناشناس IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    28 2
    یعنی مافیای قدرتمند و طماع اجازه خواهد داد خودرو باکیفیت حتی دست دوم مدل 2009 و 2010 ... مثل تویوتا و بنز و ... وارد شود ؟ خب ما هم امید واریم که چنین شود. زورمان بهشون نمیرسه ولی شاید خونهای مردم که در جاده ها میریزد و هزاران معلولی که سالانه به جامعه و بهزیستی تحمیل میشود و... باعث بشه دلشون به حال طبقه ضعیف بسوزه و کمی به مردم رحم کنن و اجازه واردات خودرو با کیفیت و ارزان بدهند
  • ناشناس IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    34 1
    ان شاءالله که به زودی زود خودرو ارزون قیمت ویا کارکرده با عمرکم وارد میشه البته که ماتا اون موقع ازخرید هرخودرویی خودداری می کنیم. من که دیگه حاضرنیستم 500 میلیون بیشتر برای خودرو ایرانی وبخصوص مونتاژی صفر هزینه کنم. یعنی چه خودرو چینی اون هم مونتاژی یک میلیارد. تا بمیرم هرروز سوار اسنپ بشم یک میلیارد نمیشه
  • محسن IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    7 18
    خودرو به شدت گران خواهد شد
  • مهاجر IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    34 2
    الان خودروی۷۰۰میلیونی شدخودرو ارزان منه کارمندپرایدش رونتونستم بگیرم،این خودروبقول شماارزان وارداتی روچطورمیگیرم؟؟
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    7 3
    در غرب ضرب المثلی هست که می گوید ،،من‌انقدر پولدار نشده ام که چیز ارزان بخرم،بازهم طبق معمول اشتباه پشت اشتباه وتکرار ازمون وخطا
  • مرتضی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    15 0
    مردم
  • ناشناس IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    24 1
    ماشینی که ۲۰۰میلیون باید بیاید نه ۷۰۰میلیون و ۱.۵میلیارد طبقه ضعیف هم حساب کنید ،همیشه یک عده زیادی از ماشین خوب محروم هستند .
  • مهرداد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    20 0
    بهتره بگید تولید آشغال ارزان نه خودروی ارزان
  • مهدی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    36 0
    خوب.این.خودرو700تا1.5به.دردکدام.بدبخت.میخوره.گفتن.یک خو در روواردکنیدکه.طبقعه.کارکربتونه.خریدبه.کنه.نه.اینکه.وظعیت بدتربشه.خودروی.باشه.نصف.قیمت.پراید.نه.اینکه.3یا4برابر پراید.اکه.میخواید.دوباره.دلال.بازی.رابندازی.اون.یی.چیزه.دیکه