برای تأمین کالاهای اساسی با کارخانه‌ها رایزنی کرده‌ایم

بی‌نظمی در توزیع کالاهای اساسی، افزایش تقاضا در میان مردم و صف‌های طولانی در مقابل برخی فروشگاه‌ها و در نهایت ناموجود شدن کالاها را به‌دنبال داشت. اتفاقی که در فضای آنلاین نیز نمود داشت و کاربران فروشگاه‌های آنلاین برای ساعاتی در روز با ناموجود شدن کالاها در این پلتفرم‌ها مواجه شدند.

طی چند هفته گذشته افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر به اختلال در روند تولید و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شد. این اختلال با کمبود تولید و توزیع ماکارونی توسط تولیدکنندگان بزرگ این محصول آغاز شد و ماکارونی را به کالای نایاب تبدیل کرد. پس از آن با طرح آغاز هدفمندی یارانه کالاهای اساسی روغن، لبنیات، و محصولات پروتئینی نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و زمزمه‌هایی از افزایش قیمت کالاهای بهداشتی در هفته‌های آینده نیز به گوش می‌رسد.

در مورد این موضوع با حمیدرضا پاکروان مدیرعامل دیجی‌کالا جت و محصولات تند گردش در دیجی‌کالا گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تا امروز چه مشکلاتی برای تأمین کالاهای اساسی داشتید؟

با افزایش ناگهانی قیمت گندم، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ماکارونی برای تولید و عرضه با چالش مواجه شدند که منجر به افزایش ناگهانی تقاضا شده و ماکارونی در همه فروشگاه‌ها نایاب شد. دیجی‌کالا نیز مستثنا نبود و ما در مقطع کوتاهی نتوانستیم پاسخ‌گوی نیاز مشتریان باشیم. با در نظر گرفتن ظرفیت انبارهای دیجی‌کالا و زیاد بودن درخواست، چند بار در هفته نیاز به تامین ماکارونی داشتیم که به سرعت ناموجود می‌شد.

با پیگیری و تلاش تیم بازرگانی دیجی‌کالا و رایزنی مستقیم با کارخانه‌های تولید ماکارونی از اولین فروشگاه‌هایی بودیم که این کالا را موجود کردیم و این محصول برای حمایت از مردم بدون سود و با قیمت تولیدکننده عرضه شد.

برای جلوگیری از تکرار تجربه مشتریان در مواجهه با سایر کالاهای اساسی، برای تامین روغن نیز با تولیدکنندگان ارتباطات مستقیم و گسترده‌ای گرفته شد و با تلاش‌های صورت گرفته اکنون روغن با تخفیف در دسترس مردم است. علاوه بر این اقدام‌ها تلاش شده در دیجی‌کالا اقلام اساسی مورد نیاز مردم در یک صفحه اختصاصی قرار بگیرد و با ارائه تخفیف، مردم بتوانند بدون دغدغه این کالاها را تامین کنند.

برای تأمین کالاهای اساسی با کارخانه‌ها رایزنی کرده‌ایم

آیا این شرایطی که توضیح دادید شامل همه کالاهای اساسی می‌شود؟

در دیجی‌کالا محصولاتی داریم که به زیرساخت عملیات ویژه‌ای در نگهداری و ارسال نیاز دارند. محصولات پروتئینی از جمله این محصولات هستند. به‌عنوان مثال در حال حاضر با در نظر گرفتن ظرفیت یخچال‌های محصولات سوپرمارکتی دیجی‌کالا، مرغ گرم به ‌صورت روزانه و به تعداد مشخص در دیجی‌کالا موجود می‌شود و در کمتر از چند ساعت از موجود شدن آن به فروش می رسد. سپس فرآیند پردازش و ارسال آن شروع می شود که تا طی شدن کامل فرآیند، مرغ در یخچال های مجهز ما نگهداری می شود. تا زمانی که یخچال ها خالی نشوند ما قادر به تامین مجدد مرغ کشتار روز نیستیم که این موضوع سبب می شود تا زمان مجدد تامین آن، محصول در دیجیکالا ناموجود شود. این کالاها که زمان و شرایط نگهداری خاص دارند تا زمانی که برای مشتریان ارسال نشده‌اند امکان تامین مجدد ندارند بنابراین تامین بیشتر از ظرفیت نگهداری و لجستیک نداریم. یکی از دلایل اینکه کاربران ممکن است به هنگام سر زدن به دیجی‌کالا با ناموجودی مرغ مواجه شوند همین است. البته در این حالت همه کاربران میتوانند از امکان گزینه «موجود شد خبرم کن» در دیجی‌کالا استفاده کنند.

پس با این حساب مردم در لحظه از موجود شدن کالاهای اساسی باخبر می‌شوند؟

بله، یک گزینه به نام «موجود شد خبرم کن» یا «خبرم کن» در اپلیکیشن و وب‌سایت دیجی‌کالا وجود دارد. با انتخاب این گزینه به محض آن‌که کالای انتخابی در دیجی‌کالا برای عرضه قرار بگیرد به کاربر پیامی ارسال می‌شود و می‌تواند سفارشش را ثبت کند. بسیاری از کاربران در حال حاضر از این گزینه استفاده می کنند و بلافاصله بعد از تأمین کالا سفارششان را ثبت می کنند.

این گزینه در این شرایط خاص کمک می‌کند تا اطلاع‌رسانی یکسان به همه کسانی که به آن کالا نیاز دارند انجام شود. شاید بسیاری از افراد نتوانند به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه کنند و به صورت لحظه‌ای در جریان موجودی کالاها باشند.

برای تأمین کالاهای اساسی با کارخانه‌ها رایزنی کرده‌ایم

دیجی‌کالا چه نظارتی روی قیمت‌ کالاهای اساسی دارد؟

در دیجی‌کالا امکان فروش کالا به قیمتی بالاتر از قیمت درج شده اصلاً وجود ندارد.

نوسانات قیمتی که در بازار کالاهای اساسی شاهد هستیم ممکن است در آینده هم تکرار شود. برنامه شما چیست؟

اگر دوباره به هر دلیلی با اختلال در توزیع مواجه شویم این چالش‌ها نیز وجود خواهد داشت. عمده کالاهای اساسی که امروز دغدغه مردم است در صورتی که عرضه منظمی از سوی تولیدکنندگان داشته باشند از طریق دیجی‌کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد. یکی از دغدغه های اساسی ما در این شرایط ایجاد دسترسی یکسان همه مردم به کالاهای اساسی و ضروری است و اعلام آمادگی می‌کنیم زمانی که به زیرساختهای لجستیکی ما برای توزیع این اقلام اساسی میان مردم نیاز باشد تمام قد در کنار مردم و آماده همکاری با نهادهای مسئول هستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =