رییس جمهور دو هفته پیش دستور داد تا تصمیم شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و بهداشت، بازنشستگی بی رویه اساتید را متوقف کنند.

اما جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، توپ را در زمین وزرا انداخته است. سه شنبه شب، جلسه 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل شد و یکی از نتایج آن واگذاری مسوولیت تصمیم گیری درباره بازنشستگی استادان به وزاری آموزش عالی بود. 

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره می گوید: "در این جلسه مقرر شد بر اساس بند 20 قانون پنجم توسعه تصمیم‌گیری در این خصوص به وزرای علوم و بهداشت به‌همراه هیئت امنای مرکزی این وزارتخانه‌ها واگذار شود. بر این اساس و با ایجاد وحدت رویه در این زمینه، دانشگاه‌های کشور باید مطابق چارچوب تدوین شده توسط این گروه عمل کنند و با این روال دیگر شاهد رفتار سلیقه‌ای درخصوص بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها نخواهیم بود."

رییس جمهور 15 تیرماه در نامه ای به وزرای بهداشت و علوم نوشت: "شنیده شده است که اساتید بی رویه بازنشسته می شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضاء خودداری شود."

او بازنشستگی استادان و تشکیل کلاس های تک جنسیتی را "اقدامات سطحی و غیر عالمانه" خوانده بود.

با این حال و با این تصمیم جدید به نظر نمی رسد این تصمیم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییری در روند 5سال گذشته بازنشستگی استادان بوجود بیاورد. پیش از این روسای دانشگاه ها، حکم بازنشستگی استادان را امضا می کردند. هرچند که معمولا این بازنشستگی ها با تایید مقام بالاتر بوده است و البته وزرای علوم درباره آنها آخرین پاسخ را به رسانه ها می دادند.

بازنشستگی استادان از ابتدای دولت نهم و در دو سال گذشته از دولت دهم، همیشه یکی از حاشیه های دولت بوده است. دو وزیر علوم دولت های احمدی نژاد همیشه تاکید داشتند استادان بازنشسته به سن بازنشستگی رسیده اند و به همین دلیل از دانشگاه کنار رفته اند. اما استادان می گفتند به اجبار بازنشسته شده اند و البته اهالی دانشگاه هم چنین بازنشستگی هایی را غیرمعمول و بعضا سیاسی می دانستند. 

با این حال، وزیر علوم پیش از این درباره بازنشستگی استادان گفته است: "اصل و اساس کار ما جذب حداکثری اساتید متعهد و متخصص است و اصلاً پالایش در دانشگاهها در برنامه های ما مطرح نیست مگر اینکه کسی با تکرار انجام اموری از قبیل تبلیغ علیه نظام و ترویج مسائل ضد دینی اصرار بر رفتن داشته باشد. البته ما همواره گفته ایم که انتقاد از سیاستها و عملکردها باعث پویایی می شود اما تبلیغ علیه نظام را نمی پذیریم."

نوشدارو پس از مرگ هیات علمی

منتقدان می گویند بازنشست کردن اساتید، ضربه بزرگی به دانشگاه ها زده است. علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "متاسفانه دولت واقعیتها را در نظر نمی گیرد. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ای گذاشتیم و اعلام کردیم که بازنشستگی پیش ار موعد اساتید براساس طرح قانون خدماتی برای کارمندن دولت است، انجام می شود و باید جلوی این کار گرفته شود اما اهمیتی به این موضوع داده نشد و استادان بازنشست می شدند. در زمان دکتر زاهدی هم بخش نامه ای تهیه شد تا این کار به تعویق بیفتد که بازهم بی توجهی شد و اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمی به وضعیت نامطلوبی رسیده اند رئیس جمهور به فکر چاره افتاده است."

او به رایزنی ها برای توقف بازنشستگی استادان در زمان وزارت زاهدی اشاره کرد و گفت: "ما از زمان وزارت آقای دکتر زاهدی شاهد بازنشستگی اساتید برجسته دانشگاهها بودیم و حتی تذکر هم دادیم. ایشان بخشنامه ای درباره این موضوع تهیه کردند که مورد تایید ما هم بود اما کسی به آن عمل نکرد. ما در دانشگاه علامه طباطبایی اساتید برجسته و خوبی داشتیم که متاسفانه خانه نشین شدند. و الان تعجب می کنم که چرا با وجود سالها تذکر و مخالفت مجلس رئیس جمهور اکنون به فکر این موضوع افتاده است و تصور می کنم این برخورد جدید ایشان شعارگونه است."

همچنین یکی دو روز پیش، آیت الله دکتر سید هاشم بطحایی گلپایگانی استاد بازنشسته گروه حقوق پردیس قم دانشگاه تهران درباره تصمیم رییس جمهور برای توقف بازنشستگی اساتید گفت: "این روند بی رویه خیلی وقت است که آغاز شده، چرا آقای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تازه متوجه شده اند که دانشگاه در این سالها چه ضرری کرده است؟! حرف رئیس جمهور حرف بسیار خوبی است اما بد زمانی شروع شده است. زمان زیادی از دولت آقای احمدی نژاد باقی نمانده لذا زمان زیادی از بازنشستگی بی رویه استادان گذشته است بنابراین اگر طراحان موضوع جلوگیری از بازنشستگی بی رویه می خواهند حرکتی انجام دهند روندی که تاکنون انجام شده را برگردانند و اساتیدی که بازنشسته کرده اما هنوز توان تدریس و تحقیق را دارند به دانشگاه بازگردانند."

مصوبات جدید شورای انقلاب فرهنگی

اما جلسه 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصثوبات دیگری هم داشت. به گفته مخبر دزفولی، در این جلسه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرو مباحثی که بر اساس حکم جدید رهبر معظم انقلاب در جلسه گذشته مطرح کرده بودند به بررسی عملکرد این شورا در دوره گذشته، پرداختند: "قرار بود شورای عالی انقلاب فرهنگی در این گزارش میزان تحقق 8 بند حکم قدیم مقام معظم رهبری را مورد ارزیابی قرار داده و تصمیمات لازم را برای تحقق کامل این بندها به همراه 7 بند حکم جدید اتخاذ کنند. در ابتدای این جلسه گزارش "کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی" و ورود مقوله فرهنگ و تمدن را به دروس مدارس، دانشگاه‌ها و همچنین سایر حوزه‌ها توسط دکتر ولایتی ارائه شد."

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از تایید انتخاب چند نفر از روسای دانشگاه‌های کشور در جلسه 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد؛ دکتر محمدحسین اعرابی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دکتر کوروش ساکی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دکتر قاسم کریمی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دکتر علیرضا یعقوبی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر عباس قربانی برای ریاست دانشگاه گلستان، دکتر مسعود صدری‌نسب برای ریاست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دکتر محسن افشارچی برای ریاست دانشگاه زنجان انتخاب شدند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    معنای این تصمیم برخلاف نظر شما اجرای دستور رئیس جمهور بود چون به جای دانشگاه ها وزارتین علوم و بهداشت و هیئت امنای آنها باید وحدت رویه ایجاد کنند بهتر است خبر را درست بخوانید و تحلیل کنید
  • طناز IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    بهتر است فکری نیزبه حال کارمندان بالای 30سال شود تاآنان رابازنشسته نمایند
  • کامیاب IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    مرحله جدید محدود کردن دامنه عمل رئیس جمهور و فشارها و دخالت ها کلید خورده شاید منجر به تغییر این دو وزیر هم بشود در آستانه انتخابات این حرکات خاص و حساس است