مقام سابق ناتو: اردوغان ناتو را به گروگان گرفته است

فارس نوشت: «استفانی بابست» معاون سابق دبیرکل ناتو در امور دیپلماسی عمومی، در مصاحبه ای با شبکه دولتی «اس‌وی‌تی» سوئد در مورد درخواست عضویت این کشور در ناتو و مخالفت‌های ترکیه گفت، سایر متحدان باید برای رئیس جمهور ترکیه روشن کنند که او سوئد و فنلاند و همه ۳۰ کشور دیگر متحد ناتو را به برای اهداف ملی خود گروگان می‌گیرد.

به گزارش وبگاه «بیانت» بابست درباره اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه فنلاند و سوئد مانند مهمانخانه‌های سازمان‌های تروریستی هستند، گفت، او قبلا نیز از این سخنان استفاده کرده و این پیام جنبه مصرف داخلی در ترکیه با توجه به انتخابات این کشور دارد.

وی افزود: «من کاملاً مطمئن هستم که این مشکل حل خواهد شد، اما مطمئناً چند هفته در پیش روی ما خواهد بود که مملو از دیپلماسی بحران و برخی تحولات است. بنابراین، این کار آسانی نخواهد بود.»

این مقام سابق ناتو افزود، اردوغان انتخابات را پیش رو دارد ووضعیت اقتصادی ترکیه بسیار وحشتناک است. بنابراین، او می‌خواهد رهبری خود را نشان دهد. او می‌خواهد نشان دهد که یک رهبر است. او از فنلاند و سوئد برای رساندن پیام‌های خود استفاده می‌کند.

استفانی باست ادامه داد، سوئد قبلاً تحت رهبری «اولوف پالمه» نخست وزیر فقید سابق که «پ‌ک‌ک »را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت، این کار را انجام داده و این وظیفه سوئد است که قوانین داخلی خود را در مورد نحوه برخورد با فعالیت‌های تروریستی ادعایی سازماندهی کند.

وی گفت، سایر متحدان باید برای اردوغان روشن کنند که او سوئد و فنلاند و همه ۳۰ کشور دیگر متحد ناتو را به برای اهداف ملی خود گروگان می‌گیرد. من شخصاً فکر م‌ کنم که با توجه به اینکه ما در اروپا در یک بحران اساسی هستیم، کاملا غیرقابل قبول است. ما در اروپا در حال جنگ هستیم. همه متحدان، از جمله سوئد و فنلاند، به عنوان اعضای جدید، باید در اجلاس آتی سران در «مادرید» انسجام سیاسی کامل خود را اعلام کنند.

فنلاند و سوئد در ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه دادند اما با این حال برای پذیرفته شدن در این ائتلاف امنیتی به حمایت ۳۰ کشور عضو ناتو نیاز دارند و تاکنون علاوه بر ترکیه، رئیس‌جمهور کرواسی نیز با عضویت این دو کشور در ناتو مخالفت کرده‌اند.

دو کشور اروپایی فوق می‌گویند که در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، امنیت آن‌ها به خطر افتاده است و به همین دلیل لزوم پیوستن به ناتو را به منظور حفاظت از سرزمین خود ضروری می‌بینند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =