گرانی به امانت‌داری و اخلاق در جامعه آسیب وارد می‌کند

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: گرانی به امانت‌داری و اخلاق در جامعه آسیب وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق (ع) درباره تقوا فرمودند تقوا این است هر کجا خدا می‌خواهد که ما آن جا باشیم، ما در آنجا حضور پیدا کنیم و هر کجا که خدا می‌خواهد ما در آنجا نباشیم، در آنجا حضور نداشته باشیم.

او افزود: خدا نمی‌خواهد ما در حرام‌خواری باشیم، خدا می‌خواهد ما در دروغ نباشیم، خدا می‌خواهد ما در عهد و پیمان‌های خود استوار باشیم، صادق باشیم، از نفاق و دورویی دور باشیم، نماز اول وقت بخوانیم، در ماه مبارک رمضان طبق وظیفه روزه گرفته و در ایام حج آن چه بر عهده ماست به جا بیاوریم، صله‌رحم داشته باشیم، همه این‌ها معنای عملی تقوا است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند اگر گرانی پیش بیاید یکی از عوارض آن این است که با خود بداخلاقی را به همراه می‌آورد، کسی ممکن است تنگدست باشد و نتواند معیشت خود را تامین کند، این روی اخلاق او نیز تاثیر می‌گذارد، دومین عارضه بد گرانی هم آسیب‌رساندن به امانت‌داری و آوردن خیانت است، یعنی ممکن است مال غیرواقعی به مردم فروخته شود یا غش در معامله صورت گیرد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ما از دولت انقلابی تشکر می‌کنیم که آبروی خود را گذاشت تا اقتصاد را درمان کند و آفت بی‌عدالتی را از پیکره اقتصاد جدا کند، همچنین از مسئولان می‌خواهیم با مدیریت میدانی تلاش کنند بیش از این به مردم فشار وارد نشود، از مردم نیز تشکر می‌کنیم که بسیار آگاهانه و با بصیرت همراهی می‌کنند تا جراحی اقتصادی صورت گیرد، ان‌شاءالله شاهد باشیم دست دزدها و کسانی که ثروت‌های ملی را به یغما بردند قطع و همچنین تولید رونق گرفته و بیکاری برطرف شود.

آیت‌الله عابدینی افزود: با همراهی، همدلی، اندیشه و اشتغال می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا به این نقطه برسیم.

او تصریح کرد: رسول گرامی اسلام (ص) در خصوص محتکران فرمودند کسانی که احتکار می‌کنند و مواد مورد نیاز زندگی مردم را انبار می‌کنند تا گران‌تر به فروش برسانند، ملعون هستند و همچنین کسانی که اقدام به احتکار می‌کنند معمولاْ‌ انباردار دیگران هستند و تمام عمرش انبارداری می‌کنند برای نسل‌های آینده و وقتی می‌میرند ملعون و جهنمی می‌شوند و میراث‌دارانش هم هر کار اشتباهی می‌کنند به نام آن‌ها نوشته می‌شود.

امام جمعه قزوین با اشاره به روز قانون و هفته آغاز مجلس، گفت: به همین مناسبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی محضر رهبر فرزانه انقلاب مشرف شدند و یکی از رهنمودهایی که رهبری تاکید دارند این است که نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و بگذارند مردم طعم شیرین خدمت آدم‌های پای کار را ببینند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: مردم باید ببینند که مسئولان سفارشی نیامده‌اند، عزت و شرف مردم، استقلال و منافع مردم اقتضا می‌کند که شایسته‌ترین آدم‌ها در مناصب مشغول کار باشند اما اگر به مسئولان فشار بیاورند که فلانی باید در مسئولیتی که آن‌ها می‌خواهند مشغول کار شوند تا به منافع‌شان برسند کار غلط و اشتباهی است.

او گفت: مردم خسارت‌های بسیاری کشیدند بخاطر قلدرهایی که نگذاشتند مردم طعم عدالت را بچشند و فرزندان مدیر و لایق خود را در مسئولیت‌ها ببینند. خیلی امیدوار هستیم در این دولت پای فرزندان با ایمان، دانشمند، مدیرومدبر این مملکت بیش از این در مسئولیت‌ها دیده شود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: البته این که عرض کردم دخالت، ممکن است نمایندگانی هم باشند که خود را امانت‌دار مردم بدانند و وظیفه اصلی خود را گم نکرده باشند، چنین نمایندگانی نیز داریم، حرف ما با آن نمایندگانی است که وظیفه اصلی خود را رعایت نمی‌کنند، مردم نیز آن‌ها را خوب می‌شناسند، مردم می‌دانند که کدام نماینده آرام نمی‌نشیند و واقعا برای قانون‌گذاری، حراست از قانون و نظارت بر آن تلاش می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: مناسبت دیگری که پیش‌رو داریم، آغاز هفته حج است، چه آن‌ها که تمکن مالی دارند و حج مشرف شده و یا می‌شوند، چه آن‌ها که تمکن مالی ندارند، فهم مسائل و معارف حج مانند فهم قرآن حائز اهمیت است، قرآن بسیار در مورد حج سخن گفته است، باید این را بشنویم و بدانیم، در این ایام که بسیار از حج صحبت می‌شود تصور نکنیم فقط کسانی که قرار است به حج بروند باید چیزهایی در این رابطه یاد بگیرند، فقط احکام شرعی حج مهم نیست، معارف حج نیز حائز اهمیت است.

او بیان کرد: مناسبت دیگری که پیش رو داریم، ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) است، به همین مناسبت روز دختر نیز پیش‌روست، یعنی اگر ما بخواهیم در میان دختران عالمان یک دختری را به عنوان مرکز معارف بدانیم آن دختر حضرت معصومه (س) است، ایشان به موقع تشخیص داد چه باید کند، زمانی که برادر ایشان یعنی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به اجبار به توس فراخوانده شد، این خواهر احساس کرد که باید وظیفه معرفی ولی‌خدا را به جا بیاورد، او نیز از مدینه هجرت کرد، از برخی بلاد ایران اسلامی گذشت تا به قم رسید، داین مسیری که این بانوی مکرمه آمده، اگر به جغرافیای شهرهای در این مسیر دقت کنیم، همه از پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند.

امام جمعه قزوین ضمن تبریک روز دختر، گفت: امیدواریم دختران ما حضرت معصومه (ص) را الگوی خود بدانند، حضرت صدیقه کبری (س) را بزرگ خود ببینند و کمک کنیم دختران ما از زمان کودکی این بزرگی را درک کنند و پیرو راه این بزرگان باشند.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: ترور ناجوانمردانه سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی به دست رژیم موقت صهیونیستی را تسلیت عرض می‌کنم. اگر دستورات الهی را به موقع اجرا کنیم رژیم صهیونیستی زمان موقتی بودنش هر روز کوتاه‌تر می‌شود.

او ادامه داد: امروز همه ملت انتظار دارند نظام جمهوری اسلامی بر صورت رژیم منحوس صهیونیستی سیلی محکمی بزند و انتقام این جنایت را با قدرت بگیرد.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به حادثه تاسف‌بار آبادان و فروریختن ساختمان متروپل گفت: به همه کسانی که در این حادثه تاسف‌بار عضوی از خانواده خود را از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم. وقتی این حادثه را ریشه‌یابی می‌کنیم بر می‌گردد به اینکه یک فردی کار خود را درست انجام نداده و استحکام بنایی که باید برای این بنا در نظر می‌گرفته، نگرفته است و در نهایت مردم مظلوم دچار خسارت شده‌اند و باید با عاملان و مقصران این حادثه برخورد جدی شود.

خطیب نماز جمعه قزوین یادآور شد: مسئولان ذی‌ربط دقت کنند و درس بگیرند تا ساختمان‌هایی که چنین شرایطی دارند مورد بررسی قرار بگیرند و پیش از بروز حادثه فکری برای آن شود و ساختارها به گونه‌ای باشد که اجازه ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌های غیراستاندارد داده نشود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: سرود «سلام فرمانده» که روز گذشته در ورزشگاه آزادی با ظرفیت ده‌ها هزار نفری خوانده شد، کار ارزشمندی بود. آمار حضور در ورزشگاه برای خواندن این سرود بسیار بالا بود، این جمعیت باعلاقه و عاطفه سرود را هم‌خوانی کردند، این سرود وحدت و انسجام ناگسستنی اقشار مختلف مردم ما بود، این سرود حضور نسل چندم انقلاب ما در متن انقلاب و اعلام وفاداری با نسل‌های انقلابی سال‌های دفاع مقدس بود، این سرود تایید حضور ما در مقاومت اسلامی برای شکستن هیبت قدرت‌های ظالم بود.

او ادامه داد: پیشاپیش سالروز درگذشت سردار سرافراز آزادگان، مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی را گرامی می‌داریم، ایشان همراه پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله ابوترابی پس از سالیان سال مجاهدت و تحمل اسارت و رهبری عزیزان آزاده در زندان‌های عراق، در سانحه تصادف دعوت حق را لبیک گفتند، روح ایشان با ارواح اجداد طاهرشان محشور باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: با خبر شدیم در روزهای گذشته مرحوم سید محمدعلی موسوی شالی از منسوبین حضرت آیت‌الله شالی (ره) که از روحانیون مردمی بودند که با اقشار مختلف رفاقت داشتند به رحمت خدا رفتند، خدا روح ایشان را نیز با اجداد مطهرشان محشور کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1635680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =