نارضایتی‌های تازه با تاخیر در ابلاغ مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی

از اواسط فروردین ماه سال جاری بازنشستگان در انتظار افزایش میزان مستمری شان بوده اند.

رشد قیمت ها و گرانی کمر شکن و افزایش روز افزون انتظارات معیشتی، از یک سو و آزاد سازی قیمت ها از بهمن ماه سال کذشته تاکنون از سوی دیگر ، کمر بازنشستگان را در تامین خداقل معیشت کاملا خمیده کرده است.
بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دولت کمینه یک بار در سال مکلف است نسبت به افزایش مستمری بازنشستگان به میزان افزایش قیمت ها اقدام کند. این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم (بدون احتساب مسکن) ۴۸٪ است. اما مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نه افزایش ،۴۸٪ اعلامی بانک مرکزی بلکه افزایش ۳۸٪ به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را برای افزایش مستمری بازنشستگان به تصویب رساند. یعنی کمینه هشت درصد کمتر از تورم اعلامی بدون محاسبه مسکن! اما سوگمندانه هیات وزیران با سردمداری سازمان برنامه و بودجه مانع اجرایی شدن این مصوبه شده است. بهانه اما فزایش ۱۰٪ مستمری سایر صندوق های بازنشستگی است. وزیر و کارشناسان مرفه سازمان برنامه و بودجه آیا آگاهی ندارند که صندوق تامین اجتماعی صندوقی متعلق به آحاد بازنشستگان است و نه چون دیگر صندوق ها طفیلی دولت که در قانون بودجه برای آن تصمیم گیری کنند؟!

وانگهی مگر نه اینکه میانگین مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبلغ ناچیزی( ۳۸۰۰۰۰۰ تومان) است، پس چرا بی دلیل هیات محترم وزیران بر این استدلال نابجای سازمان برنامه در ضرورت نابجای تشابه افزایش یکسان مستمری صندوق ها تاکید و مانع اجرایی شدن مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مستند به شورای عالی کار شده است؟

وزیر کار و رفاه اجتماعی در این باره طی چند نوبت اظهار نظر و پاسخ به پرسش ها در این باره اخیرا گفته است ما آمادگی کامل اجرای مصوب مجلس در باره افزایش مستمری بازنشستگان را پس از تصویب هیات وزیران داریم . این سخن معنای واضحی دارد بر این مبنا که صندوق تامین اجتماعی آمادگی تامین مالی این میزان افزایش را دارد.
سازمان برنامه و بودجه به جای سنگ اندازی در ترمیم مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، ارزنده است نسبت به تامین و پرداخت بدهی چند هزار میلیاردی دولت به صندوق تامین اجتماعی برنامه ریزی و اقدام کند!

اینک پرسش این است که چرا هیات وزیران با تعلل در اجرای مصوبه قانونی هیات مدیره و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی، بروز نارضایتی و اعتراضات جدیدی را دامن می زند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1636200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    بعد از ابلاغ تجمیعی در یک ماه پرداخت می کنند و داستان مالیات پلکانی و....
  • حاج اقا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    کسی که باعث فقیر شدنمان شد لعنت بر او
  • حسین GB ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    نفرین بازنشستگان بر کسانی که در افزایش حقوق سال 1401 سازمان تامین اجتماعی کار شکنی می‌کنند
  • تقی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    مسئولین اگر کار بلد بودند اوضاع مملکت به این حال وروز نبود
  • ناشناس IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    ترابخدا مردم را به خیابانها نکشید وانها را با نیروهای نظامی درگیر نکنید این افزایش حقوق را امضا کنید متشکرم
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    ادمای بیسواد و ناکارآمد سازمان برنامه بودجه مخالفت می کنند؟؟؟؟خدا ذلیلشان کند انشالله
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    لعنت به دولت دروغگوی مستبد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    انشاالاه که اینای که با افزایش حقوق نا عادلانه مستمری بگیران مخالفن به روز ما بشینن خدا حق ما زنان سرپرست که هیچی نداریم نه خونه و نه زندگی درستی الان هم که تا دهم برج این سه میلیون نمیکشه خدا ازتون نگذره و به جای ما بشینین خدا ازتون نگذره اونا ی که دستور همین کارهای را میدن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    یش از یک ماه موضوه افزایش حقوق بازنشستگان در تأمین اجتماعی معطل ماند و الان بیش از یک ماه است که هنوز در دولت تأئید نشده و همه وانمود می کنند که هیچ مشکلی برای تأئید وجود ندارد! پس چرا این دست و آن دست می کنید؟! بصراحت بگوئید مشکلتان چیست؟! و هر چه دوست دارید تصویب کنید تا بازنشستگان تکلیف خودشان را بدانند! حداقل یه نفر از دولت یا سخنگوی دولت بیاد بگه میخوان چیکار کنند در مورد حقوق بازنشستگان
  • محسن IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    کسایی که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تایید نمی‌کنند هدفشان هرج و مرج در کشور هست بازنشسته ای که در همه جا پشت دولت بوده و هست حقش این نیست.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    بازنشسته دولتی همسان سازی حقوق را امسال دارد معادل ۹۰ درصد شاغل . در حالیکه تامین اجتماعی چنین چیزی ندارد
  • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    دفعه دیگه به آقای رئیسی رای نمیدیم
  • بیتا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    منکه ۴۰ سالمه شوهرم فوت کردرن جوون باماهی ۳۵۰۰ چطوری زندگی کنم چرارحم ندارن پس کی بایدامضاکنه ماحرفمون رابه کی بزنیم تواین مملکت
  • محمدی از اهواز IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    مسئولین واقعا" مغز خر خوردید که وضعیت باز نشستگان را درک نمیکنید چرا وضعیت ورشکسته تامین را که ناشی از دزدیتان است سریع به مردم نمیگویید.
  • رضانژاد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    حقوق سازمان برنامه وبوجه وهیت دولت مانند مستعمربگیران است تمام زحمات کار روی دوش کارگران است خدا وکیلی بجز خودکار چیزی بلند کردید. این کارگران شما را در این جایگاه هستید نشاندند موقع رای گرفتن چنان کار وکاگر صحبت میکنید موقع که حق کارگر را باید بدهید هزار بهانه میآورید تورم را خوده دولت بالا میبرد باآن حقوق نجومیتان هیچ فکر کدین هر قلم جنس را صدبرابر بالا میبرید که منفعتان ضرر نکند همه اینها را مردم میدانند شما هستید که مردم را به بدبختی میکشید نه چندر غاز حقوق بازنشسته واقعا خجالت بکشید.
  • حمید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    من بازنشسته همواره نام افرادی که با خلوص نیت در پی خدمتگزاری به قشر محروم بازنشستگان تامین اجتماعی هستند فراموش نخواهیم کرد. ما خوب میدانیم که چرا عده ای در برنامه و بودجه مخالف افزایش مستمری بازنشستگان هستند.
  • مفلس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    علیرغم اینکه نقش دولت در سازمان تامین اجتماعی تنها یک بدهکار بزرگ و زورگو است و کارگران و بازنشستگان مشمولذتامین اجتماعی میهمان جیب خود هستند، چرا قانون‌گذار اجرای مصوبات هیئت مدیره سازمان در خصوص بازنشستگان رو منوط به تصویب هیات وزیران نموده است. همچنین انتصاب رییس این و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی توسط بزرگترین بدهکارش، خود دلیل تداوم این تابسامانی‌هاست. قویا خواستار اصلاح این قانون و حذف رویه غلط و اجرای مصوبه افزایش مستمری سال جاری هستیم. سازمان برنامه بجای مانع تراشی، فکزی برای تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی کند.
  • بازنشسته IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    شکمشون سیرازگرسنه خبرندارن ازخدابی خبرها
  • طباطبایی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    دولت به پولی که خودمان سرمایه گزاری کردیم هم رحم نمیکنه ،بابا سی سال یک سوم حقوقمون رو پول بیمه دادیم اگر خودمان سرمایه کرده بودیم امروز مثل بدبخت ها روزی صد دفعه اخبار رو چک نمیکردیم ببینیم دولت فقرا کاری برامون کرده یا نه ،کاری نکنید که فرزندانمون جرات نکنند خودشون رو بیمه کنند و فکر کنند سر اون ها هم کلاه خواهد رفت
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    دولت حق ندارد حق حقوق مستمربگیران وبازنشسته ها را پایمال کند سه ماهه بی دلیل افزایش حقوق ما را نگه داشته وتصویب نمیکند وباید جوابگو باشد ۳۰ سال کارگری کار کردیم و خدمت کردیم و بیمه واریز کردیم که الاان آسایش داشته باشیم نه اینکه دولت مارا زجر بده و ظلم کند دولت باید دنبال اونای باشه که مالیات نمیدهند وحقوق نجومی میگیرن باشه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    بازنشستگان تامین اجتماعی ارتش گرسنگانند
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    با این عدالت اسلامی حرفی برای گفتن نداریم
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    برنامه وبودجه حقوق ومزایا بازنشستگان تامین اجتماعی درهمه سطوح با دوصندوق دیگر یکسان نماید بعد ایراد نابجا بگیرد
  • نادر IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    لعنت بر پدر و مادر هرکس به بازنشسته ظلمی را روا دارد الهی آمین
  • علی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    هیچ دلیل منطقی و قانونی برای عدم تایید مصوبه هیات امتای سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد جز گردن کلفتی یک عده که آب به آسیاب دشمن میریزند هیات دولت با این کار نسنجیده عملا ۵۰ درصد جامعه را رودر روی حاکمیت قرار داده است دولت باید بداند تاوان این ظلم هزینه اش بمراتب بیشتر از هر اجحافی است و جامعه بازنشستگان دیگر تحمل این بی حرمتی را ندارد
  • جانباز IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر حاکمان دزد و مال مردم خوار
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    با عرض سلام خدمت شما دست اندرکاران کانون باز نشستگان چون حقوق کارکنان سازمان برنامه وبودجه نجومی هست و از درد باز نشستگان بی خبرند بابا ما باچه زبونی بگیم هزینه زندگی ماها خیلی سنگینه با این تورم افسار گسیخته که ایجاد کردید نمی دانیم دنبال دکتر وازمایش وعمل بریم یا دنبال اذوقه با کدام پول مگر دولت یادش رفته که این پول حاصل سی واندی سال اندوخته خودمان است و دولت تنها وتنها حق نظارت دارد نه دخالت پس بنابراین بهتر است تا دیر نشده تصویب کند وانشاالله دوستان در کانون برنامه ای بچینند که در سال وسالهای اینده هیچ دولتی اویزون تامین اجتماعی نشود وسعی کنند که دست دولت را از دخالت ونظارت بر تامین اجتماعی کوتاه کنند تا باز نشستگان به ارامش برسند و امثال مرتضوی دزد اموال تامین اجتماعی را عارت نکند معلوم نیست اونموقع که دزدی چون مرتضوی داشت اموال تامین اجتماعی را غارت می کرد دولت کجا بود چرا اونموقع نضارت نکرد الان که مال خودمانرا به خودمان می دهند دولت رگ نظارتش بیدار شده
  • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    اقا با این همه توضیحات جای حرفی نیست غیر از این که منافع شخصی اش به خطر می‌افتد. وباید بگم این اقا سواد اقتصادی ندارد.. منظور همین رییس برنامه و بودجه است که هر تا پر سرش نمی شه. دیگه از این واضح تر نمی شود کسی را توجیه کرد جز این که بخواهد بخاطر جیبش برای دولت دردسر درست کند و مردم را به خیابان ها به کشد.