بهشتی‌پور: احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام وجود دارد

کارشناس مسائل هسته ای در گفتگو با خبرآنلاین گفت: علی‌رغم موضع منفی برخی کشورها مانند چین و احیانا روسیه احتمالا قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر خواهد شد.

مهسا مژدهی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است. در این گزارش گفته شده که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است. در حال حاضر ۴۳.۱ کیلیوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد دارد که تقریبا افزایشی ۱۰ کیلوگرمی داشته و مقدار اندکی از آن نیز به اورانیوم فلزی تبدیل شده است. اما در ایران سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این گزارش را بازتاب دهنده واقعیت گفتکوهای مابین ایران و آژانس ندانسته است.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در گفتگویی با خبرآنلاین می‌گوید: گزارش جدید سازمان بین المللی انرژی اتمی به هر حال گزارشی منفی علیه ایران است. آژانس انتظار داشته که ایران به سوالاتش پاسخ بدهد. طبق قرار قبلی ایران حداکثر قرار بود در سه ماه پاسخگو شود. یا این پاسخ ها برای آژانس قانع کننده نبوده یا به طور کلی جوابی به سوالات نداده است.

بهشتی‌پور: احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام وجود دارد

اثر این گزارش را می توان در جلسه شورای حکام دید که ظرف چند روز آینده برگزار خواهد شد و فضاسازی که شده احتمالا صدور قطعنامه علیه ما را بالا می‌برد. قطنامه شورای حکام طبق اساسنامه باید ارای آن به اتفاق آرا صادر شود. یعنی هر ۳۵ کشور رای مثبت بدهند. اما از سال‌ها ۸۵، ۸۶ که این شورا قطعنامه علیه ایران صادر کرد و پرونده را به شورای امنیت ارجاع داد،قطعنامه نه با اتفاق ارا که با اکثریت آن صادر شد. یعنی اکثر کشورها رای به صدور قطعنامه علیه تهران داده بودند.

آنها از آن زمان یک رویه جدید درست کرده و آن را ادامه داده‌اند. در شرایط فعلی نیز علی‌رغم موضع منفی برخی کشورها مانند چین و احیانا روسیه احتمالا قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر خواهد شد. صدور این قطعنامه شروعی جدید برای پرونده سازی علیه ایران است. ایران پیش تر نیز تجربه چنین روندی را داشته است. برگ به برگ این پرونده‌ها و قطعنامه‌هایی که صادر می‌شوند،‌ یک نوع مستندسازی علیه ایران است. هرچقدر ما این قطعنامه ها را قبول نداشته یا آنها را ظالمانه بدانیم یا معتقد باشیم که سیاسی کاری آژانس بوده، تأثیری برای پیامدهای منفی آن طبق حقوق بین الملل نخواهد داشت و یک امتیاز منفی بزرگ برای ایران به شمار می رود.

البته از نظر اقتصادی این قطعنامه ها تاثیری بر ایران ندارد چرا که در حال حاضر ریسک اقتصادی در کشور ما به عدد هفت یعنی بدترین ریسک سرمایه گذاری رسیده است. بنابراین از نظر اقتصادی از این بدتر نخواهد شد. اما از لحاظ بین المللی و تهدید منافع ملی و اینکه احتمال دارد باعث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شود، منفی است و ما باید تلاشمان را بکنیم تا از تکرار این تجربه ها جلوگیری کنیم و اجازه تکرار تاریخ را ندهیم.

بیشتر بخوانید:

گزارش تازه آژانس درباره ایران

اولین واکنش ایران به گزارش جدید آژانس

۳۱۱۳۱۲/۴۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1636707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    94 10
    خوش بحالمون
  • هستی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    عجب کشور پر استرسی هر چی در ایران بیاد می آورم اخبار ناامیدکننده بوده یا امیدواریهای کاذب که اعصاب خوردیش بیشتر بوده
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      45 6
      احسنت
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    هر دم ازین باغ بری می رسد!
  • خشایار IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    121 8
    فقط میتونم بگم متاسفم
  • مهدی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    جناب اگه نمیدانی بدان از این پرونده سازیها چه با دلیل چه بدون دلیل علیه ایران زیاد صادر شده . واقعیت اینست که آنها با اصل نظام خصومت دارند و آرزوهای خود را به گور میبرند .
  • منبع موثق IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. بیخود جنجال نکنید. به زودی شاهد گشایش در مذاکرات خواهیم بود.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    81 9
    خواب راحتم آرزوست...
  • ناشناس IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    111 9
    انگار دولت و همه دنیا بسیج شدن ریشه مردم مارو بکنن.گرونی و فقر یه طرف حالا م که میخوان قعطنامه صادر کنن فقط مردم داغون تر میشن
  • ایرانی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    چکار کنیم جناب بهشتی پور؟؟؟؟؟؟؟؟ شما بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر طبق فرمایش جنابان روحانی و ظریف، شرط امضای برجام از سوی ایران، بسته شدن پرونده ادعایی آژانس علیه ایران مشهور به PMD نبود؟! هم برجام را امضا کردیم و تمام داراریی هسته ای خود اعم از دهها تن اورانیوم غنی شده و آب سنگین، سانتریفیوژها و اطلاعات محرمانه هسته ای خود را به قدرتهای زورگو تقدیم کردیم و هم به تصریح جنابان سیف و ظریف بهره ی ما از برجام تقریباً هیچ شد.!!!!!!! بدتر از همه تعطیلی صنعت هسته ای که موجب ترک این صنعت توسط بسیاری از کارشناسان و دانشمندان بود که به اذعان استراتژیستهای غربی سبب از دست رفتن دانش ضمنی(Tacit Knowledge) مرتبط با صنعت هسته ای می شود. غرب هلنی، نمی خواهد با ایران با اراده کنار بیاید! البته عرصه روابط بین الملل تغییراتی داشته که غرب این بار بسادگی دفعات قبل نخواهد توانست بر علیه ما قطعنامه های پی در پی صادر و اجرایی کند!!!!!!!!! عدم همراهی ابرقدرتهای غیر غربی با غربی ها در اداره جهان امری است که چند سال است تبدیل به واقعیتی دردناک برای غرب هلنی شده است!!!!!!!!!!
  • ناشناس US ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    10 77
    یه مشت کاغذ پاره
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    14 84
    غلط کرده که قطعنامه تصویب کنه
  • حسن IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    102 8
    قطعنامه علیه ایران که مهم نیست دودش تو چشم مردم میره مردم هم که مهم نیستن
  • کیارش IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    بابا از این وضعیت خسته شدیم برید با آمریکا و شریکش تو خاور میانه صلح کنین جمعیت فلسطین رو به افزایش هست و از 3 میلیون رسیدن به 5 میلیون اون وقت ما تو این کشور با این دشمن تراشی ها وضعیت اقتصادی رو اونقدر بد کردیم که دیگه کسی جرات نداره بچه دار شه آخه یکم هم به مردم کشور خودمون رحم کنید
  • محمود IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    61 4
    حتما" صادر شده ، وقتی این دولتمردان محترم میگن احتمالا"، مطمئن هستیم یک هفته قبلش قطعی شده !
  • علی US ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    75 5
    هر روز بدبخت تر از دیروز چه در عرصه اقتصادی ،چه در روابط خارجی و چه در قطعنامه و تحریمها
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    41 3
    نظرات منتشر بشه.به شعور مخاطب احترام بزارید
  • سررسید ایران امروز NL ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 78
    خدا شکر می کنم که در همه مصیبت ها و مشکلات خداوند از ما حفاظت می کند. این موضوعات نمی تواند نگران کننده باشد.
  • صبور IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    67 7
    چون دولت مردمی داره همون راهی رو میره که قبلا دولت مهر ورز رفته و کشور رو بردند ذیل بند هفتم شورای امنیت و در استانه جنگ قرار دادند
  • فرشید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    94 6
    اگر یکنفر توکشور پیدا بشه و صادقانه بگه این انرژی هسته ای چقدر برای ان کشور هزینه داشته و چقدرفایده. خیلی خوب میشه
  • فرزاد IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    71 4
    خدایا این ملتو خودت نجات بده واقعا هیچ امیدی جز خدا وجود نداره نسل ما که نابود شد با جنگ و تحریم و پرونده هسته ای و تورم و فساد و استرس و.... آخه اینم شد زندگی؟!!!
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    48 3
    نطرات هر چه زودتر منتشر شود کامل و بدون سانسور ازادی رسانه ای رعایت شود اگر نظرات منتشر نشود دیگر دنبال کننده خبر انلاین نخواهم بود.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    76 2
    بله صادر کنن تحریم کنن چوبش تو سر مردمه که کارشون کشیده به کوپن نان مسئولان همچنان به زندگی لاکچریشون ادامه میدن فقط بعد از سیسمونی از ترکیه دوچرخه و لباسهایه سه چهار سالگیش رو از دبی بخرید خیلی خوبه
  • علی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    84 4
    مسعولین تاریخ را بخوانید بلوک شرق شامل چین شوروی با ۳۰ کشور کومونیست توسط فشار اقتصادی پاشید ما یک صدم انها قدرت نداریم اخرش مثل جنگ ایران وعراق زهر را مینوشیم جاسوسان امریکاه را محاکمه نکردیم حتی خسارت هم دادیم ووووو