قیمت برنج خواهد شکست؟/ واردات برنج از سرگرفته خواهد شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دبیر انجمن واردکنندگان برنج از واردات ۲۷۰ هزار تن برنج از ابتدای سال توسط بخش خصوصی خبر داد.

مسیح کشاورز گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تا اول خرداد ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به سال های قبل به سبب تاخیر در ابلاغ بودجه امسال و اصلاح سود بازرگانی گمرگ روند واردات کند شده است.

به گفته او، با توجه به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت جهانی برنج ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و آغاز ممنوعیت واردات در ۲ ماه آینده پیشنهاد داده ایم که ممنوعیت لغو شود تا با کمبود و گرانی برنج خارجی و ایرانی در بازار روبه‌رو نشویم.

کشاورز می گوید، ممنوعیت فصلی واردات به احتمال قوی لغو می شود، اما این موضوع هر چه سریع تر باید اعلام شود تا جلوی آثار زیان بار آن گرفته شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی برنج و احتساب سایر هزینه ها، نرخ تمام شده هر کیلو برنج پاکستانی و هندی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است، در حالی که دولت برمبنای تعرفه سال قبل قیمت این کالا را ۳۰ هزار تا ۳۱ هزار تومان تعیین کرده بود.

با توجه به محدودیت صادرات گندم و شکر از سوی هند، دولتمردان به دلیل افزایش قیمت جهانی هر چه سریع تر باید ثبت سفارش انجام دهند چرا که مقادیری برنج خارجی به سبب عدم تصمیم گیری سود بازرگانی و ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ مدت ها در بنادر آماده ترخیص بودند که بنابر تصمیم اخیر دولت سود بازرگانی از ۶ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرده است.

بنابر آمار انجمن واردکنندگان ماهانه ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی مورد نیاز است که امسال به رغم آغاز ماه رمضان بعد از تعطیلات نوروز، روند واردات کند بوده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1637097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =