۲ نفر
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
جایگاه نهر علقمه در کربلا کجاست؟

در کربلای کنونی محل دقیق نهر علقمه مشخّص نیست.

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان امور تاریخی کربلا معتقدند: در این یک هزار و چند صد سال به اندازه‌ای ساخت و ساز و تخریب و جا به جایی در کربلا صورت گرفته است که هیچ نمی‌توان معین کرد، حضرت ابالفضل علیه السلام به طور دقیق برای آوردن آب به کجا رفته است و از کجا آب آورده است؟

کربلا

 تصویری که در بالا می بینید، نهری است که اکنون در بین راه باغ امام صادق (علیه السلام) و در کنار مقام امام زمان (علیه السلام) جاری است، نهر الحسینی نام دارد و از محله‌ای به نام الحسینی در حدود پانزده کیلومتری کربلا از فرات اصلی منشعب شده است، تا زمین‌های زراعی بین راه خود را سیراب سازد و اکنون به خاطر ازدیاد جمعیّت و افزایش مصرف آب در کربلا و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، فاضلاب هتل‌ها و خانه‌های اطراف این نهر بر آن مسلّط شده و در آن می‌ریزد تا با عبور از کنار کربلا یا صرف زراعت شود و یا پسمانده آن دوباره به فرات اصلی ملحق گردد.

با این وجود پلکان سیمانی وسیعی بر حاشیه این نهر ساخته‌اند و مورد استفادة عزاداری برخی از کاروان‌هاست!

گرچه برخی مورخان معتقدند در کربلا آبی که در کنار مقام امام زمان(عج) جاری است، نهر الحسینی نام دارد و محل دقیق نهر علقمه مشخّص نیست. دکتر رجبی دوانی، محقق تاریخ اسلام شهادت حضرت عباس(ع) را در کنار نهر علقمه رد کرده است. وی بیان داشته این نهر را ابن علقمی در قرن هفتم هجری حفر کرده که سال‌ها پس از ماجرا کربلا به دنیا آمده است.

 /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163961

برچسب‌ها