۱۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
آقای زیدآبادی! آمریکا قابل اعتماد نیست

امروز مطلبی را از جناب آقای " احمد زید آبادی " خواندم. نگارنده با اشاره به اقدامات اخیر آژانس و شخص رافائل گروسی، موضع گیری احساسی مسئولان کشور را باب میل اسرائیل، لابی طرفداران آمریکا و براندازان ارزیابی کرده بود.

ایشان در بخشی از نوشتار خود آرزو کرده است کاش وزیر خارجه ایران گوشی تلفن را بردارد و به همتای آمریکایی خود زنگ بزند و به او بگوید بیایید مشکلاتمان را در گفت و گوی مستقیم حل کنیم.
آقای زیدآبادی نگران تاب آوری مردم در بحبوحه تورمی است که دامنگیر کشور است و ادامه مناقشات میان ایران و آژانس ممکن است اهرمهای داخلی برای مهار تورم را ناکارامد کند.
بنده قصد تایید یا رد کلیت مسایل مطرح شده در مطلب متعلق به آقای زیدآبادی را ندارم. بسیاری از بخش های این مطلب ملموس و قابل پذیرش است بجز نتیجه گیری آقای زیدآبادی که حل مشکلات کشور را در دستان آمریکا می بیند.

آقای زیدآبادی! بنده پیش از این در باره مناسبات ایران و آمریکا به مانند شما فکر می کردم تا اینکه در سال 98 فرصتی دست داد تا به کشوری بروم که تحت اشغال یا قیمومیت آمریکا بود. من چهار ماه در افغانستان زندگی کردم و نتیجه دل بستن به آمریکایی ها را از نزدیک دیدم.
بر اساس معاهدات بین المللی حفظ جان و مال مردم کشور اشغال شده، وظیفه اشغاگران است. آمریکایی ها که به بهانه آزادی مردم افغانستان از تحجر طالبان، به این کشور لشکر کشیدند، زمانی که در زمین، مقابل جنگجویان طالبان متحمل خسارت می شدند، شبانه با هواپیماهایشان به روی غیرنظامیان بمب می ریختند و آنان را در تلی از خاک دفن می کردند.
از غارت منابع معدنی، سنگ های قیمتی و در آخر رها کردن همکاران افغان خود و فرار از این کشور و سپردن افغانستان به دست طالبان، کارنامه کشوری است که نشان داد قابل اعتماد نیست. در افغانستان شاهد بودم که آمریکا هیچ زبانی را نمی فهمد بجز زبان زور.

آقای زیدآبادی! آرزو کردید که آقای امیرعبدالهیان گوشی را بردارد و به آقای بلینکن زنگ بزند و خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شود. براستی چقدر زود مذاکرات آقای ظریف و کری را فراموش کردید؟ مگر برجام حاصل همان مذاکرات رودرو نبود؟ نتیجه چه شد؟
آقای زیدآبادی بر خلاف شما که برون رفت کشور از مشکلات را در پستوی آمریکا جستجو می کنید ، بنده بر این باورم که ما باید نگاهمان را متوجه مردممان کنیم. همان مردمی که پشت امام خود در هشت سال جنگ ایستادند.

مشروعیت و بالندگی نظام سیاسی کشور را نه در فراسوی مرزها که باید میان ملت ایران جستجو کرد.
با شما موافقم که این تورم و وضعیت معیشتی، در خور شان و نام ملت ایران نیست. تاریخ نشان داده است، وقتی فاصله ملت- دولت زیاد شد، بحران های کوچک و بزرگ در آن کشور دهان باز می کند.
وقتی فساد در اقتصاد کشوری رسوخ پیدا کند، دیوار اعتماد ملی، شکاف بر می دارد و انواع دشمنان خارجی از لای این شکاف ها رخنه می کنند.
بر این باورم که برگ برنده دوست و دشمن، در دستان مردم هر کشوری است. اگر میخواهیم در نظام بین الملل سربلند باشیم، باید قبل از هر چیزی به مردممان فکر کنیم و برای رفاه و آسایش آنان از هیچ کاری دریغ نکنیم.
کافی است مسیر را درست برویم. مردم باید نتیجه ملموس مبارزه با فساد، اختلاس، گرانفروشی و ... را ببینند، آنوقت است که اعتماد از دست رفته بازمی گردد و پایه های اقتدار کشور ترمیم می شود.
آمریکا به کشورهای ضعیف رحم نمی کند، وقتی ملت را داشته باشیم ، قوی هستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1639828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 1
    مشکل دوستان راستگرا و مرتجع آن است که به درستی می گویند «آمریکا قابل اعتماد نیست» و سپس به غلط نتیجه می گیرند که «فقط با آمریکا نباید مذاکره کرد و رابطه داشت.» ولی این دوستان مرتجع نمی فرمایند کدام کشوری قابل اعتماد است؛ در واقع هیچ کشوری در دنیا قابل اعتماد نیست. یعنی باید با تمام دنیا قطع رابطه کنیم؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    آفرین چقدر زیبا و روان غفلت هر دو جناح داخلی را توضیح دادید یک طرف ملت را رها کرده و طرف دیگر عبد آمریکا شده
  • طه IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    امثال زید آبادی ها . صادق زیباکلام ها تا قیامت هم نخواهند فهمید که آمریکا قابل اعتماد نیست.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    بسیار عالی بود. فقط باید دید که آیا حکومت حاضر است به مردم پناه آورد؟ به نظر من خیر!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    متنفرم از شنیدن واژه های ملت و مردم مسئولان ما همیشه تا عرصه بی عرضگی شان رو میشود دنبال استفاده از این واژه ها میروند جناب جعفری مگر چهل و سه سال است کشور ما را امریکا اداره کرده که چنین شرایطی را تجربه میکنیم .توقع ما از سیاست خارجی حفظ منافع داخلی بر پایه انتخاب کشور ها بر اساس منافع ملی است اما ما همیشه امریکا را به عنوان دشمن در نظر گرفته ایم
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 1
    غیر قابل اعتماد ترین حکومت در جهان حکومت جمهوری اسلامی است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    ملتی که شعار می دهد،ما حسینی هستیم، آنوقت مذاکره با آمریکا می شود زیر بار ذلت رفتن ،مذاکره را قطع کنید واز درون قوی باشید،که خدا با ماست.
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    یک سوال ،مسئولان ما چقدر قابل اعتماد هستند نمونه اش وزیر کار که زیر امضاش زد و حقوق بازنشستگان از ۳۸به ۱۰درصد رسوند خودتون قضاوت کنید
  • خان داداش IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    احسنت همین است و جز این نیست
  • GB ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 1
    هر دو بزرگوارخوب قلم میزنن اما مثال افغانستان در خور ایران نیست همان طور که کشورهای خیلی کوچک اطراف ما زیادن وامریکا اونجا هم هست سطح زندگی و فساد و هر انچه لازمه را ارزیابی کنید .هیچ وقت ایران با افغانستان و سوریه مقایسه نکنید .درود بر ایران .که عدم مدیریت به این روز گرفتار شده
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    شعار
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    آمریکا و انگلیس شیطان صفت هیچ گاه با قوی و پیشرفته شدن ایران موافقت نخواهند بود و باید با تکیه بر داخل و انجام اصلاحات اقتصادی در حوزه های مالیات و بانک و گمرک و صنعت و کشاورزی قوی شد و چشم به مذاکره با این شیطان صفتها نداشت.
  • خیرخواه IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    آقای جعفری چمازکتی! کسی به آمریکا اعتماد نمیکند، فقط رابطه مثل روسیه و اروپا با آمریکا ، همین و بس! تمام!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 1
    چرا اینقدر از صحبت مستقیم با امریکا می ترسید؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 1
    برادر من داشتن رابطه به این معنی نیست که آمریکا منافعش را دودستی تقدیم ما می کند بلکه می توانیم بدون واسطه بر سر منافعمون مستقیم مذاکره کنیم وهزینه واسطه ها را کم کنیم
  • رضا فاضل IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    از اصحاب ثقیفه ی باصلاح اصلاحطلبی غیر از این نگاه بعیده .. ظاهرآ اونها توو درک مفهوم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی حتی از مسولان قضایی یونان نیز عقب مانده ترند ...
  • mohammad IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    عالی
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    غیب گویی ممنوع
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    آقا آمریکا قابل اعتماد نیست به فکر منافع خود هست از اام پی تی خارج شوید ویمبلی هم بسازید غلط زیادی می کنند چون اگه بترسیم آنها گستاختر میشن وباید در تولید وخرید تسلیحات وکمی برداری اقدام کرد اگه قوی باشیم هیچ دشمنی جرآت حمله را ندارد چون منافع و پایگاه‌های آنها و مراکز حساسشان به خطر میافتد
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    اگرآمریکااندک احتمالی میدادکه میشودبه مقامات ایران اعتمادکندتابه حال برجام رابرگردانده بود دولت ایران بامردم خودش هم صادق نیست !پس آمریکاچگونه اعتمادکندبه مقامات ایران مگرآمریکاکورهست که برخورددولت ایران راباملتش رانبیند؟
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    دشمن تر از این مجلس ودولت وسران برای ایران ومردمش وجود نداره.همه کشورها بفکر منافع خودشون ومردمش هستند بجز درایران که فشار برمردم بخاطر منافع دیگر کشورها
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    0 1
    قدرت باعث می شود در قراردادها نیاز به اعتماد طرف مقابل نباشد در اینجا غرض از قدرت این است : ۱ داشتن سواد نوشتن قرارداد ۲ داشتن اقتصادی پویا که با تکانه های کوچک از هم پاشیده نشود و باعث کاهش ارزش پول ملی شود حکومت ایران فاقد هر دو مورد فوق و ۱+۵ دارای آن می باشد