۳۷ نفر
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
سیدمحمود دعایی؛ سه نکته و مساله پیام صدام به امام

با پوزش از همۀ دوستان و مسئولین «خبر آنلاین»، من متأسفانه چهارشنبه‌ شب مجبور شدم تهران را ترک کنم و نتوانستم حسب قرار در اطاقی که به مناسبت بزرگداشت مرحوم «حجت‌الاسلام سید محمود دعایی» برگزار شده بود، شرکت نمایم.

محلی هم که رفته بودم، متأسفانه از نظر اینترنت مشکل داشت و منظم قطع و وصل می‌شد. عرض زیادی البته نداشتم. آنمقدار که موفق شدم سخنان دوستان را بشنوم، جملگی در مَنقَبَت آن مرحوم بود.

من سه ‌نکته را میخواستم در عرایضم مطرح کنم:
نخست آنکه ایشان از معدود روحانیونی بودند که بعد از انقلاب، چندان دغدغۀ رسیدن بقدرت و حفظ آنرا نداشتند. حتی میتوان گفت برخلاف بسیاری از هم‌مسلکان انقلابیش، قدرت، چندان برایش ارزشی نداشت. اگر این ویژگی را حُسن وی بدانیم.
نکتۀ دوم شاید چندان به مذاق طرفداران آن مرحوم خوش نیاید. به‌یاد نمی‌آورم که ایشان بر روی اصول و حقی، ایستادگی کرده بوده باشند. به همین‌خاطر، هیچ گاه مورد غیظ و غضب اصحاب قدرت قرار نگرفتند. ترجیح می دادند سکوت کنند و آرام از کنار خیلی از مسائلِ بعد از انقلاب عبور کنند.

اما نکتۀ سوم که اصل سخنانم بود، پیرامون همان مسئلۀ مناقشه‌انگیزی است که در خصوص پیام تاریخی مهمی که ایشان به عنوان سفیر ایران در عراق از جانب صدام برای امام و رهبران انقلاب به ایران می‌آورند بود.
داستان آن پیام از این قرار بود که قبل از حملۀ عراق به ایران، مرحوم دعایی بطرز ناگهانی و با وضعیتی پریشان و مضطرب به تهران آمده و به مسؤلین، از جمله امام می‌گویند که رهبر عراق ایشان را احضار کرده و با عصبانیت و ناراحتی اظهار میدارد که «چرا رهبران ایران بالأخص امام این‌قدر با او خصومت می‌ورزند؟ درحالیکه عراق نخستین کشوری بوده که انقلاب ایران را برسمیت می‌شناسد و هیچ دشمنی با جمهوری اسلامی نداشته. اما برخلاف عراق، رژیم انقلابی ایران، بالأخص شخص امام از همان فردای انقلاب، بنای دشمنی با صدام و رژیم وی را میگذارند و رسماً خواهان سرنگونی صدام شده‌اند.» صدام از سفیر ایران میخواهد که پیام یا تهدید بغداد را به رهبران ایران برساند، که اگر سیاست خصمانه علیه وی را ادامه دهند، او ناگزیر به ایران حمله خواهد کرد. مرحوم دعایی پیام صدام را به ایران می‌آورند، اما ظاهراً هیچ‌کس، بالأخص خود امام، به آن توجه نکرده و همچنان به همان ادبیات خصمانه علیه صدام ادامه میدهند.

این، صورت مسئله بوده. اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که بعدها مرحوم دعایی نه‌تنها دیگر حاضر نمیشوند کلامی در مورد آن داستان چیزی بگویند، بلکه یک‌ گام هم جلوتر آمده و از اساس منکر آن روایت میشوند. من متأسفانه همانطور که عرض کردم، بواسطۀ اختلال در اینترنت نتوانستم به همۀ مطالب دوستان گوش دهم. اما سخنان سردار علایی بزرگوار را که شنیدم، دیدم ایشان هم همان حرف مرحوم آقای دعایی را تکرار کردند و آن داستان را از اساس منکر شدند. من در زمان حیات مرحوم دعایی تلاش زیادی کردم که درمورد آن موضوع با ایشان صحبت کنم؛ اما آن مرحوم هیچوقت حاضر نشدند پیرامون آن گفت‌وگو نمایند. اگر هم روایت مرحوم دعایی را بی‌اعتبار بدانیم، روایتی از مرحوم آیت‌الله منتظری است که آن را دیگر نمی‌توان مجعول و غیر مستند دانست. روایت مرحوم منتظری مبین آن است که رفتار انقلابی ایران، نگرانی‌های جدی میان همسایگانمان بوجود آورده بود. ایشان به امام توصیه می‌کنند که بهتر است هیأتی از ایران به کشورهای همجوار، از جمله مشخصاً به عراق بروند و به‌اصطلاح، ایجاد تحبیب قلوب نمایند و اطمینان به همسایگان‌ ایران، بخصوص عراق بدهند که ایران انقلابی قصد دشمنی با آن‌ها را ندارد؛ اما امام اهمیتی به آن توصیه یا پیشنهاد نمی‌دهند.

به‌هرحال اگر هم پیام صدام به مرحوم دعایی را از اساس نادرست بدانیم، این را دیگر نمی‌شود و نمی‌توان انکار کرد که اصل موضوع، یعنی نارضایتی صدام از نحوۀ برخورد رهبران انقلابی ایران، از جمله خود امام خمینی، واقعیت داشت. رفتار ایران انقلابی نسبت به صدام و حکومت وی بعد از انقلاب بسیار خصمانه بود. این دیگر موضوعی نیست که بشود آن را پنهان ساخت. واقعیت آن است که امام در هر مناسبتی که از عراق بدیدار ایشان می‌آمدند، لزوم سرنگونی صدام را به عراقی‌ها یادآور می‌شدند. واقعیت آن است که ایران اگر نقشی هم در براه انداختن جنگ نداشت، دست‌کم هیچ تلاشی هم بمنظور جلوگیری از آن نکرد.

انکار مرحوم دعایی(و دیگران از جمله سردار علایی)را می‌توان درک کرد. آن روایت، بسیاری از نظریات و تئوری‌های جمهوری اسلامی را در خصوص جنگ با عراق و اسباب و علل بوجود آمدنش، با مشکل روبرو می‌سازد. بنابراین بهتر است که موضوع از اساس مورد انکار قرار بگیرد.

یادبود گروه نخبگان خبرآنلاین برای سید محمود دعایی

سیدمحمود دعایی؛ اتوبوس سواری‌ به جای ماشین ضدگلوله

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1639879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 2
    خجالت بکش استادکذب زشت کلام متاسفم برات که دست ازسرمیت هم برنمیداری دیگه فکرشب اول قبرت باش بدبخت توارزش خاک کفش امام خمینی راهم نداری خوب خرشیطان شده ای زبان شیطان شده ای بیچاره حرفهایت تاحالاهیچ آرامشی نداده به احدی خدا هدایتت کنه که بازبان خودت ب بگی گمراه بودم تاحالا وبه راه راست بیای اگر نه نابودت کنه خوبه انرژی هسته ای ت نخوندی وگرنه میرفتی واسه صهیونیستهاک کارمیکردی این همه آدم به دردبخور راکروناکشت چی میشدشماراهم ازروزمین برداره البته شیطان تاقیامت هست شماهم شدی نوچه ی شیطان وتفرقه میندازی
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 2
    مسوولین ایرانی عادت دارند چوب در سوراخ مار یا زنبور کنند و بعد اَدای مظلومیت در بیاورند عادت دارند با بی فکری های جاهلانه ی خود ایران و ایرانی را به فنا بدهند مانند همین وضع امروز که نتیجه همین تفکرات عقب مانده است حمله به سفارتخانه ها. بی توجهی به اصول حاکم بر سیاست جهانی. عدم سواد سیاسی و جهانی. تهدید دیگر کشورها و.. و... که نتیجه ی همه ش میشه تحریم و فقرمطلق و بدبختی مردم ایران و... و... و آخرش هم 100درصد جنگ و فنا
  • حدیث IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 2
    آقای زیبا کلام کمی خجالت بسیارخوبست شما که سر این سفره روزگار گذرانیدید حالا کار بجایی رسیده که امام روهم زیر سوال میبرید.. کمی خجالت کمی حیا وکمی تامل ......حال که ورق درحال شایددددد کمی برگشت است میخواهید سفره خودرا عوض کنید..
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 2
    غیبت‌‌گناه‌کبیره‌است‌حتی‌ اگر‌دررابطه‌بازندگان‌باشد
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 1
    خدا ازشون نگذره کلی جوان رو ازدست دادیم.کلی منابع مالی وجانی.فقط به خاطر لجبازی.جای بسی تاسف
  • KW ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 1
    اکثر مردم نه اطلاعات ونه کیهان راقبول دارند. شما هم هی تعارف تیکه پاره کنید برای هم.
  • ّّبهلول IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    آقازیبا کلام واقعا اسم با مسمائی دارند چون با منطق از صدام دفاع کردند و صد البته شورای امنیت که در اختیار اربابش بریتانیا هست را زیر سوآل بردند چون از ایشون اجازه نگرفتند و درسال ۶۸ صدام را متجاوز معرفی کردند!!!؟.(آقای زشت کلام سوپر غربگرا و سهاپر خود باخته شدند !؟ آفرین دآفرین بر آقا کاذب زشت کلام.../اجرش با عمو سام../۰پناه بر خدا
  • غ IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    اقای زیباکلام ،ما امام رامیشناسیم باایشان یازده سال لااقل زندگی روزمره داشته ایم ان امام بزرگوار ساده ترین مسائل را برای مردم توضیح میدادندوجای شک باقی نمیگذاشتندوشماراهممیشناسیم که همیشه سخنان مشکل مطرح میکنیدکه قبولش ساده نیست.محالست که امام به چنین موضوعی بیاعتنایی کرده باشند.اما فرض محال که محال نیست.فرص کنیم امام به سرنگونی صدام فرمان داده باشندخوب این فرمان که درخلوت اثری ندارد بایددرجلوت باشد.چرا ماکه سالهای متمادی در جبهه ها ودراسارت رادیوی عراق را میشنیدیم هرگزچنین ادعایی ازسوی خودصدام سیه روز مطرح نشد؟اقای زیباکلام صدام بدبخت الان در عالم برزخ وضعیت مناسبی ندارد اگر میخواهی به وی خدمتی کرده باشی این اتهمات را به ان سیه روز بیچاره نبند!ازینها گذشته چرا صبرکردی مرحوم دعایی که ازدنیارفت چنین ادعایی میکنی؟زشت ست بخدا .این حرفها ازشما ادمی که استاددانشگاه هستی خیلی بعیدست.و اما راجع به امام این نسبتهای ناروا بلااثرست مانندسنگی که کودکی بسمت خورشید پرت کند!
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    کذاب‌آمریکا‌کلام‌هیچ‌وقت‌راست‌نگفته
  • محمود امان الهی از درچه اصفهان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    امام خمینی هر کاری میکردند و هر حرفی که میزدند بر اساس رضایت پروردگار و مصالح ملتها بوده کار خوبی کرده به صدامیان و امثالش بها نداده آقای زیبا کلام شما خودتو ناراحت نکن ، فقط برو ثبت احوال و فامیلت رو عوض کن که اصلا هیچ موقع کلام زیبایی نگفته ای جنگ برای کشور ما نعمت بود ، اینو بدان و خوب بهش فکر کن
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    آقای ..... چیز جدیدی ، مطلب خاصی دیگر برای گفتن نداشتی ، یا هنوز مطالب جدید را برای شما ، آماده و ارایه ننموده اند ، حتماً دشمنی با رژیم جعلی صهیونیستی را هم جور دیگری ارایه می نمایید ، دشمنی صدام با شیعیان عراق و اخراج آنهایی که اصالت ایرانی داشتند چگونه بود ؟؟ و ..... حضرت امام ره مگر نزدیک به ۱۴ سال در عراق حضور داشتند و از نزدیک رفتار صدام را مشاهده کرده بود و هیچ کسی بهتر از امام ره ، صدام را نشناخته بود، شما چه شناختی از صدام داشتید ؟؟
  • س‌م.موسوی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    آقای زیباکلام البته باید در نظر داشته باشند که در ایام برنامه ریزی برای حرکت امام از فرانسه به ایران صدام چند تن از وزیران بختیار را به بغداد فراخواند و با خشم پیشنهاد داد که حتی شده هواپیمایش را در آسمان منهدم کنید، بنا بر مصاحبه آن وزرای سابق با شبکه فارسی زبان بی بی سی، صدام تأکید کرد شدیدٱ تحت فشار خارجی برای حمله به ایران است.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    چرا ایشان تازنده بودن کسی حرفی نزدو مثل بختک روی موسسه اطلاعات بودن..حالا شدن بهترین و سفیر مهرومحبت؟
  • Threem IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    صادق زیبا کلام که سمت و سوش مشخصه حرف هاش خریدار نداره سیاست های امثال صدام هم مشخص بود در برابر دشمن سازش و تسلیم خوب نیست مثل اینه که در برابر اسراییل و آمریکا سر خم کنیم
  • رجبی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    بسیار غم انگیز است که استاد دانشگاه یک معادله یک مجهولی را نمی فهمد . ما باصدام دشمنی کردیم کویت که همکاری تام تمام داشت .
  • DE ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    چه باید گفت چه باید کرد هییییییییییییچ
  • جعفر نادری IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    دمت گرم که واقعیت را گفتی
  • دست خدا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    کسانی که از زیبا کلام متن می گذارند ازنظرعقلی مشکل دارند
  • موسی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    اقای زیبا کلام اگربنای شماهم این بود که ازاساس موردانکار قراربگیرد چرا شرح دادید ؟ حتما ایجاب سیاست بود !!! خیلی وقته از اظهارنظرات دوگانه حضرت عالی دوربودم فکرمیکردم توبه کرده اید !!!
  • اسماعیل IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    اقای زیبا کلام به نظرشماعجیب نیست که ناگفته ای رامطرح می کنید که هم گویینده ان منکران است وهم تابحال بگوش هیچ کس نرسیده وحالا که مرحوم دعایی فوت کرده مطرح میشود شمادراون زمان کجاتشریف داشتید که حالت پریشان ان مرحوم راپیش امام دیدید ایاکسی دیگربجز شما وامام ومرحومان منتظری ودعایی انجانبود عجیب است که تابحال بیت اقای منتظری این موضوع رامطرح نکردن
  • علی اکرادلو IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    معلوم نیست ایشون این دری وریها را،ازکجاآورده وپیداکرده هرچی بوده گفته شده ازمنبع نامعتبره....؟!
  • برباد رفته IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    اگر فردای قیامتی باشه چه جور می‌خوان جواب این همه شهدای و خانواده هایشان را بدهید از قرار معلوم جنگ چندان هم تحمیلی نبوده امان از کینه و نادانی
  • محمود IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    اگه زیبا کلام میگه حتمادرسته، شاهداش هم دونفرکه مردند،!!! چرااین حرفوتوچهل سال گذشته نزدی؟ ترسیدی دعایی بگه دروغ میگی؟ بالاخره دعایی مثل هم مسلکیاش بودیاآدم خوبی بود؟ اگه خوب وراستگوبودکه نقل قولی که ردکرده دروغه! شده اونیکه زنش میگفت توتوسفرمردی، هرچه میگفت بابا من زنده ام، سالمم، اینجاوایسادم. زنه میگفت یعنی میگی آدم راستگویی مثل حاج قربون دروغ میگه؟ محاله!!! حالا زیباکلام به دوتا مرده استنادمیکنه ودعایی رامتهم میکنه که انکارکرده ولی خودش حقیقت میگه!!!!!! امام توجنگ نمیگذاشت بصره رابزنند.اونوقت جلوی یه جنگ رانگرفت؟ صدام با رامسفلدجلسه حمله به ایران راگذاشت، خودش اعتراف کردآمریکاییا فریبش دادند، زیباکلام میخادصدام راهم تبرئه کنه.واقعا بی ........
  • محی بازنشسته FR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    حتی ماشنیدیم که یک سیلی محکم هم به مرحوم دعایی زده اند.پس میخواهیدبگوئید‌که جنگ ازطرف ماشروع شده؟
  • رضا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    من از جوانی شاید هم نوجوانی همواره روزنامه اطلاعات میخونم روز که مرحوم دعای فوت کرد نیز نوشتم ایشان بسیار زیرکانه و چراغ خاموش اجازه میدادند،که آب ها از آسیاب بیفتد بعد همه جوانب را در نظر می‌گرفت و نظر حد وسط را مینوشتند،یعنی گاهی حتی یکبار موضوعی چالشی نداشتند.به همین خاطر همواره یک روال ثابت و یکنواختی داشتند.سعی میکرد همه را راضی نگه داره
  • امیدی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    دکتر واقعا متاسفم شما تحلیل را طوری پیش می بری ( در واقع میچینی) که خودت را ارضا کنی وز آنچه اتفاق افتاده گریز میزنی به کوچه علی چپ و آنطور که می‌خواهی پازل را می‌بینی آخر نا سلامتی شما دکتر علوم سیاسی نباید واقعیت را دور بزنی وبا شیره مالی دست پخت جدید عرضه کنی چرا در اینهمه مدت که دعایی زنده بود یکبار برای رفع شبهه ات پبشش نرفتی؟ اگر جواب سوال را بدی خیلی از آسمان وریسمان بافی ات هم برای خود وهم برای خلق از ابهام خارج میشد
  • سیروس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    آقای دعایی به صراحت فرمودند که این ادعا رو دکتر یزدی مطرح نمودند که باحضور اقای دعایی رفتیم خدمت امام پیام صدام (لعنت اله علیه ) رو آقای دعایی به امام عرض کردند و پیام اونی بود که آقای زیباکلام ادعا دارند اولا آقای دعایی ضمن تکدیب این خبر به شکل اونی که آقای زیبا کلام مدعی هستند اعلام کردند که حتی خدمت آقای دکتر یزدی عرض کردم که آقای دکتر بنده و شما هیچگاه باهم نرفتیم خدمت امام که متأسفانه پیری دکتر یزدی اجازه توضیح بیشتر رو به من ندادند ثانیا وقنی همه دنیا و شخص آقای زیباکلام مرحوم دعایی رو انسان راستگو و صادق میدونند چرا آقای دکتر صادق زیباکلام تلاش دارند ایشون رو محافظه کار و ترسو معرفی کنند ثالثا آقای دعایی گفتند من پیام صدام رو بردم خدمت امام که من حاضرم در مورد بیشنر مسائل مربوط بین دو کشور گفتگو کنیم امام بعد از چند روز فرمودند صدام دروغ میگه چرا که صدام گروههای معاند رو از غرب کشور تا خوزستان رو به خرابکاری علیه ایران مسلح نموده ، در مورد قطعنامه الجزایر حرف داره در مورد ادعای ایران بر جزایر سه گانه ادعا داره و دهها مورد دیگر ، ضمنا مواضع آقای منتظری علیه صدام رو برید بخونید
  • علی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    میخوام حرفتوباورکنم ولی اینقدرپوچ گویی کردی ادم رقبت نمیکنه حرفتوبپذیره
  • حسن IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    چرندیاته، صدام از سال ها قبل و بیشتر به خاطر شکستی که در پیمان الجزایر از ایرن خورده بود به دنبال زمینه چینی برای حمله و تغییر معادله قدرت بود که با پیروزی انقلاب و احساس ضعفز ناحیه ایران این فرصت رو بدست آورد، بقیه مسائل حاشیه و گزافه گوییه
  • رضا IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 2
    جنگ ما با صدام نبود، جنگ ما با آمریکا بود که از آستین صدام بدر آمده بود وهمچنان این جنگ تا به امروز از آستین های مختلف وبه به طرق مختلف ادامه دارد. ثانیا خودتان می گویید آقای دعایی چنین چیزی را منکر شده اند پس استنادتان به چیست. ثالثا چرا وقتی ایشان زنده بودند. شما این دروغ را نگفتید. رابعا بفرمایید چرا عراق پس از فراغت جنگ با ایران به کویت حمله کرد. مرگ بر آمریکا
  • مهدی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    لعنت برا این نویسنده غرب گرای ک همش دنبال خراب کردن جمهوری اسلامیه و کسی هم نیست زندانیش یا اعدامش کند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    هیچوقت معلوم نشدکه جنابعالی کدوم وری هستی !!یکی به نعل می کوبی یکی به میخ ...
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 1
    پیچیده