ایسنا نوشت:

رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی اعلام کرد: درپی قطع یارانه شیر و افزایش قیمت این محصول و فرآورده‌های آن، مصرف شیر و فرآورده‌های آن به دلیل نبود قدرت خرید کاهش یافته که نگران‌کننده است.

مجید علیداد  گفت:‌ قرار بود یارانه شیر در قالب علوفه‌ و نهاده‌های تولید به دامداران داده شود تا هزینه‌های تولید این محصول و فرآورده‌های آن کاهش و مصرف سرانه افزایش یابد اما سخنی از یارانه شیر نیست و عملا یارانه شیر حذف شده است.

وی با بیان این‌که شیر کمیاب و این کاهش تولید برای کارخانه‌های لبنی ملموس شده است، گفت: میزان تولید شیر کاهش یافته است؛ چراکه تعدادی از گاوهای شیری به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، کشتار شده‌اند. همچنین با توجه به این‌که واردات شیر خشک ممنوع شده است مقداری از شیر تولیدی برای تبدیل به شیر خشک، خامه و کره که تولید آن مقرون به صرفه است، استفاده می‌شود. ‌از سوی دیگر به دلیل بدهی کارخانه‌های لبنی به دامداران به دلیل نپرداختن هزینه شیر یارانه‌ای، از سوی کارخانه‌های لبنی زیان‌هایی به صورت ناخواسته به دامداران وارد شده که دامداران رغبتی برای فروش شیر به کارخانه‌های لبنی ندارند. لذا شیر کمیاب شده و این کاهش برای کارخانه‌ها ملموس است.

علیداد تصریح کرد:‌ به دلیل کاهش تقاضای مصرف شیر و محصولات لبنی طی چند روز اخیر به دلیل نبود قدرت خرید و افزایش قیمت این محصولات و حذف یارانه شیر، با وجود کم شدن عرضه شیر در کارخانه‌های لبنی، عرضه به اندازه تقاضای جامعه بوده و با کاهش عرضه مواجه نیستیم که این امر نگران‌کننده است.

به گفته رییس اتحادیه دامداران نیز امسال میزان تولید شیر 30 درصد کاهش یافته است.

در این باره رییس اتحادیه لبنی کشور اظهار کرد: با کاهش تولید شیر قیمت این محصول خود به خود افزایش یافته و هر کیلو شیر به حدود 500 تومان رسیده که این امر هزینه‌های تولید کارخانه‌های لبنی را نیز افزایش می‌دهد؛ چراکه افزایش 10 درصدی قیمت محصولات لبنی طی ماه اخیر با احتساب ثابت بودن قیمت شیر بوده است که در این زمینه وزارت بازرگانی از کارخانه‌های لبنی خواستار شده تا پایان ماه رمضان شرایط را تحمل و افزایش مجدد قیمت نداشته باشند.

وی با ابراز نگرانی از کاهش مصرف شیر طی مدت اخیر، اظهار کرد: میزان مصرف سرانه شیر در کشور 85 کیلوگرم و استاندارد مصرف جهانی 160 کیلوگرم (دو برابر) است و درحالیکه قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه میزان مصرف سرانه شیر به استاندارد جهانی برسد این هدف در برنامه چهارم توسعه محقق نشد و با شرایط فعلی حذف یارانه شیر، افزایش نرخ محصولات لبین و کاهش قدرت خرید مردم جای نگرانی است که میزان مصرف این محصول در کشورمان از 85 کیلوگرم هم کمتر شود.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    0 0
    و سرجمع همه ی این ها یعنی افزایش هزینه های درمان.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    0 0
    دقیقا دو هفته شد که لب به شیر نزدیم.خدا از شما نگذره که خورد و خوراک مردم رو هم خراب کردین.نه نون میشه خورد نه شیر نه گوشت.خدا ازش نگذره