۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
سید محمود دعایی؛ از تبار جوانمردان

مرحوم دعایی، مردی از تبار جوانمردان و سلاله پاکان بود.

مرحوم دعایی را در سلسله جوانمردان می بینیم، که هم در قرآن از آنها نام برده شده و هم پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به این صفت نامیدند. مروّت و جوانمردی خصلت انسان هایی است که در این سلسله قرار دارند.

حقا که وفادار بود و تمام قامت در خدمت امام ایستاده بود و یک لحظه تردید نکرد. یک جوانمرد خلق را عیال خدا و انسان به ما هو انسان را می بیند و به او مهر می ورزد. یکی دیگر از رفتار جوانمردان حسن خلق است و همه از حسن خلق مرحوم دعایی می گویند. همه اینها همراه با ایمان و خلوص بود و نکته دیگر اینکه از باور عمیق به امام و رهبری نشأت می گرفت.

دعایی تا روز آخر طلبه بود. شش دوره نماینده مجلس و 42 سال میرمسئول روزنامه اطلاعات بود ولی هیچوقت حقوق نگرفت و اگر به سازمان امور اداری و استخدامی مراجعه کنید هیچ سابقه ای از سیدمحمود دعایی نمی بینید. کسانی که هرگز مبارزه نکرده بودند و اصلا نمی دانستند طاغوت چیست آمدند و ادعا کردند اما ایشان گفت من طلبه هستم.

تلاش 42 ساله او نه تنها در تاریخ مطبوعات بلکه در تاریخ این کشور می ماند و فراموش نخواهد شد. مؤسسه اطلاعات امروز یک سرمایه ارجمند برای کشور است که به همت دعایی احیا شد و ارتقا یافت و تریبونی شد برای کسانی که مایل هستند حرفشان را در این روزنامه بزنند و عرصه بروز و ظهور نخبگان را فراهم کرد.

دعایی، الگوی اخلاق و مروّت بود و به صداها پاسخ می داد و به احتیاجات می رسید. پس از دعایی گروهی از دوستان وی، نگران جانشین وی بودند که آیا این مشی ادامه پیدا می کند، و رهبر انقلاب فردی را مأمور کردند که نه تنها نگرانی علاقه مندان به اطلاعات را برطرف ساخت، بلکه به این تدبیر نیک و حکیمانه احسنت گفتند.

فاضل فرزانه جناب آقای دکتر عباس صالحی که جانشین مرحوم دعایی شده است با همان سبک و سیره در اخلاق مداری، تواضع و فروتنی و با داشتن شخصیتی معتدل این مؤسسه را اداره خواهد کرد. صالحی برادر شهید است ولی بزرگواری وی به گونه ‌ای است که تا کنون به آن اشاره نکرده است. صالحی در حوزه نواندیشی دینی از جمله فضلایی اس که در سال 81 نامه ای به رهبر انقلاب نوشتند که مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفت و از اندیشه ایشان تجلیل کردند. در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارهایی انجام دادند که فراموش نخواهد شد.

در حکم مقام معظم رهبری برای سید عباس صالحی آمده است: « چند وجهی بودن نگاه ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه ‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی میکرده، و اکنون نیز آن‌چنان است»، این نشان می دهد که تک صدایی نمی شود.

* سخنان نماینده مقام معظم رهبری در سازمان هلال احمر، در مراسم نکوداشت خدمات مرحوم سیدمحمود دعایی و معارفه سید عباس صالحی/ 23 خرداد ماه در مؤسسه اطلاعات

یادبود گروه نخبگان خبرآنلاین برای سید محمود دعایی

سیدمحمود دعایی؛ اتوبوس سواری‌ به جای ماشین ضدگلوله

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =