سیدمحمود دعایی؛ ادامه راه او و جایگاه موسسه اطلاعات در دوره جدید

بخشی از عطر فرد را در محیط اطراف او باید دید. همسر مرحوم دعایی و دختران و پسران وی جزو خانواده ای هستند که عطر وجود حجت الاسلام والمسلمین دعایی را دارند.

من روز جمعه برای اجازه، خدمت این عزیزان رسیدم. چون معتقدم اینجا خانه دعایی است. آقای دعایی را از قبل شناخت داشتم اما در هشت سالی که معاون فرهنگی و بعد وزیر ارشاد بودم بشتر شناختم. ایشان در این هشت سال با سماجت پیگیر گره گشایی از کار مردم بود. او به جای گره زدن، گره ها را می گشود. برای من سخن گفتن سخت است. چون در مؤسسه ای می آیم که با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی، کار آسانی نیست. اما امیدوارم با مدد همکاران بتوانیم راه دعایی را ادامه دهیم.

در فضایی که جهان به دوره جدیدی نزدیک می شود، بنگاه بزرگ اطلاعات و رسانه های ایران در کجا قرار می گیرد؟ در فرصتی مناسب این امر را بررسی خواهیم کرد. اما خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در حکم خود افق گشایی و منشای مرحوم دعایی را تنفیذ کردند. برخی تصور می کردند چون آقای دعایی منصوب امام است در این مسئولیت باقی مانده و برخی تصور می کردند رابطه عاطفی برقرار است. اما این حکم نشان داد که این منشایی است که رهبر انقلاب به آن اعتقاد دارند.

ایران ویژگی هایی دارد که نمی توان آن را تک حزبی و تک صدایی مدیریت کرد. ایران رنگین کمانی است که با یک صدا نمی توان از آن سخن گفت. تنوع قومیت ها به ضرورت چندصدایی، اما همگرا، نیاز دارد. حزب رستاخیز و یک سلیقه رسانه ای نمی تواند ایران را اداره کند. هر مقداری که رسانه رسمی را تک صدا کنیم، رسانه های غیر رسمی را رسمی تر می کنیم. در حالی که رسانه ‌های غیر رسمی مرکز نفاق هستند و سونامی درست می کنند.

جامعه ایران قطبی نیست و طیفی است. امکان ندارد بتوانید با یک طیف حکومت و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. حکم رهبر انقلاب می تواند سرفصل یک نگاه عمیق به حکمرانی و رسانه داری باشد که در چهارچوب نظام، انقلاب، منافع ملی، ادب، منطق و اخلاق می توان حرف های متفاوت زد و با یک سلیقه و در پوشش یک سلیقه حرکت نکرد.

مقام معظم رهبری این مشی مرحوم دعایی را تأیید کرده است. کسانی می گفتند دعایی در فضای مناسبات رهبری قرار دارد ولی اکنون می فهمیم که در فضای مناسبات استراتژیک قرار دارد و حرکت دعایی و دعایی ها می تواند در این مناسبات استراتژیک معنا پیدا کند. ان شاء الله با کمک همه عزیزانی که در فضای فرهنگ، رسانه، هنر، ادبیات و همه حوزه هایی که به نحوی با این مقولات ارتباط دارند بتوانیم راه این سید جلیل القدر، محبوب الخصایل و کم نظیر را ادامه بدهیم.

* سخنان مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در مراسم نکوداشت خدمات مرحوم سیدمحمود دعایی/ 23 خرداد ماه در مؤسسه اطلاعات

یادبود گروه نخبگان خبرآنلاین برای سید محمود دعایی

سیدمحمود دعایی؛ اتوبوس سواری‌ به جای ماشین ضدگلوله

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =