سربازان فراری در صورت معرفی خود از محکومیت قضایی معاف می‌شوند

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین گفت: به مناسبت هفته قوه قضاییه افراد فراری از خدمت در صورتی که تا ۱۰تیرماه خود را معرفی کرده و برای خدمت آماده شوند بخشیده شده و از معافیت مجازات کیفری و سایر ارفاقات قانونی برخوردار می شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ امیر جلالی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قزوین در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: در اصل۱۷۲ قانون اساسی سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان تنها دادگاه تخصصی در نظام قضایی کشور پیش‌بینی و قانون اساسی محل طرح موضوعات مهم شده است.

او افزود: رسیدگی قضایی به جرائم نیروهای مسلح، جرائم امنیتی و حین خدمت نظامیان، سلاح و مهمات، بازنشستگان نیروهای مسلح در شرایطی که ۵سال از اتمام خدمت آن‌ها نگذشته باشد و جرائم یگان‌های حفاظت سراسر کشور نیز در محدوده رسیدگی در سازمان قرار می‌گیرد.

این مقام قضایی استان بیان کرد: جامعه هدف این سازمان ستاد کل نیروهای مسلح در سطح ملی، ارتش، سازمان‌های وابسته، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی، صنایع نظامی، دفاعی نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات و یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی است و به جرائم آن‌ها رسیدگی می‌شود.

جلالی گفت: جرائمی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود دو وجه قالب دارد و بخشی شاکی خصوصی ندارد و در داخل نیروهای مسلح رخ می‌دهد و بخشی شاکی خصوصی دارد که در سال گذشته ۲۰درصد جرائم مطرح شده در این سازمان شاکی خصوصی داشت.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح اظهار کرد: برخی جرائم تخطی از امور نظامی‌گری است که به دلیل خصیصه ذاتی ماموریت‌های نیروهای مسلح و اصطکاک و درگیری با شهروندان رخ می‌دهد که در صورت شکایت به آن رسیدگی می‌شود.

امیر جلالی یادآورشد: هر چند سازمان قضایی نیروهای مسلح یک نهاد اختصاصی است اما مردم می‌توانند در صورت لزوم و ضایع شدن حق خود به آن مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنند که در این راستا حدود یک پنجم شکایت‌های مطرح شده از سوی شهروندان و مردم عادی بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه روند رسیدگی در احقاق حق به گونه‌ای بوده که بیش از ۹۰درصد مراجعه کنندگان به این سازمان از عملکرد سازمان رضایت داشته‌اند.

او همچنین گفت: از آنجا که قانون‌گذار نظامیان را از جرم مبرا دانسته لذا وقتی یک نفر از نیروهای مسلح، جرمی مرتکب می‌شود سخت‌گیری قانون‌گذار بیشتر است و در این راستا در فرآیند رسیدگی از ظرفیت ضابطان نظامی (دژبان، مدیریت حفاظت و بازرسی، حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح) به عنوان بازوان سازمان در اجرای احکام و اعلام گزارش به سازمان استفاده می‌شود.

این مسئول قضایی در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌های این سازمان، افزود: در سال گذشته پرونده‌های وارده به سازمان ۷درصد رشد داشت و با تلاش مجموعه همکاران تعداد پرونده های مختومه شده ۱۰درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

جلالی بیان کرد: بیشترین پرونده‌های بررسی شده در سازمان با ۵۵درصد مربوط به فرار از خدمت بوده که خوشبختانه با افزایش حقوق سربازان شاهد کاهش این روند هستیم که نشان می‌دهد علت این موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی است.

او ادامه داد: نوع دوم جرایم نیروهای مسلح مربوط به ایراد خسارت به اموال است که بیشتر آن‌ها سهوی است و نوع سوم نیز مصرف مواد مخدر بین سربازان است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: در حوزه عملکرد سازمان در عرصه‌های مختلف در سال گذشته شاهد افزایش ۷۲درصدی نسبت به سال۹۹ بودیم که این موفقیت ناشی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، سیستم رایانه‌ای، ابلاغ الکترونیک، آزادی زندانیان و کاهش جرائم کیفری بوده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در سال گذشته با اقداماتی که برای کم شدن ورود نظامیان به زندان صورت گرفت خوشبختانه میزان ورودی به زندان ۱۵درصد کاهش یافت.

جلالی بیان کرد: همچنین سال قبل ۱۱درصد در آزادی زندانیان نظامی و ۱۵۰درصد در استفاده از پابند الکترونیک افزایش داشتیم و از ظرفیت مرخصی برای زندانیان نیز استفاده مطلوبی شد.

او ادامه داد: در سال گذشته یک مورد حکم قصاص نفس صادر شد و یک مورد حکم قصاص لازم‌الاجرا در مورد یک سرباز هم داریم که با تلاش متولیان بدنبال صلح و سازش هستیم تا از اجرای آن جلوگیری کنیم و تاکنون اجرای حکم را عقب انداخته‌ایم.

این مسئول افزود: محکومیت حبس در سال قبل از نظر میزان مدت حبس دو برابر، مبلغ جزای نقدی ۱.۴برابر، صدور حکم محرومیت از ترفیع نظامیان ۲.۵برابر و صدور حکم تنزیل درجه نیز ۲برابر شد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین در خصوص فرهنگ‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی نیز گفت: در شش ماهه سال قبل تعداد ۷۵۶مورد کلاس آموزشی و آگاه‌سازی برای رده‌های مختلف از سرباز تا فرمانده تشکیل شد و قضات نیز در یگان‌ها حضور یافته و در خصوص علل جرایم ومقررات روشنگری کردند تا اطلاعات عمومی نیروها افزایش یابد.

جلالی اظهار کرد: به مناسبت هفته قوه قضاییه افراد فراری از خدمت در صورتی که تا ۱۰تیرماه خود را معرفی کرده و برای خدمت آماده شوند بخشیده شده و از معافیت مجازات کیفری و سایر ارفاقات قانونی برخوردار شده و بدون محکومیت قضایی می‌توانند به خدمت سربازی بروند.

او ادامه داد: اگر سربازان فراری صبح یک روز تا تاریخ تعیین شده به سازمان مراجعه و خود را معرفی کنند در بعدازظهر همان روز به خدمت اعزام شده و از محکومت نیز معاف خواهند شد و انتظار داریم این دسته از افراد از این فرصت و مشوق ایجاد شده به خوبی استفاده کنند.

جلالی گفت: در کنار این رافت و بخشودگی در صورت اتمام مهلت تعیین شده با سربازان فراری برخورد جدی می‌شود و این افراد مشمول مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اظهار کرد: اقدامات دستگیری سربازان فراری ۱۰درصد افزایش یافته و این رویکرد امسال نیز با جدیت ادامه دارد.

این مسئول قضایی در خصوص علل افزایش جرائم نیز گفت: تعدد و تنوع ماموریت‌های نیروهای مسلح، مشکلات اقتصادی و معیشتی از مهم‌ترین علل بروز جرم در نیروهای مسلح است که با فرهنگ‌سازی و آموزش باید این وضعیت را بهبود بخشیم.

او افزود: به هر میزان در امور زیرساختی و فرهنگی سرمایه‌گذاری و تلاش کنیم به همان میزان از میزان جرائم کاسته شده و شاهد وضعیت مطلوب‌تری هستیم که امیدواریم با کمک رسانه‌ها در این زمینه بهتر عمل کنیم.

جلالی بیان کرد: سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطلوب بوده و از یک روز تا شش ماه متغیر است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح یادآورشد: شهروندانی که از اقدامات نیروهای مسلح در استان آسیب دیده و متضرر شده‌اند و یا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مجموعه نیروهای مسلح می‌توانند موارد را از طریق سامانه۱۹۷ و یا درگاه ارتباطی و سایت سازمان قضایی اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =