نوشتن مبایعه نامه به جای ثبت اسناد اشتباه است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان گفت: هنوز اهمیت سند رسمی برای مردم روشن نشده است، نوشتن مبایعه نامه به طور مثال برای تعویض پلاک به جای رفتن به دفترخانه اسناد رسمی و ثبت معامله، اشتباهی است که حتی گاهی از جایگاه های مهم مانند رسانه ملی بیان می شود که جای تعجب دارد.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، سیامک بهارلویی با بیان اینکه کار دفتر اسناد رسمی رسمیت بخشیدن به رفتار حقوقی مردم است اما جایگاه آن در جامعه به خوبی شناخته نشده است، اظهار کرد: نوشتن مبایعه نامه به طور مثال برای تعویض پلاک به جای رفتن به دفترخانه اسناد رسمی و ثبت معامله، اشتباهی است که حتی گاهی از جایگاه های مهم مانند رسانه ملی بیان می شود که جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه آماری از معاملات رسمی وجود ندارد و هنوز بر اثر دخالت‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی سند غیررسمی تبلیغ می‌شود، افزود: بنگاه‌ها تنها وظیفه رساندن فروشنده و خریدار را به هم دارند و حق نوشتن قولنامه یا مبایعه‌نامه را ندارند و این کار باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود اما برخی دخالت‌ها این نوع سندها را رواج داده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه در تمام دنیا کار اسناد رسمی کمک به کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی است، افزود: بدین ترتیب اگر در اجرای یک سند اختلافی حاصل شود با مراجعه به دفترخانه مشکل رفع می شود و نیازی به دخالت قضائی نیست.

وی با اشاره به اینکه سند رسمی لازم‌الاجراست، ابراز کرد: هنوز اهمیت سند رسمی بر همگان روشن نیست و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

بهارلویی ادامه داد: سال گذشته ۱۵ میلیون پرونده وارد محاکم دادگستری شد که ۱۰ میلیون آن مربوط به نبود توجه به اهمیت سند رسمی و ظرفیت دفاتر اسناد رسمی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه در کشور ما هزینه دریافتی دفاتر اسناد رسمی با توجه به کار مهم آنها نسبت به کارکردشان بسیار پایین است، بیان کرد: مجلس قانونی به نام «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» را تصویب و قانونگذار وضع کرده است به نوعی که هرسال با برگزاری آزمون سردفتری بدون محدودیت سردفتر جذب می شود که این امر مشکلات مختلفی برای ما وی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در استان اصفهان و ۲۵۰ دفترخانه در شهر اصفهان فعالیت دارند، گفت: مطابق قانون قبلی تعداد دفترخانه‌ها با توجه به جمعیت بوده است اما مطابق قانون جدید می توان بدون ظرفیت دفترخانه تأسیس کرد و این به معنای ورشکستگی دفاتر اسناد رسمی است.

میزان تخلفات دفاتر اصفهان بسیار پایین‌تر از دیگر استان‌های کشور است

بهارلویی با اشاره به اینکه میزان تخلفات دفاتر اصفهان بسیار پایین‌تر از دیگر استان‌های کشور است،ادامه داد: استان اصفهان در حوزه دفاتر اسناد رسمی شاخص هستند و همکاران ما در کل کشور مرجع پاسخگویی به سوالات و مشاور مردم هستند.

وی افزود: مهمترین کار دفاتر اسناد رسمی احراز هویت، مالکیت و تنظیم سند بر اساس این موارد است و تخلفات این حوزه بسیار حساس است اگر دفترخانه‌ ها هویت طرفین یا مالکیت آنها را در زمان انتقال مالکیت درست احراز نکند تخلفات مجازات‌های سنگینی دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =