زلزله در منطقه مرزی افغانستان در مسقط الراس شبکه حقانی

زمین لرزه افغانستان در زمانی سخت برای کشوری رخ می دهد که در بحران های متعددی گرفتار است.

از سویی افغانستان بسیار آسیب پذیر و توسعه نیافته است. از سوی دیگر گروه طالبان از25 مرداد 1400 دولت مستقر جمهوری اسلامی افغانستان را سرنگون کردند. بحران اقتصادی میلیون ها نفر را در فقر فرو برده است و 3.5 میلیون کودک نیاز به حمایت تغذیه ای دارند. سازمان ملل متحد این وضعیت را «بحران ناامنی غذایی و سوء تغذیه با ابعاد بی‌نظیر» خوانده است. ماه گذشته تخمین زده شد که تقریباً 20 میلیون نفر در این کشور - حدود نیمی از جمعیت - با گرسنگی مواجه هستند.

طالبان افغانستان یک سازمان شبه نظامی تندرو سلفی تروریستی است که در سال 1994 در جریان جنگ داخلی که پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان ایجاد شد. طالبان به دنبال ایجاد حکومتی به نام امارات اسلامی با دیدگاه های تندروی سلفی است. این گروه از سال 1996 تا 2001 بر افغانستان حکومت و پایگاهی را برای القاعده برای سازماندهی حملات 11 سپتامبر فراهم کردند. پس از تهاجم آمریکا در سال 2001، طالبان از قدرت کنار رفتند. از آن زمان، طالبان برای بیرون راندن نیروهای نظامی خارجی از افغانستان و مشروعیت‌زدایی از دولت افغانستان مبارزه کردند. مذاکرات بین آمریکا و طالبان که در سال 2018 آغاز شد و منجر به امضای توافقنامه ای در فوریه 2020 در دوحه قطر شد که خروج نیروهای خارجی را پیش بینی می کرد.

اگرچه طالبان رسما در سال 1994 تشکیل شد، اما جنگجویان اصلی آن از مجاهدین افغان بودند، که از سال 1979 تا 1989 با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان جنگیدند. در این مدت، جنگجویان به طور مخفیانه توسط سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان - آی اس آی- حمایت و سازماندهی می شدند. حمایت مالی از عربستان برای ترویج اسلام سلفی در مدارس دینی محل پرورش طالبان تامین می شد. در 3 نوامبر 1994، طالبان در یک حمله غافلگیرانه کنترل شهر قندهار را به دست گرفتند. در سال 1996، طالبان با موفقیت کنترل کابل را به دست گرفتند و امارت اسلامی افغانستان را تأسیس کردند. ملا عمر رئیس دولت شد. تنها سه دولت خارجی بین سال های 1997 تا 2001 حکومت طالبان را به رسمیت شناختند: پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. ائتلاف شمال به رهبری احمد شاه مسعود، به اصلی‌ترین اپوزیسیون نظامی و سیاسی دولت طالبان تبدیل شد. در سال 1996، القاعده از سودان وارد افغانستان شد. طالبان و القاعده به گونه‌های متفاوتی از نظر فکری پایبند هستند، طالبان وابسته به باورهای وهابی سعودی‌ها و القاعده مرتبط با مکتب فکری حنبلی رادیکال‌تر و سخت گیرانه ‌تر هستند. طالبان افغان و القاعده اکثرا عرب هستند. بعد از سال 2001 که نیروهای ائتلاف بین المللی با کمک ائتلاف شمال به افغانستان حمله کردند و رژیم طالبان را سرنگون کردند، ملا عمر و بسیاری از رهبران طالبان از مرز پاکستان گریختند، تا دوباره جمع شوند و پیروان جدیدی به دست آورند.. در آوریل 2013، ملا عمر در پاکستان در اثر یک بیماری درگذشت.

مناطقی که در پکتیکا، خوست و پکتیا بیشترین آسیب را از زلزله 1-4-1401 دیده اند فقط از طریق جاده و بعضا راه های مالرو قابل دسترسی هستند. ناحیه مذبور حدود 177 کیلومتر از کابل فاصله دارد. مناطق بسیار دورافتاده‌ محدودیت‌های دسترسی زیادی دارند. ضمنا در روز زمینلرزه تا آخر وقت باران بارید و دسترسی را سخت تر کرد.

منطقه زلزله زده 1-4-1401 منطقه ای پشتون نشین و با سیطره شبکه حقانی است. شبکه حقانی ، متحد طالبان، یک سازمان شبه‌نظامی سلفی تروریستی است که توسط جلال‌الدین حقانی تاسیس شد، که به‌عنوان یک فرمانده ارشد جنگ افغانستان دردهه هشتاد میلادی و فرمانده جنگ ضد شوروی ظاهر شد او یکی از اعضای حزب اسلامی به رهبری یونس خالص، فرمانده مشهور مجاهدین بود. جلال الدین بعدها با طالبان افغانستان به عنوان وزیر امور قبایل و سرحدی همکاری کرد . او یکی از همکاران شناخته شده اسامه بن لادن بود و به عنوان یکی از نزدیکترین مربیان بن لادن در سالهای شکل گیری القاعده در جنگ افغانستان در دهه 1980 شناخته می شد. سراج الدین حقانی، پسر جلال الدین، در حال حاضر به همراه چند تن از نزدیک ترین بستگانش، فعالیت های روزمره این گروه را رهبری می کند، و وزیر امور داخله حکومت کنونی افغانستان است. شبکه حقانی عمدتاً در وزیرستان شمالی پاکستان و شرق افغانستان مستقر است. این گروه عمدتاً از اعضای قبیله زدران تشکیل شده است. حقانی ها خشن ترین و پیچیده ترین گروه متحد طالبان هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =