قیمت سیمان هزینه ساخت مسکن را بالا برد

مهر نوشت: رئیس کانون سراسری انبوه سازان از افزایش دو برابری قیمت سیمان در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این رشد، قیمت ساخت مسکن را ۱۰ درصد بالابرد.

سید محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن درباره آخرین وضعیت سیمان اظهار کرد: در کشور هیچ کمبودی از نظر سیمان نداریم؛ ظرفیت اسمی کارخانجات تولید سیمان در کشور ۲.۵ تا ۳ برابر میزان نیاز سالانه تولید مسکن در کشور است که یک چشم انداز خوبی برای ما در صنعت ساختمان ایجاد می‌کند.

کمبود سیمان برای اجرای نهضت ملی مسکن نداریم

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی‌ای از نظر کمبود سیمان برای افزایش تولید مسکن از ۴۰۰ هزار واحد در سال که طی سال‌های اخیر داشتیم به یک میلیون مسکن نداریم افزود: دغدغه‌ای از باب اینکه تولید سیمان کفاف و پاسخگوی صنعت ساختمان در کشور باشد نداریم.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه سازان مسکن ادامه داد: در یک سال اخیر در مقاطع مختلف زمانی اتفاقات زیادی در توزیع و قیمت گذاری سیمان شاهد بودیم و افزایش قیمت‌هایی در بازار رخ داد که در یکی دو ماه اخیر این افزایش‌ها نگران کننده شد و شتاب گرفت.

قیمت سیمان هزینه ساخت مسکن را بالا برد

سیمان در یک سال اخیر افزایش دو برابری داشت

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر سیمان اعم از فله و غیر فله افزایش قیمت دو برابری داشته یادآور شد: افزایش قیمت سیمان بر اساس آخرین محاسبات ۱۰ درصد در قیمت تمام شده ساخت و ساز تأثیر می‌گذارد. به یک باره با افزایش قیمت دو برابری، تأثیر ۱۰ درصدی در هزینه ساخت و ساز دارد؛ سیمان و فرآورده‌های آن ۲۰ درصد از مصرف نهاده‌های ساختمانی را در هر پروژه ساخت و ساز به خود اختصاص می‌دهند که حجم بالایی است لذا به دلیل مصرف بالا در ساختمان، تأثیر بالایی در قیمت تمام شده ساخت نسبت به سایر نهاده‌های ساختمانی دارد.

فعال صنعت ساختمان در خصوص تأثیر تغییرات قیمت بتن در این صنعت تأکید کرد: قیمت بتن کاملاً متأثر از نرخ سیمان است؛ در حال حاضر قیمت بتن ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته به طور متوسط رشد نشان می‌دهد البته نوساناتی هم داشته و در مقطع کوتاهی موقتاً افزایش قیمت بتن بیش از این ۶۰ تا ۷۰ درصد بود اما آنچه در حال حاضر در بازار می‌بینیم، همین افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان تورم قیمت مسکن، نهاده‌ها و مصالح ساختمانی و حتی قیمت تمام شده ساخت و ساز از سوی نهادهای رسمی اعلام می‌شود، با آنچه در بازار مشاهده می‌کنیم متفاوت است؛ قیمت سیمان افزایش دو برابری داشته است.

بازی دلالان با عرضه سیمان در بورس کالا

مرتضوی درباره اینکه چه دلایلی سبب شده تا قیمت سیمان به این میزان رسد برسد گفت: یکی از اصلی ترین دلایل آن، روند نامناسب توزیع سیمان است؛ سیمان مدت هاست از طریق بورس کالا عرضه می‌شود؛ در این بازار عوامل متعددی نقش آفرینی می‌کنند؛ کارگزاران، دلالان و سفته بازان در این بازار هستند؛ به این معنا که سیمان را به قصد مصرف نمی خرند بلکه آن را برای فروش با قیمت بالاتر خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برخی مقاطع زمانی، به واسطه کمبودهایی که در بازار سیمان ایجاد می‌شود، قیمت آن به یک باره افزایش می‌یابد ادامه داد: سپس این افزایش قیمت سبب می‌شود تا نرخ‌ها تثبیت شده و کارخانجات تولید سیمان رو این موج سوار شده و با سواستفاده از قیمت‌های کاذبی که ایجاد شده، قیمت سیمان را در بورس کالا افزایش می‌دهند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با تأکید بر لزوم دخالت دولت در بازار سیمان تصریح کرد: باید قیمت‌های واقعی برای خرید و فروش سیمان در بورس کالا کشف شده و دولت عللی که به افزایش کاذب قیمت سیمان می‌انجامد را رصد، کشف و طی یک برنامه زمانی، حذف کند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =