آبیاری نوین بوستان‌های یزد برای صرفه‌جویی در مصرف آب

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد گفت: در راستای صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از تبخیر ،طرح آبیاری نوین زیرسطحی در بوستان پردیسان و بلوارشهدای گمنام به‌صورت پایلوت اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد؛ منصوری زاده با اشاره به کویری بودن شهر یزد و تبخیر زیاد آبیاری سطحی گفت: آبیاری های غرقابی و سطحی فضای سبز علاوه بر تبخیر زیاد و مصرف آب بیشتر، رویش علف های هرز را نیز در پی دارد که شیوه نوین آبیاری زیر سطحی یکی از راهکارهای ارئه شده جهت مناطق کویری وکم بارش است.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای آن در عمق خاک از هرگونه آسیب پذیری محفوظ مانده و به دلیل آبیاری در زمان کوتاه و نفوذ سریع آب به اطراف ریشه، ریشه گیاه در رطوبت طولانی تر و ماندگار به دور از گرما و تبخیر رشد می کند.

رئیس سازمان سیما منظر شهرداری یزد با بیان معایب آّبیاری های غرقابی یا تحت فشارسطحی اظهار کرد: در آّبیاری غرقابی و تحت فشار سطحی به علت زمان طولانی‌ آبیاری، علاوه بر رویش بیشتر علف هرز، ریشه درختان روی سطح خاک آمده و پس از قطع آب طی ۳ روز تا ۱۰ سانتی متری زمین خشک و تنش تشنگی سریع حاصل می شود.

وی افزود: درآبیاری تحت فشار زیرسطحی ( کپسولی، لوله ای و ...) نیزعلاوه بر مشکل کود دهی، با توجه به عبور لوله در مجاورت ریشه درختان یا مخزن که به نوعی آب به اطراف نشت می کند و ریشه به داخل روزنه های ورود آب نفوذ کرده و در مدت کوتاهی مسیر آب را مسدود می کند .

منصوری زاده در ادامه با اشاره به فواید و ویژگی های طرح آبیاری نوین تصریح کرد: طرح آبیاری نوین(زیرسطحی) به صورت پایلوت در بوستان پردیسان و بلوار شهدای گمنام اجرا گردید که در این شیوه آبیاری، محفظه ۲۵ لیتری در عمق ۳۰ سانتیمتری دور درخت قرار می گیرد که هنگام آبیاری، فضای اطراف ریشه تا عمق ۷۰ سانتیمتری زمین به وسعت یک متر مربع آبیاری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در نتیجه از تراکم ریشه در یک محل جلوگیری و ریشه به عمق خاک هدایت می شود و با ایجاد رطوبت طولانی در زیر خاک و حد اقل تبخیر، از تشنگی زود هنگام درختان جلوگیری می گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =