کتاب «شاهنامه آخرش خوش است» مجموعه نوشته‌های مختلفی از استاد باستانی پاریزی در ارتباط با شاهنامه است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «شاهنامه آخرش خوش است» نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی که یادکردی است از شاهنامه‌پژوهان و فرودسی‌شناسانی که در دوران معاصر به این اثر سترگ و جاودان زبان و ادبیات فارسی پرداخته‌اند در ۷۱۹ صفحه از سوی نشر علم با قیمت ۶۵۰۰ تومان تجدید چاپ شد. این کتاب برای اولین بار در سال ۸۳ از سوی همین انتشارات روانه بازار نشر شده بود.

در این کتاب، نویسنده نه تنها به سرنوشت «فردوسی» پرداخته، بلکه به سرنوشت بیشتر کسانی که به نوعی با «شاهنامه» دمخور و دمساز بوده، یا روی آن کارهای تحقیقاتی کرده‌اند نیز، توجه داشته است. او هم زمان سعی کرده قطره‌ای از تراژدی زندگی «فردوسی» - و تراژدی تاریخ ایران را - چاشنی مباحث خود کند.

شاهنامه آخرش خوش است

دکتر باستانی پاریزی در مقدمه کتاب اشاره می‌کند که:

«شصت هفتاد سال پیش، وقتی نخستین کنگره فردوسی در ایران تشکیل شد، خاور‌شناس معروف روس، «برتلس» گفت: «تراژدی زندگانی فردوسی، با تراژدی خود ملت ایران به هم آمیخته بود.»... شاید لطیف‌تر از «برتلس»، تاکنون تعبیری از شاهنامه و از هدف فردوسی در سرودن شاهنامه نشده باشد... در این کتاب، من قصد داشته‌ام یاد خیر داشته باشم از کسانی که روی شاهنامه کاری کرده‌اند، یا با شاهنامه سروکاری داشته‌اند. قصد اصلی، تجلیل و یادآوری از مقام و مرتبت کسانی است که به طریقی روی در کار شاهنامه دارند، و در این میان، خارجی و داخلی، کارگر و کارفرما، پیر و جوان، چپ و راست، گبر و مسلمان و همه طبقات به طریقی شرکت دارند...»

بنابراین گزارش، این کتاب، در واقع مجموعه مقالاتی است که با نثر شیرین و سرشار از شوخی و ظرافت نویسنده تدوین شده و با تصاویر مختلفی به چاپ رسیده است. عناوین بعضی از بخش‌های کتاب عبارتند از: «فردوسی شاه‌شناس»، «شاهنامه ساز‌ها»، «شاهنامه باز‌ها»، «از افراسیاب تا ترکعلی شاه»، «آرامگاه فردوسی»، «هزاره فردوسی»، «هزاره برون مرزی»، «هزاره‌ای که به سر رسید»، «اگر زن بود...» و «بنیاد شاهنامه».

محمدابراهیم باستانی پاریزی سوم دی‌ماه سال ۱۳۲۴ در پاریز سیرجان به دنیا آمد است. این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران که تاکنون بیش‌ از ده‌ها جلد اثر در زمینه‌ تاریخ، ادبیات و فرهنگ ایران تألیف کرده، ‌تحصیلاتش را تا سطح دکتری در دانشگاه تهران در حوزه تاریخ پی گرفته است. از جمله‌ آثار او به کتاب‌های «پیغمبر دزدان»، «نشریه‌ فرهنگ کرمان»، «راهنمای آثار تاریخی کرمان»، «وادی هفت واد»، «آسیای هفت سنگ»، «نای هفت بند»، «اژدهای هفت سر»، «کوچه‌ هفت پیچ»، «زیر این هفت آسمان»، «سنگ هفت قلم»، «یادبود من»، «ذوالقرنین یا کوروش کبیر»، «یاد و یادبود» و «محیط سیاسی و زندگی مشیرالدوله» می‌توان اشاره کرد.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. 

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AZ ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    0 2
    این چه تیتر مزخرفیه؟شما به ترکهای ایران توهین میکنین
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    2 1
    تیترش از یکی از فصل های کتاب انتخاب شده خب...بعدشم تا نخوندیم که نمی تونیم بد بگیم...
  • بدون نام TR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 3
    واقعا از شما بعیده. من دائما سایت شما رو تعقیب می کنم. ولی برای تیترتون و عنوان خبر متاسفم